#11
 4,110     Akershus (Follo)     0

Jeg hater forresten at telefonen min ringer hele tiden, men sånn er verden blitt.

Den blir jo også hva du gjør den til.
Jeg setter telefonen i lydløs når jeg er hos kunder. Den "knurrer" likevel, og slutter den ikke med det trykker jeg opptatt. Da bør oppringeren forstå at jeg ikke er tilgjengelig. Skulle det ikke være tilfelle, skrur jeg den av. Den kunden som betaler for min tid har rett til min tid mens jeg er der. Å sitte og skravle i telefonen mens kunden venter er uhøflig. Å fakturere h?m for det er vel enda værre.

Er det kontoret, så kan de jo sende deg en SMS, så kan du ringe tilbake når du er ledig.


Signatur

   #12
 21,481     Enebolig     0
Hehe, mitt problem er en kundebehandler som trenger å vite hvor langt jeg har kommet......annenhver time. Og det er ikke snakk om at han kan klare å sende en sms med en telefon fra forrige tiår. Dog står det mer på personen enn tlf.

Det føles noen ganger litt feil å ikke ta telefonen fordi vi har endel butikk og industribygg som kanskje trenger hjelp med en gang, men ja...vi har sett oss nødt til å la være noen ganger. Men da ringer enten privattelefonen (som jeg alltid har på lydløs siden den ikke skal ha noe med jobb å gjøre) eller telefonen til en annen montør eller lærling som er med. Noen ganger ringer han også kunden for å få tak i oss. Til tider er det ekstremt. Men hva gjør man ikke for en mann som egentlig er flink, hjelpsom og grei.
  (trådstarter)
   #13
 4,148     Oslo Vest     0
For å dra tråden tilbake til utgangspunktet. Det kan synes som om de kundene har kommet ut for de useriøse entreprenørene betaler store forskudd. Under forutsetning av at beløpet er lånefinansiert synes jeg banken bør føre et visst tilsyn med byggesaken, dvs la en takstmann se på jobben som er utført. Dersom ingen kontrollerer og godkjenner jobben er jo den uheldige kunden prisgitt entreprenøren, og denne bestemmer selv når han skal ha (forhånds)betalt.

Jeg presiserer at det jeg er opptatt av er å belyse hva forbruker selv kan gjøre for å unngå å gå i fella med useriøse entreprenører. Og jeg synes man bør kreve at det brukes standardkontrakter, betales etterskuddsvis og kontrolleres. Men hvorfor gjør man det ikke på denne måten?

Jeg tror en del av problemet er veldig lav pris og aversjon mot juss og kontrakter, samt at man ønsker å stole på andre (kanskje naivt. Jeg hevder påstanden at MANGE lar seg forføre av lav pris.

Uten at forbruker selv tar grep er det fortsatt et marked for den useriøse, og vi har en lovgivning hvor det er lett å slå seg selv konkurs og så fortsette igjen.

Bruk rågivere, standardkontrakt og ikke betal på forhånd!!, og aksepter at dersom det er veeeeeldig billig er det en grunn til det.

Signatur
   #14
 218     Haugesund     0

[/quote]Man betaler ofte høyere pris for vinduer produsert i norge fordi arbeidskraft i norge er dyrt ,men husk at vi har et mye kaldere klima i norge en polen og det er ikke sikkert at de er beregnet får våres klima.
[/quote]

Det er -3 i Krakow i dag så den holder ikke ;)  Og det er rett som du sier...det er svært dyrt med norsk arbeidskraft....som monterer vinduene med glass importert fra utlandet. Men for å komme tilbake til tråden...jeg mener fremdeles at pris og kvalitet ikke alltid henger sammen. man kan ikke uten videre påstå at - er prisen lav, må det være useriøst.
Signatur
bex
   #15
 4,293     Østlandet     0
er ikke alltid dyreste prisen er den beste, enkelte leverer tilbud for og være hyggelig, men har egentlig for mye og gjøre, og overpriser det, dem har levert tilbudet med veit dem ikke får det
Signatur
   #16
 218     Haugesund     0

er ikke alltid dyreste prisen er den beste, enkelte leverer tilbud for og være hyggelig, men har egentlig for mye og gjøre, og overpriser det, dem har levert tilbudet med veit dem ikke får det


Og dette er med på å presse prisene opp. Hvordan i huleste skal jeg som forbruker vite hva som er reel pris og ikke en "tullepris"? Og hvordan skal jeg da finne ut hvem som er seriøse aktører? ...kjenner det rykker i kverulantfoten her Wink
Signatur
   #17
 5,112     Troms     0
Tja, så er det jo enkelte ganger noen biter på kroken og da og betaler laangt i overpris og det er jo også innbringende da. De tar bare jobben inniblant andre jobber da kunden ofte ikke har ferdigstillelsesdato...
Signatur

  (trådstarter)
   #18
 4,148     Oslo Vest     0
Dersom man som huskunde ikke har kompetanse til å finnr ut om et tilbud er seriøst eller ikke må man skaffe seg profesjonell hjelp, f.eks Opak, takstmann og tilsvarende. Dersom man må betale noen tusen for det er det i høyeste grad verd pengene. Bygg og bedrag viser jo at folk dessverre betaler millioner uten at noen profesjonelle kontrollerer.

Så vi er tilbake til det med prioriteringer, hvor viktig anser man at det er å få hjelp av en uavhengig fagmann contra det å få foreløpig totalpris så lav som mulig.
Signatur
   #19
 218     Haugesund     0

Dersom man som huskunde ikke har kompetanse til å finnr ut om et tilbud er seriøst eller ikke må man skaffe seg profesjonell hjelp, f.eks Opak, takstmann og tilsvarende. Dersom man må betale noen tusen for det er det i høyeste grad verd pengene. Bygg og bedrag viser jo at folk dessverre betaler millioner uten at noen profesjonelle kontrollerer.

Så vi er tilbake til det med prioriteringer, hvor viktig anser man at det er å få hjelp av en uavhengig fagmann contra det å få foreløpig totalpris så lav som mulig.

Enig der. Men det er et paradoks at jeg som forbruker ikke kan stole på de som gir meg et tilbud er til å stole på. Synes vel at bransjen selv burde vært mye mer på hugget og ikke skyve ansvaret over på kunden.
Signatur
   #20
 160     0

Bruken av lærlinger, som er å anse som ufaglærte til fagbrev foreligger, gjør at bransjene skyter seg selv i foten. Det finnes nok av bedrifter som sender lærlinger ut på selvstendige oppdrag og jeg som oppdragsgiver betaler full pris. Det finnes nesten ikke noen som er mer eplekjekke og påstålige som en lærlinger med firmabil.....for å generalisere litt;)


Det er forskjell på folk og oppdrag, en lærling kan utmerket gjøre selvstendige oppdrag. Har selv vært lærlig så jeg vet hva jeg snakker om. Er bedriften som må vurdere om lærlingen er dyktig nok til å utføre et selvstendig oppdrag før de sendes ut døra. 2mnd etter begynnt lærlingetid ble jeg sendt på selvstendige oppdrag, det tok nok noe lengere tid å gjennomføre dem iforhold til hva en faglært person hadde klart, men timesprisen var deretter også. Fikk ihvertfall ingen reklamasjoner så lærlinger er ikke bestandig helt ubrukelig.

En annen ting er at har du fagbrev betyr det slettes ikke at du kan det du skal og burde kunne, desverre...  At fagbrev = kvalitet er ikke bestandig rett.