Når det er sagt så synes jeg at XRP NIHM batteriene fungerer bedre i kulde (5-10 minusgrader) enn Li Ionbatterier? Virker som om Li Ion batteriene må "kjøres varme" før de gir full effekt?
Det er nok ikke bare noe du syns. NiMh batterier fungerer bedre i kulde.
Oi, bør jeg lagre Li Ion batteriene inne? Jeg har hatt de i garasjen nå i 2 vintre......ned mot 28 minusgrader har det vært.
Da lever de kortere. Men du bytter vel til noe nyere og tøffere før du merker noe til det? 8)
Signatur
Det er ikke noe som er umulig. Det er bare en mulighet til å lære noe nytt.
Test data confirms that storage of lithium-ion batteries is best if the cell is partially discharged. In one test by Cadex Electronics ( http://www.buchmann.ca ) after 1 year storage at 25°C the non-recoverable capacity remaining is 96% when stored at 40% initial charge level, but only 80% if stored with 100% initial charge level. This effect is reduced at lower temperature and is a non-issue at 0°C. At higher temperatures the effect is much worse. Cadex's recommendations are to store below 15° C at 40% of full charge (2.5 volts per cell).
Det virker også som at det går greit å lagre i minusgrader, men de fleste ser ut til å anbefale noe rundt 0°C, men http://www.batteriesdigest.com/state_of_lithium_ion.htm (som er for lang og teknisk til at jeg leser hele) ser ut til å nevne at det er greit å "tine" batteriene før bruk om de har vært frosne?
Jeg har mine i en kald og tørr kjellerbod, og de blir nok ikke flyttet til noen opplyst hedersplass i stua. Tror fruen ville nektet uansett
Lasta alle batteriene i en ryggsekk i forigårs og bar de inn....så ja like forvirret som en nysluppen fjert i en kurvstol. men, nå blir de innendørs, så får de bare bli sånn de er. Starks jeg har brukt de igjen, så ender de sikkert bare i garasjen, gidder nok ikke flytte ting så mye frem og tilbake.
nysluppen fjert i en kurvstol. men, nå blir de innendørs,
Pfhhhh!!! så det lukter her da! Lukk opp en dør!
Batteriene dine vil nok belønne deg med kraftig innsats når de skal i bruk. :) Jeg skal ikke dra hele regla om hvorfor ikke lagre kaldt. Kortversjonen er at det i seg selv er ikke noe stort problem. Men kombinasjonen med andre uheldige lagringsbetingelser kan føre til at det er for "lavt nede" når det skal i bruk og laderen nekter å lade det. Mao. det må ikke gå galt, men det kan gå galt. Dessuten "sliter det mer" på batteriet om du tar det rett fra iskald lagring til bruk eller lading uten forutgående "akklimatisering" til normal driftstemperatur.
Signatur
Det er ikke noe som er umulig. Det er bare en mulighet til å lære noe nytt.
Din batterivandal!
Det er nok ikke bare noe du syns. NiMh batterier fungerer bedre i kulde.
Da lever de kortere. Men du bytter vel til noe nyere og tøffere før du merker noe til det? 8)
Det Torango sier om å ikke lagre fulle batterier stemmer også godt, men primært for høye temperaturer:
Vedlagt tabell sier også noe om temperaturer og lading (hentet fra http://batteryuniversity.com/learn/article/how_to_prolong_lithium_based_batteries)
Det virker også som at det går greit å lagre i minusgrader, men de fleste ser ut til å anbefale noe rundt 0°C, men http://www.batteriesdigest.com/state_of_lithium_ion.htm (som er for lang og teknisk til at jeg leser hele) ser ut til å nevne at det er greit å "tine" batteriene før bruk om de har vært frosne?
Jeg har mine i en kald og tørr kjellerbod, og de blir nok ikke flyttet til noen opplyst hedersplass i stua. Tror fruen ville nektet uansett
men i svarte da, ....
Lekehusbloggen min
Terassebyggebloggen
260m2 bta trehus etter TEK07, Thermia Optimum G2 8kw i serie med 200ltr OZO Super. 180m energihull. Roth vannbåren varme.
Lekehusbloggen min
Terassebyggebloggen
260m2 bta trehus etter TEK07, Thermia Optimum G2 8kw i serie med 200ltr OZO Super. 180m energihull. Roth vannbåren varme.
Pfhhhh!!! så det lukter her da! Lukk opp en dør!
Batteriene dine vil nok belønne deg med kraftig innsats når de skal i bruk. :)
Jeg skal ikke dra hele regla om hvorfor ikke lagre kaldt.
Kortversjonen er at det i seg selv er ikke noe stort problem. Men kombinasjonen med andre uheldige lagringsbetingelser kan føre til at det er for "lavt nede" når det skal i bruk og laderen nekter å lade det. Mao. det må ikke gå galt, men det kan gå galt.
Dessuten "sliter det mer" på batteriet om du tar det rett fra iskald lagring til bruk eller lading uten forutgående "akklimatisering" til normal driftstemperatur.