4,574    7    0  

Anbuds spesifikasjon. Har jeg glemt noe?

 919     Norge     0
Jeg har laget et Word doc med anbudsspec. Har ikke gjort slikt før, så innspill mottas med takk.. Smile

  (trådstarter)
   #1
 919     Norge     0
Ingen som har noen kommentarer eller egne oppsett de kunne delt?? ::)
   #2
 291     0
Jeg ville byttet ut anbud med tilbud, i dagligtale benyttes nok dette omhverandre, mens det juridisk vistnok er forskjeller i det. I og med at du skriver mot slutten at endringer må påregnes, ønsker du antagelig ett tilbud du kan forhandle om.
   #3
 1,093     Skjetten     0
Ser du spesifiserer hele byggeprossesen her, går da ut ifra at du sender dette til en byggmester eller tilsvarende for innhenting av total pris til deg ?

Du vil jo spare noen slanter om du tar liten egeninnsats i form av å kordinere dette selv. På den måten også ha kontroll på prossesen, og foreta endringer og rettelser etterhvert som de kommer.

Signatur
  (trådstarter)
   #4
 919     Norge     0
Har tenkt tanken, men sparer en noe på det da? Eg tenker at en byggmester har sine avtaler og kontakter og klarer å presse prisen lavere enn det eg vil klare..?
Er det helt feil dette??

Sier jo til alle at eg innhenter pris hos flere så antar de ikke sitter igjen med halve prisen i forteneste??

Kanskje noen byggmestere her kan kommentere denne??
   #5
 1,093     Skjetten     0
Det er alt ettersom det, men han tar også betalt for sin jobb med tanke på kordinering. Det går fort noen timer og tellerskritt på å ringe, kjøre og vise samt kopiere å sende ut på tegninger.

Er iallefall vært den ekstra jobben med tanke på utsending av tilbudsforespørselene å i første omgang henrette det til hver enkelte faggruppe.

Så får du jo se totalprisen du sitter igjen med, i forhold til om en byggmester/snekkerfirma skulle tatt alt.
Signatur
   #6
 529     Gjøvik     0
Jeg ville henvist til at alle løsninger og detaljer skal være ihht byggforsk sine anbefalte løsninger. Og at du kommer til å skrive kontrakt etter NS8406 "Forenklet norsk bygge og anleggskontrakt"

Ett viktig punkt synes jeg..
Signatur
   #7
 529     Gjøvik     0
Ett par ting til:

Hvorfor har du oppgitt priser? Er det målpriser. Jeg ville kuttet de ut, og heller forhandlet i ettertid (be de finne noe billigere hvis det ble for dyrt). Du kan helle be de spesifisere kvadratmeterpris.

Jeg ville bedt de angitt antall ukers byggetid, målt fra fysisk oppstart på plassen. På den måten har du noe å slå i bordet med så de ikke bruker 5år på å ferdigstille.

Jeg ville bedt de oppgi timespriser for snekkere og nøkkelpersonell. Samt påslagsprosent på varer. På den måten kan du til en viss grad styre endringer og tillegg som kommer.

Jeg ville spesifisert hvilke administrative saker du kommer til å gjøre selv, og bedt de inkludere resten. F.eks om du byggemelder selv, men entreprenør må stå for gravemeldinger, sanitærmeldinger o.l selv.

Hva med rydding, vask o.l. Hva forventer du entreprenør skal gjøre, hva gjør du selv?

Hva med rigg? Sørger du for spiserom og toalett o.l blir tilgjengelig, eller må de ha med det de trenger? (her kan det spares penger hvis du har tilgjengelig plass de kan bruke i hovedhuset)

Hvem betaler byggestrøm, og leie av byggestrømskasse hvis dette trengs?
Signatur