#12
 4,110     Akershus (Follo)     0

Når det er sagt så synes jeg at XRP NIHM batteriene fungerer bedre i kulde (5-10 minusgrader) enn Li Ionbatterier? Virker som om Li Ion batteriene må "kjøres varme" før de gir full effekt?

Det er nok ikke bare noe du syns. NiMh batterier fungerer bedre i kulde.

Oi, bør jeg lagre Li Ion batteriene inne? Jeg har hatt de i garasjen nå i 2 vintre......ned mot 28 minusgrader har det vært.

Da lever de kortere. Men du bytter vel til noe nyere og tøffere før du merker noe til det?  8)
Signatur
   #13
 21,481     Enebolig     0
Mine ligger også i vedbua hele året, stort sett samme temperatur som ute.
   #14
 7,685     Bærum     0
Klart du kan gjøre det. Du trenger ikke skifte olje på bilen heller.  ;D
   #15
 1,266     Aust-Agder     0
Litt EDB-research sier at temperatur er viktigere for levetid på battericellen enn hvordan du lader den.


Temperature was the most significant factor contributing to the cell degradation, with SOC and discharge pulse length of secondary importance.


Det Torango sier om å ikke lagre fulle batterier stemmer også godt, men primært for høye temperaturer:


Test data confirms that storage of lithium-ion batteries is best if the cell is partially discharged. In one test by Cadex Electronics ( http://www.buchmann.ca ) after 1 year storage at 25°C the non-recoverable capacity remaining is 96% when stored at 40% initial charge level, but only 80% if stored with 100% initial charge level. This effect is reduced at lower temperature and is a non-issue at 0°C. At higher temperatures the effect is much worse. Cadex's recommendations are to store below 15° C at 40% of full charge (2.5 volts per cell).


Vedlagt tabell sier også noe om temperaturer og lading (hentet fra http://batteryuniversity.com/learn/article/how_to_prolong_lithium_based_batteries)

Det virker også som at det går greit å lagre i minusgrader, men de fleste ser ut til å anbefale noe rundt 0°C, men http://www.batteriesdigest.com/state_of_lithium_ion.htm (som er for lang og teknisk til at jeg leser hele) ser ut til å nevne at det er greit å "tine" batteriene før bruk om de har vært frosne? 

Jeg har mine i en kald og tørr kjellerbod, og de blir nok ikke flyttet til noen opplyst hedersplass i stua. Tror fruen ville nektet uansett  Smile
Hvordan behandle 18V ion batterier? - parttwo-34.jpg - CmdrKeen
Signatur
  (trådstarter)
   #16
 645     Østfold     0
Det var masse god info fra mange. Kjekt å vite. Kanskje like greit å lagre de ute i garagen likevell da?

   #17
 5,112     Troms     0

Det var masse god info fra mange. Kjekt å vite. Kanskje like greit å lagre de ute i garagen likevell da?




men i svarte da, ....
Signatur

   #19
 5,112     Troms     0
Lasta alle batteriene i en ryggsekk i forigårs og bar de inn....så ja like forvirret som en nysluppen fjert i en kurvstol. men, nå blir de innendørs, så får de bare bli sånn de er. Starks jeg har brukt de igjen, så ender de sikkert bare i garasjen, gidder nok ikke flytte ting så mye frem og tilbake.
Signatur
   #20
 4,110     Akershus (Follo)     0

nysluppen fjert i en kurvstol. men, nå blir de innendørs,

Pfhhhh!!! så det lukter her da! Lukk opp en  dør!

Batteriene dine vil nok belønne deg med kraftig innsats når de skal i bruk.  :)
Jeg skal ikke dra hele regla om hvorfor ikke lagre kaldt.
Kortversjonen er at det i seg selv er ikke noe stort problem. Men kombinasjonen med andre uheldige lagringsbetingelser kan føre til at det er for "lavt nede" når det skal i bruk og laderen nekter å lade det. Mao. det ikke gå galt, men det kan gå galt.
Dessuten "sliter det mer" på batteriet om du tar det rett fra iskald lagring til bruk eller lading uten forutgående "akklimatisering" til normal driftstemperatur.

Signatur