Tom
   #161
 1 545     Sørlandet     0

Spørsmålet du siterte i svar 154 var helt annerledes enn det du siterte nå sist.
Da blir selvsagt svaret noe annet også.

Nei, der tar du feil. De er begge sitat fra det samme innlegget. Eneste forskjellen er at første gang siterte jeg bare siste setning, mens andre gang siterte jeg alle setningene.
Signatur

Tom
   #162
 1 545     Sørlandet     0

Kan du gi beskjed til oss andre når du har blitt enig med deg selv?

Har aldri vært uenig med meg selv. 2 ulike svar på 2 ulike  forutsetninger.
Signatur
  (trådstarter)
   #163
 10 486     Akershus     1

Har aldri vært uenig med meg selv. 2 ulike svar på 2 ulike  forutsetninger.


Han spurte om han kan kjøre 3500 kg bil + 750 kg henger, og du svarte "Nei" .


Kan du utdype det?
Signatur
   #164
 3 760     0
Nei jeg tar ikke feil. Du har sitert en setning og så har du svart på den setningen og mange andre  For den som leser bare[s] innlegg[/s] svar nr 154 blir svaret feil.
Hvis du skal svare på noe så blir det best hvis du siterer hele spørsmålet og ikke bare halve.  Da forstår vi hva du mener.

Edit
  (trådstarter)
   #165
 10 486     Akershus     0

Nei jeg tar ikke feil. Du har sitert en setning og så har du svart på den setningen og mange andre  For den som leser bare innlegg nr 154 blir svaret feil.
Hvis du skal svare på noe så blir det best hvis du siterer hele spørsmålet og ikke bare halve.  Da forstår vi hva du mener.


Det er det jeg prøver å si også. Det står et spørsmål, og han svarer at det er feil (som igjen er ... feil) ...




PS. det er SVAR nummer 154 (innlegg 155)
Signatur
Tom
   #166
 1 545     Sørlandet     0
Jeg synes det er en uting å sitere alt i innlegget noen hakk lenger opp  når alle kan lese hvor sitatet kommer fra og se helheten, men jeg ser selvsagt poenget ditt, elektrikeren.

Og til frodes: Det blir feil sett i lys av den løsrevne setningen, men når man leser hele det siterte innlegget er svaret selvsagt helt riktig. Da jeg siterte kun den siste setningen løsrevet, så jeg ikke i farten at det kunne misforstås.
Signatur
  (trådstarter)
   #167
 10 486     Akershus     1
Det er en verre uting å sitere slik at man svarer på noe helt annet enn hva som står i sitatet.
Signatur

   #168
 652     0
Ok, min feil. Gir meg.  ::) Ser det nå. Legger meg flat.  :o

Ser at det finnes ufattelig mange ulike egenvekter på biler... Fant en Passat (XK18180) som hadde 2270 kg tillatt totalvekt. Kombinert med min 1300kg tilhenger gir dette 2270 + 1300 = 3570 kg  (70kg over)! Det blei rød henger med B, men grønn med B96. Svaret for B var: Du kan ikke trekke denne tilhengeren med denne bilen. Når tilhengeren har høyere tillatt totalvekt enn 750 kg, kan summen av bilens tillatte totalvekt og tilhengerens tillatte totalvekt ikke overstige 3500 kg for førerkort klasse B.

(For de som fremdeles henger med: Feilen jeg gjorde var at jeg leste max aktuell vogntogvekt som om det gjalt en henger på 1300 kg)
Signatur
   #169
 5 111     Sørnorge     0
For å skape enda litt mer forvirring om tilhengere sendte jeg en mail til biltilsynet om hva jeg har lov til å kjøre av tilhenger. Den har startet en runddans av videresendinger og forvirring hos dem. Spørsmålet lyder:


Jeg har førerkort klasse BCD.
For klasse C står det at jeg har lov å kjøre lastebil med tilhenger opptil 2000kg (tillatt totalvekt). Betyr det at jeg også etter varebil og/eller personbil med totalvekt under 3500kg har lov til å kjøre tilhenger med tillatt totalvekt opptil 2000kg selv om total vogntogvekt overstiger 3500kg? (Forutsatt at dette ikke går utover begrensningene i vognkortene)
Grunnen til at jeg spør er at min personbil med totalvekt 1995kg og tillatt hengervekt 1500kg føles utrygg å kjøre med henger allerede når aktuell hengervekt er 1300kg (tillatt 1500kg). Naboens varebil med totalvekt 2650kg føles sikker med den samme hengeren. Har jeg lov til å kjøre naboens bil med denne hengeren, eller må jeg velge den utrygge bil/henger-kombinasjonen for å tilfredstille lovverket?


Det var først for noen dager siden at jeg ble klar over at klasse C kan kjøre tilhenger opptil 2000kg. Jeg oppdaget dette da jeg skulle sjekke om det var BE, C1E, CE, D1E eller DE som ga meg minst brydderi for å få lovlig førerkort til den nevnte bil/hengerkombinasjonen. (Fasiten er DE, med C1E som en god nummer 2)
Det betyr jo at jeg faktisk kjørte lovlig med tilhenger etter grand cherokeen som var ombygd til lett lastebil med totalvekt 3510kg. Men om jeg har kjørt lovlig med den samme hengeren etter ikke-ombygde cherokeen, land roveren, og xc90'n er usikkert. Bilene kan ha hatt for svake bremser for mitt førerkort, men bremsene har åpenbart vært sterke nok til å kunne kjøres av de som har gått på kurs (BE) hvor underdimensjonerte bremser ikke er en del av pensum.
  (trådstarter)
   #170
 10 486     Akershus     1
Du trekker inn for mye surr om bremser, dimensjoneringer, trygt/utrygt og greier. Dette er dessverre helt uinteressant.

SELVSAGT ville det vært mye tryggere å trekke min Kabe 590 XL (totalt 7,3 meter) bak en av mercedesene, som begge lovlig trekker 2,1 tonn, men det blir for tungt totalt. Bak den 1996 volvo S40 som står hjemme og blomstrer er det imidlertid greit, for da holder samlet totalvekt seg under 3500 kg. Her kan man velge om man vil gjøre det som er lovlig, eller det som er lurt. Gjør man det som er lurt, må man være klar for å betale bot. Galskapen i dette er det ingen grunn til å prøve å få noen hos statens trafikkstasjon til å forstå. I beste fall forstår de det, men de må allikevel forholde seg til den firkanta boka med regler.

Det skulle vært ganske artig å bli stoppet med KABE'n bak vår 2004 E-klasse med 4matic og vekt nok til til kjøre det helt trygt, få kjøreforbud, for så å dukke opp med volvoen og kjøre videre.

Hva var det egentlig du lurte på? Om du skulle kjøre trygt eller lovlig?
Signatur