8,985    18    12  

Bytte fra Verisure til Homely, aggressiv selger, brannvarslere og egenandel.

 70     0
Hei! Har kjøpt et hus (255 kvm, 5 soverom, utleiedel) med Verisure utstyr i seg. Leste litt rundt og kom over Homely, som jeg virker tiltalende. Jeg kjøpte utstyr inkludert røykvarsler til alle soverommene, og gangene. Så ringte jeg Verisure for å fjerna utstyret. Dette hadde de tydeligvis en protokoll for, fordi jeg ble satt rett over til en aggressiv selger, som satt i gang med å svartmale Homely. Hans argumenter:

 - Siden man på Verisure abonnerer på utstyret følger man teknologien, i motsetning til Homely der man eier teknologien selv.
 - Vi kunne fått få en bedre pris, typ 400 kr for 2 brannvarslere og bevegelsesdetektorer. Men i dag er det kun to brannvarslere i boligen, i ganger. Og da jeg spurte om hvor mye ekstra brannvarslere på soverommene kom til å koste, sa han at det ikke var nødvendig. Det var tilstrekkelig å ha de på gangen, grunnet kvaliteten på Verisure sine røykvarslere, som visstnok var best på markedet.
 - Homely har en egenandel per utrykning på 500 kr per gang. Dette kan bli fryktelig dyrt sa han. Hvis man f.eks. har 10 per år så blir det 5000 kr, og da er Homely mye dyrere.

Jeg ble egentlig ganske provosert over strategien deres, de nekta liksom å anerkjenne at jeg ville bytte leverandør, og tura på. Men er det noe som helst hold i argumentene hans?

 - Angående å følge teknologien, har noen med Verisure eller Sector Alarm noen sinne opplevd at alarmselskapet har byttet ut sensorene til nyere teknologi?
 - Er det ikke sterkt anbefalt å ha brannvarslere på hvert rom, minst en ved hver 60 kvadratmeter?
 - Egenandelen og kostnaden ved dette er det jeg er mest usikker ved. Homely sier de ringer opp til 4 numre før vekter tilkalles, og at man ikke betaler egenandel hvis det er en feil på utstyret. Er det en risiko å betale 500 kr per utrykning? Eller lager han bare et problem ut av ingenting her? Dere som har alarm i dag, hvor ofte har dere utrykning historisk sett?

 Mvh Terje

   #1
 138     0
Jeg har ikke noe svar på sprøsmålene dine, men tror jeg hadde byttet bare av trass Smile
   #2
 562     Nord-Jæren     1
500kr er piss i havet ift. hva et innbrudd, brann eller fuktskader koster deg. Bytt.

Vi har bare anlegg som varsler oss på mobilen (ingen form for abbonement). Jeg "gambler" på at jeg kan ringe en av naboene og få de dit raskere enn hva evt. vekter/politi/brannvesen klarer uansett.
jaf
   #3
 6,418     tromsø     1
Brannvarsler på soverom er det viktigste. Det kan ulmebrenne på soverom til kroppen ikke klarer å ta opp oksygen.
https://www.aftenposten.no/viten/i/PjER/ulmebrann-er-den-usynlige-doedsbrannen

Det hjelper ikke med varsler på gangen. Hadde bedt om varslere på alle soveromma og droppet bevegelsesdektorer. Eventuelt bare satt opp eget anlegg. Det vil koste det du betaler inn i abonnentet i løpet av 3 år. Detektorer bør testes hvert år og bør renses/byttes ut.
   #4
 85     Nordre Follo     0
Jeg har Sector, har hatt dette anlegget oppkoblet i 2.5 år nå

1. Har aldri opplevd at de har byttet teknologien eller deler/enheter. Ser av nettsidene til Sector at utstyret som det reklameres med er annerledes/nyere enn det som er koblet hos meg. Så antar at dette er ny teknologi som jeg da ikke nyter av....

2. Vi har brannvarsler på hvert soverom, samt gang/stue arealer. Dette ble også anbefalt av installatør.
Nå er det vel også sånn at et av Verisure sitt salgsargumenter er at deres brannalarmer snakker. Dvs. at de istedetfor å bare gå av en alarm, så forteller en stemme hvor alarmen er satt av. Hvis det da bare er plassert en detektor i gangområdet så vil jo ikke denne kunne oppdage hvor en brann faktisk er.... Så det argumentet faller vel litt på sin egen urimelighet.

Personlig ville jeg hatt minimum en brannvarsler på hvert soverom, samt oppholdsrom/teknisk rom og andre rom der det er fare for brannutvikling.

3. Har opplevd en del avgåtte alarmer, spesielt ifbm. oppussing og støv osv. Har alltid fått en telefon, ellers så har kona fått denne. Det har derfor ikke vært nødvendig med utrykkning. Ved et tilfelle så hadde vi dratt på hytta, og alarmen slo ut i stua. Det var da den nyinnstallerte varmepumpa som hadde justert spjeldene som slo ut detektoren. Pga. uvisshet og at vi faktisk var bortreist så ble det besluttet å tilkalle vekter for sjekk. Dette var jo gratis, men med den usikkerheten og at vi var langt borte hadde jeg gladelig betalt kr 500,- for at dette skulle sjekkes opp om det faktisk var noe reelt.

