#11
 194     0
Og at maxfart (henger med bremser) er 80 km/t er det "ingen" som bryr seg om. Jeg blir stadig forbikjørt i 100-sonen på E18 når jeg ligger i 100-110.

   #12
 24,668     Akershus     0

Nei, folk har ikke begrep om tyngdepunktsforskyving.


Hva er slik tyngdepunktforskyvning? (Gitt skikkelig surring)

Er ikke det noe bare BMW driver med: "Dynamisk tyngepunktforskyvning".  Shocked
Signatur
   #13
 5,111     Sørnorge     0

Og at maxfart (henger med bremser) er 80 km/t er det "ingen" som bryr seg om. Jeg blir stadig forbikjørt i 100-sonen på E18 når jeg ligger i 100-110.


Hvor fort man kan kjøre med henger avhenger av bil, henger og last. Jeg har opplevd at en henger er dønn stabil etter en Range Rover i 120. Senere på dagen bytta jeg bil og kjørte med samme henger og urørt last etter en Jeep Grand Cherokee - det ble ustabilt i 75. Jeg har også opplevd bil/henger/last kombinasjoner som blir ustabile allerede i 60. Det skjer fortrinnsvis med små hengere etter små biler - altså akkurat en slik kombinasjon man ikke trenger noen opplæring for å kjøre med.
hro
   #14
 1,574     Trondheim     0
Tyngdepunktforskyvning - enkelt forklart:

Lavt tyngdepunkt = god stabilitet. Laster du en henger med vekt - for eks 750 kilo stein på planet - får du relativt lavt tyngdepunkt. Derimot om du fyller planet med 750 kilo trevirke, vil tyngdepunktet nødvendigvis komme noe høyere. Konsekvens - annen stabilitet uavhengig av hvordan lasta er surra.

Om du googler stabilitetskurver for båter, vil du skjønne at en båt kan være stabil inntil den krenger x grader. Tilsvarende vil du oppleve med en henger - og dessverre er det slik at mange ikke skjønner dette. Konsekvens, nedbremsing i slak sving = hengervelt.

Altså, tenk før du kjører
Signatur
   #15
 22,342     Akershus     0


Veldig vanskelig har det da aldri vært. Jeg tok BE i '98, et halvår etter at jeg tok B, og hadde da ingen problemer med å finne ut av reglene. Hvis folka på biltilsynet ikke greier det, blir det som om du ikke vet eller greier å finne ut hva den gule/grønne ledingen er til :)


Javel. De stod nå tre mann (og en kvinne) og nølte med å gi meg skriftlig dokumentasjon på at bilen min kunne trekke en spesifikk henger. De sa det samme som meg, at det går an å lage noe så tvetydig. Han ene spurte om jeg kunne komme tilbake om en uke, men det var selvsagt uaktuelt og jeg fikk presset frem et svar. I samme distrikt vet jeg om en som ble stoppet i "generell kontroll" der politiet måtte ta både bil og henger med til biltilsynet for å sjekke om det var lovlig. Tenker den kalkulatoren er kjekk å ha.

Første gang jeg spurte fikk jeg feil opplysninger av biltilsynet. Flaks jeg ikke ble stoppet.
   #16
 22,342     Akershus     0

Hadde en periode vår / sommer 2011 at jeg ble stoppa ca to ganger i måneden for varierende kontroller. Heldigvis aldri med stor henger. Jeg har ikke E på lappen min, men velger stadig en stor bil når jeg skal kjøre stor henger, fremfor å kjøre lovlig med liten bil og hengervekt som ligger helt på kanten av hva bilen har lov å dra. Det er rett og slett ikke trygt å kjøre så tung henger etter så liten bil, selv om det er lov. Jeg setter trafikksikkerhet høyere enn lovverk.
(Men leddbuss har jeg lov å kjøre!)
Du trenger ikke noen lastsikring i en leddbuss. (Den skal sikre seg selv ;D )

