Har de betalt noe annet til utbygger i disse 4 år? Er det en fellesutgift hver måned som kan antas skulle inneholdt vann? Det er jo ganske relevant for om de skulle ha skjønt at de ikke betalte vann eller ikke. Og den informasjonen har vi ikke, derfor har både pwd og DrSakke potensielt rett...
Såvidt jeg vet betaler han felleskostnader som dekker brøyting og noe vedlikehold. Disse er såpass lave at man ikke kan anta at vann er inkludert, og det har han ikke trodd heller.
Deretter blir han direkte fakturert av kommunen for "kommunale avgifter". Denne regningen ble lagt inn på autogiro og har blitt "out of sight, out of mind". Den ligger på rundt 5000 i året og han har ikke sjekket spesifikt hva den dekker.
Også betaler han alle øvrige utgifter ved boligen.
Det er hans første bolig, og som du skriver DrSakke er kanskje ikke kjennskapen til de forskjellige utgiftspostene helt på topp. Det var det heller ikke for meg når jeg kjøpte min første leilighet som 23 åring.
Når man eier en bolig er det for min del en forventning å bli fakturert for de tjenestene man bruker. Når en faktura uteblir er det ikke sikkert man går og tenker på det. Jeg har aldri i mine 8 år som boligeier tenkt over eller undersøkt om jeg kanskje skulle betalt mer enn det jeg gjør.
Jeg regner med summen blir nedjustert betraktelig, og håper at det kanskje går an å få til en avbetalings-avtale som går over lengre tid slik at han slipper å leve på nudler og first-price macaroni i flere måneder fremover.
Signatur
Hvis det ikke kan fikses med duct-tape, er det ikke verdt å beholde.
Den lille blokken han bor i er ikke noe etablert borettslag med styre osv. Litt ukjent opplegg for meg men såvidt jeg forstår er det en "bygningseier" som har ansvar for tomta og bygningsmassen (utvendige vegger, tak, trappeoppgang, hovedinngang, parkeringsplass +++), mens de som eier en boenhet har ansvar for sin egen enhet ut til "bjelkelag" eller hva det kalles. Blir litt synsing, men jeg tror det er sånn det fungerer.
Signatur
Hvis det ikke kan fikses med duct-tape, er det ikke verdt å beholde.
Vedlagt var det en faktura på ca 46 000 kroner med forfall på 14 dager. En sum som er umulig å betale for vennen min, så han er dypt fortvilet.
"Der røyk alle feriepengene."
Jeg ville nok her ha kontaktet regningsutsteder og bedt om dokumentasjon på at beløpet er riktig som andre har vært inne på, og også bedt om å få delt opp beløpet i flere mindre innbetalinger hvis det er riktig.
Signatur
Bor i horisontaldelt tomannsbolig fra 1948 i Tromsø. Utdannet geolog, jobber i med gravesøknader i kommunen.
Den lille blokken han bor i er ikke noe etablert borettslag med styre osv. Litt ukjent opplegg for meg men såvidt jeg forstår er det en "bygningseier" som har ansvar for tomta og bygningsmassen (utvendige vegger, tak, trappeoppgang, hovedinngang, parkeringsplass +++), mens de som eier en boenhet har ansvar for sin egen enhet ut til "bjelkelag" eller hva det kalles. Blir litt synsing, men jeg tror det er sånn det fungerer.
Høres litt snodig ut, hvis det verken er sameie eller borettslag - hva gjør du da når "bygningseier" bestemmer seg for å slutte å vedlikeholde utvendige vegger og tak?
Dette er vel sikkert regulert av en kontrakt, som da typisk gir både rettigheter og plikter begge veier - men hvis det er første eiendom så ville jeg ha undersøkt det før jeg hadde blitt grundig lurt. Da vet man i allefall hva som kommer.
Ellers slutter jeg meg til det alle de andre skriver, altså at prisen var høy - men samtidig så er det vanlig å betale for det man forbruker uansett om det faktureres i riktig tid. Det å sno seg unna en regning fordi den kommer etter foreldelsesfristen er kortsiktig tenkning når man skal fortsette å ha en forbindelse til regningsutsteder. Det er vel ingen som tenker at huseier synes det er greit "å betale for å ha folk boende", det vil eier i såfall søke å få dekket gjennom andre inntekter - så til syvende og sist betaler du for det uansett. Alternativet er jo at huseier går konkurs (på sikt, hvis han alltid skal dekke utgifter uten tilsvarende inntekter) - det blir sjeldent økonomisk lukrativt for noen.
Signatur
eier NTH-ring, men ikke på grunn av ferdigheter innen boligbygging.