Så, 1 faktisk utrykning på 2.5 år, vil si at det er å lage et større problem av den utrykningskostnaden enn det faktisk er, men det er jo selvfølgelig et salgsargument som man må ta i betraktning.

   #5
 3,277     I huset mitt     0
Hehe, høres ut som bra full panikk hos Verisure for å miste kunder. Grin
Siden de heller ikke lengre lovlig bare kan ringe i ettertid på winback, så har de nok fokusert all innsatts på å hindre oppsigelse.

Det er i slike situasjoner at man ligger godt an til å prute på prisene. En nesten halvering av årskost er ikke uvanlig for bekjente.

Anyways, fiffige argumenter fra Verisure:
At man skal følge med teknologisk ved å ved å være hos dem er vel søkt. Hvor mange har opplevd at Verisure plutselig dukker opp og bytter ut utstyret stadig vekk? Jeg tror svært få.

Angående røykvarsler; kanskje det er slik at Verisure sin røykvarsler er så "god" (og dermed at den ikke trenger å være mere enn 2 steder i huset) som gjør at den løser ut så ofte at 10 falske utrykninger pr år ikke er uvanlig??:-S

Vekter skal ringe opp 4 numre før de ev sender en mann som kanskje er i nærheten (nærheten=innenfor 50 km)?
-Like greit å alliere seg med en nabo da heller, som kan rusle bort å sjekke og ev ringe politi/brannvesen med en gang. En vekter i nærheten kan fint ankomme stedet etter 30 min og da er ofte innbrudd vel overstått og brann godt igang.





HSt
   #6
 37,623     Lillestrøm kommune     0
Ja panikken for å miste kunder gjør at de plutselig vil sette ned pris og/eller oppdatere dere med noe nytt (helst med lang bindingstid).

I Sverige koster alarmtilknytning brøkdeler av det i Norge

Jeg var innom samme problematikken før jeg sa de opp og gikk til iAlarm.no for mange år siden.
   #7
 911     2
Jeg har 10 røykdetektorer hos meg. Teknisk rom, vaskerom, alle oppholdsrom, soverom etc. Skulle jeg betalt månedlig leie for alle disse til et alarmselskap ville det kostet en formue. Fullstendig uaktuelt.

Fikk en gang en alarm-selger på døra. Inviterte han inn og viste han røykvarslerne. Han mente at deres detektor var så sinnsykt god at det holdt med én i hver etasje. Lurer på hvordan han mener at detektoren skal detektere røyk gjennom en vegg og stengt dør... Jeg kastet ut vedkommende.

TSt
   #8
 15,002     2
Pass på å ikke inviter noen inn til å se på det en har, hvis det skulle vise seg å være en falsk en som bare rekognoserer.
   #9
 1,126     Trøndelag     2
Har hatt Sector i ca 10 år. De har heller ikke her oppdatert noe av utstyret, tvert i mot så er det kommet utstyr og nye funksjoner som jeg nå ikke har tilgang til uten å kjøpe nytt utstyr fra Sector.

For å holde kostnadene nede har jeg 3 brannmeldere fra Sector, en i hver etasje. I tillegg har jeg et trådløst seriekoblet system med lokal varsling som dekker alle rom.

På disse 10 årene har jeg hatt en utrykning, så 500 kr for den skulle jeg tålt.

Vurderer også Homely.
   #10
 628     1
Vi har hatt Verisure i 8 år.
Har hatt 0 (null) utrykninger. 3-4 alarmer på 8 år, der kun én har vært reeell (men det var fruen i huset). Resten har vært saker løst ved at operatør ser på kamera. Typisk håndkle som falt ned fra rekkverk, edderkopp som henger foran sensor, osv.

Vi bor litt landelig til, så vekterutrykning vil aldri være det viktigste for oss. Her er det viktig at alarmsentralen har kameraovervåkning. Da kan de ved f.eks brann få rask bekreftelse og varsle nødetater.
For fruen i huset har det viktigste vært at vi kan stole på alarmene. Hun opplevde en haug med feilalarmer om natta på det gamle systemet vårt. Det skjedde stort sett når jeg var bortreist på jobb, og hun ble ganske stressa. Verisure-alarmene har ikke hatt en eneste feil.

Verisure bytter ikke ut utstyr basert på teknisk utvikling. Men de bytter kostnadsfritt når det er "bugs" eller feilalarmer på en enhet (de stolte ikke på at det var eddekopp som løste ut, så de bytta enhet).

Det ble etter hvert en sabla stor månedskostnad med mange røykvarslere, sensorer, kameraer og andre enheter gjennom mange år. Abonnementskostnaden løper på hver eneste enhet. Så jeg tok et kraftoppgjør med Verisure i fjor. Måtte gjøre det to ganger før de reagerte. Andre gangen responderte de, og sa "du er en god kunde med mange enheter, du skal ikke betale mer enn et gitt maksbeløp pr måned". Så halverte de månedsabonnementet, og krediterte mange måneder tilbake i tid. Og han som kontaktet meg var hyggelig og imøtekommende.
Så jeg er fortsatt på Verisure.

Utstyret til Verisure skal være teknisk ledende? Jeg har ikke peiling, men jeg har hatt flere montører innom, som også har jobbet for andre selskap, og de sier alle at "Verisure er ledende på teknologi".