At noen som har c-førerkort ikke kan ha henger til personbil er merkeligere.
   #17
 154     sarpsborg     0

Tyngdepunktforskyvning - enkelt forklart:

Lavt tyngdepunkt = god stabilitet. Laster du en henger med vekt - for eks 750 kilo stein på planet - får du relativt lavt tyngdepunkt. Derimot om du fyller planet med 750 kilo trevirke, vil tyngdepunktet nødvendigvis komme noe høyere. Konsekvens - annen stabilitet uavhengig av hvordan lasta er surra.

Om du googler stabilitetskurver for båter, vil du skjønne at en båt kan være stabil inntil den krenger x grader. Tilsvarende vil du oppleve med en henger - og dessverre er det slik at mange ikke skjønner dette. Konsekvens, nedbremsing i slak sving = hengervelt.

Altså, tenk før du kjører


kjøpte meg ny henger nå, kunne velge mellom boggie med hjula under planet, og enakslet med hjula på utsiden av planet,

valgte enakslet pga da blir lastehøyden lavere, og hengeren blir breiere (= mer stabil) og lavere tyngdepunkt, + fikk lov å kjøre den med B lappen (1300kg henger 1000kg last) får dog bare lov å laste 900kg på den med bilen jeg har for øyeblikket pga hengervekta er mindre enn bilens egenvekt (1200kg hengervekt og 13-1400kg bil)

enakslet er og lettere å rygge med, gjør litt mer det du vil Tongue spesielt om det er glatt

jeg er av typen som stropper med 4500kg stropper samme hva jeg har på hengeren Tongue

   #18
 797     Nes, Akershus     0
Ehhh. Misforsto jeg deg rett nå?

"Campingvogn-regelen
Det kan være tilstrekkelig å ha klasse B for å trekke en tilhenger med tillatt totalvekt over 750 kg. Første vilkår er at tilhengerens tillatte totalvekt ikke overskrider bilens egenvekt med fører (75 kg), og annet vilkår er at bilens tillatte totalvekt og tilhengerens tillatte totalvekt til sammen ikke må overstige 3500 kg."

Sakset herfra:http://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Fakta+og+statistikk/Sikker+bil/Passiv+sikkerhet/Trekking+av+mindre+tilhenger


---
fikk lov å kjøre den med B lappen (1300kg henger 1000kg last) får dog bare lov å laste 900kg på den med bilen jeg har for øyeblikket pga hengervekta er mindre enn bilens egenvekt (1200kg hengervekt og 13-1400kg bil)
---


Er ikke du da i prinsipp utenfor den regelen? Tillatt totalvekt henger er førende for kl.B! Og dermed kjører ulovlig? Jeg bare nevner det, for jeg fikk (i 2001) 3500 kr i bot for nøyaktig det samme. Da bestemte jeg meg for å ta BE-kortet...

(mine uthevinger)...
Signatur
   #20
 24,668     Akershus     0

Tyngdepunktforskyvning - enkelt forklart:

Lavt tyngdepunkt = god stabilitet. Laster du en henger med vekt - for eks 750 kilo stein på planet - får du relativt lavt tyngdepunkt. Derimot om du fyller planet med 750 kilo trevirke, vil tyngdepunktet nødvendigvis komme noe høyere. Konsekvens - annen stabilitet uavhengig av hvordan lasta er surra.

Om du googler stabilitetskurver for båter, vil du skjønne at en båt kan være stabil inntil den krenger x grader. Tilsvarende vil du oppleve med en henger - og dessverre er det slik at mange ikke skjønner dette. Konsekvens, nedbremsing i slak sving = hengervelt.

Altså, tenk før du kjører


Er med på det du skriver, men forstår ikke at tyngdepunktet forskyver seg. Det er der det er, høyt eller lavt eller et annet sted, men når flytter det på seg?
Signatur