4,588
7
0
Anbuds spesifikasjon. Har jeg glemt noe?
919
Norge
0
Jeg har laget et Word doc med anbudsspec. Har ikke gjort slikt før, så innspill mottas med takk..
Du vil jo spare noen slanter om du tar liten egeninnsats i form av å kordinere dette selv. På den måten også ha kontroll på prossesen, og foreta endringer og rettelser etterhvert som de kommer.
Er det helt feil dette??
Sier jo til alle at eg innhenter pris hos flere så antar de ikke sitter igjen med halve prisen i forteneste??
Kanskje noen byggmestere her kan kommentere denne??
Er iallefall vært den ekstra jobben med tanke på utsending av tilbudsforespørselene å i første omgang henrette det til hver enkelte faggruppe.
Så får du jo se totalprisen du sitter igjen med, i forhold til om en byggmester/snekkerfirma skulle tatt alt.
Ett viktig punkt synes jeg..
Hvorfor har du oppgitt priser? Er det målpriser. Jeg ville kuttet de ut, og heller forhandlet i ettertid (be de finne noe billigere hvis det ble for dyrt). Du kan helle be de spesifisere kvadratmeterpris.
Jeg ville bedt de angitt antall ukers byggetid, målt fra fysisk oppstart på plassen. På den måten har du noe å slå i bordet med så de ikke bruker 5år på å ferdigstille.
Jeg ville bedt de oppgi timespriser for snekkere og nøkkelpersonell. Samt påslagsprosent på varer. På den måten kan du til en viss grad styre endringer og tillegg som kommer.
Jeg ville spesifisert hvilke administrative saker du kommer til å gjøre selv, og bedt de inkludere resten. F.eks om du byggemelder selv, men entreprenør må stå for gravemeldinger, sanitærmeldinger o.l selv.
Hva med rydding, vask o.l. Hva forventer du entreprenør skal gjøre, hva gjør du selv?
Hva med rigg? Sørger du for spiserom og toalett o.l blir tilgjengelig, eller må de ha med det de trenger? (her kan det spares penger hvis du har tilgjengelig plass de kan bruke i hovedhuset)
Hvem betaler byggestrøm, og leie av byggestrømskasse hvis dette trengs?