(trådstarter)
   #71
 10,486     Akershus     0


...Jeg oppfatter det nå. Praksis har vist forandret seg det siste ti-året når det gjelder hva de skriver i vognkortet. ...
Neppe. MB 124-serie/senere E-klasse stasjonsvogn, for å ta et eksempel, har vært levert med 2100kg tillatt hengervekt i over 20 år nå.  Dette er biler med egenvekt fra 15-1600kg.


Nja. Inntil 1996 ble aldri hengervekt skrevet høyere enn egenvekt. Det spilte ingen rolle om bilene var typegodkjent med det, og andre land kunne godta det. I Norge vet vi tross alt bedre, og kan ikke godta hva som helst.
Signatur

   #72
 5,726     0
Tja, eg har ein kompis med ein Audi 100 2.3 (2wd) (trur det er 91 modell) som har tillatt hengervekt på godt over 2 tonn, mulig det er feil i vognkortet.
  (trådstarter)
   #73
 10,486     Akershus     0
Min 1992 har 2100 kg i vognkortet.

Etter 1996 (muligens fra 01.01.1996) ble reglene endret, og biler importert etter dette fikk riktig hengervekt med en gang. Biler registrert i norge med for lav hengervekt kan skrives opp.


Husk også at det kan være begrensninger på selve kula. En 1986 patrol jeg hadde var registrert ned fra 2600 (godkjent av fabrikken) til 2080kg (tilsvarende egenvekten da den kom til Norge), men kunne bare trekke 2000 pga. begrensningen på selve hengerfestet.
Signatur
   #74
 344     Huset mitt     0
JEg har vært borti både Volvo og Land Rover som har hatt høyere innskrevet hengervekt enn egenvekt, og de var eldre enn 91....
  (trådstarter)
   #75
 10,486     Akershus     0

JEg har vært borti både Volvo og Land Rover som har hatt høyere innskrevet hengervekt enn egenvekt, og de var eldre enn 91....


Godt mulig, men hovedregelen var i hvert fall at ved registrering i Norge, ble ikke hengervekten satt høyere enn egenvekten fram til ca. 1996
Signatur
   #76
 570     Askøy-Hordaland     0
Hadde en Volvo 940 for noen år siden den hadde tillatt totalvekt på 1905kg og kunne da trekke 1595 kg lovlig uten BE. 1800kg med BE.

   #78
 797     Nes, Akershus     0
Hvis noen lurte på hva jeg i praksis mente med tyngdepunktsforskyving, kan de titte her... ;D

http://www.rb.no/bil/article5916833.ece

Idiot, hilsen meg!
Signatur
   #79
 13     Valdres     0
Nja. Inntil 1996 ble aldri hengervekt skrevet høyere enn egenvekt. Det spilte ingen rolle om bilene var typegodkjent med det, og andre land kunne godta det. I Norge vet vi tross alt bedre, og kan ikke godta hva som helst.

Dette stemmer ihvertfall ikke. Har en 2004 Navara med egenvekt på 1790kg som kan trekke henger på 3000kg ifølge vognkortet. Pajero og Galloper ligger på 3500kg total hengervekt. Dette gjelder i Norge.
Maks tillatt kulevekt er fortsatt 80kg. Det står også på draget på hengeren.
   #80
 1,630     Villmarkstoppen, Malvik     0

Nja. Inntil 1996 ble aldri hengervekt skrevet høyere enn egenvekt....

Dette stemmer ihvertfall ikke. Har en 2004 Navara med egenvekt på 1790kg som kan trekke henger på 3000kg ifølge vognkortet. ...
Og denne 2004-modellen var registrert i Norge før 1996?  Wink