Ville også sjekket opp i hva som faktisk har vært inkludert i de kommunale avgiftene som kommunen har fakturert han direkte. Det er nesten litt merkelig hvis vann ikke er inkludert der, for det er jo ganske vanlig. Kommunale avgifter er jo gjerne vann, kloakk evt. feiegebyr, mulig renovasjon enkelte steder. Og da kan man jo spør seg om det er bygningseier som prøver å skaffe seg litt ekstra peng.. 5000 i året på kommunale avgifter høres ikke usannsynlig ut på en leilighet det. Vi betaler for et hus 1800kr i året til kommunen for vann, avløp og feiing. Da kommer renovasjon på drøye 3500 i tillegg.
Som jeg forstår er beløpet bestridt, så da er i alle fall det gjort, men jeg ville altså tatt kontakt med kommunen og spurt hva som er inkludert på de fakturaene han har betalt til dem. Dersom vann er inkludert der, er dette en ikke-sak.
Takk for tipset Cicca. Når jeg leser på kommunens hjemmesider står det faktisk at alt av vann er inkludert. Jeg har tipset kompisen min om dette så får vi se hva han finner ut. Takk for alle svar så langt folkens!
Signatur
Hvis det ikke kan fikses med duct-tape, er det ikke verdt å beholde.
Utgår ifra at dette er felleskostnader. Men sant som du sier, vi vet ikke alt om saken.
MVH
Sakke
Deretter blir han direkte fakturert av kommunen for "kommunale avgifter". Denne regningen ble lagt inn på autogiro og har blitt "out of sight, out of mind". Den ligger på rundt 5000 i året og han har ikke sjekket spesifikt hva den dekker.
Også betaler han alle øvrige utgifter ved boligen.
Det er hans første bolig, og som du skriver DrSakke er kanskje ikke kjennskapen til de forskjellige utgiftspostene helt på topp. Det var det heller ikke for meg når jeg kjøpte min første leilighet som 23 åring.
Når man eier en bolig er det for min del en forventning å bli fakturert for de tjenestene man bruker. Når en faktura uteblir er det ikke sikkert man går og tenker på det. Jeg har aldri i mine 8 år som boligeier tenkt over eller undersøkt om jeg kanskje skulle betalt mer enn det jeg gjør.
Jeg regner med summen blir nedjustert betraktelig, og håper at det kanskje går an å få til en avbetalings-avtale som går over lengre tid slik at han slipper å leve på nudler og first-price macaroni i flere måneder fremover.
"Der røyk alle feriepengene."
Jeg ville nok her ha kontaktet regningsutsteder og bedt om dokumentasjon på at beløpet er riktig som andre har vært inne på, og også bedt om å få delt opp beløpet i flere mindre innbetalinger hvis det er riktig.
Høres litt snodig ut, hvis det verken er sameie eller borettslag - hva gjør du da når "bygningseier" bestemmer seg for å slutte å vedlikeholde utvendige vegger og tak?
Dette er vel sikkert regulert av en kontrakt, som da typisk gir både rettigheter og plikter begge veier - men hvis det er første eiendom så ville jeg ha undersøkt det før jeg hadde blitt grundig lurt. Da vet man i allefall hva som kommer.
Ellers slutter jeg meg til det alle de andre skriver, altså at prisen var høy - men samtidig så er det vanlig å betale for det man forbruker uansett om det faktureres i riktig tid. Det å sno seg unna en regning fordi den kommer etter foreldelsesfristen er kortsiktig tenkning når man skal fortsette å ha en forbindelse til regningsutsteder. Det er vel ingen som tenker at huseier synes det er greit "å betale for å ha folk boende", det vil eier i såfall søke å få dekket gjennom andre inntekter - så til syvende og sist betaler du for det uansett. Alternativet er jo at huseier går konkurs (på sikt, hvis han alltid skal dekke utgifter uten tilsvarende inntekter) - det blir sjeldent økonomisk lukrativt for noen.
Og da kan man jo spør seg om det er bygningseier som prøver å skaffe seg litt ekstra peng.. 5000 i året på kommunale avgifter høres ikke usannsynlig ut på en leilighet det. Vi betaler for et hus 1800kr i året til kommunen for vann, avløp og feiing. Da kommer renovasjon på drøye 3500 i tillegg.
Som jeg forstår er beløpet bestridt, så da er i alle fall det gjort, men jeg ville altså tatt kontakt med kommunen og spurt hva som er inkludert på de fakturaene han har betalt til dem. Dersom vann er inkludert der, er dette en ikke-sak.