Jeg skal være den første til å legge meg langflat når jeg tar feil. Dette tror jeg er forandret fra jeg kjørte opp med henger i '98, for da mener jeg det sto ganske klart at hengerens tillatte totalvekt ikke måtte være høyere enn det laveste av tillatt hengervekt og egenvekt med fører.
Vegvesen.no forklarer det ganske godt her, og du har tydeligvis helt rett :
Regneeksempel Du har bare klasse B og ønsker å finne ut hvilke tilhengere du kan trekke. I bilens vognkort finner du at bilens egenvekt med fører er 1225 kg, tillatt totalvekt: 1730 kg, tillatt hengervekt: 1000 kg og tillatt vogntogvekt: 2710 kg.
Tilhengerens tillatt totalvekt må ikke være over 1225 kg (egenvekt) eller (3500 – 1730 = ) 1770 kg, dvs 1225 kg som er laveste vekt.
Tilhengeren med last må ikke overstige 1000 kg (tillatt hengervekt). Full-lastet bil kan veie 1730 kg og full-lastet henger 1000 kg, til sammen 2730 kg. Siden tillatt vogntogvekt er 2710 kg, er det 20 kg last som må fjernes fra bil og/eller henger før trekking.
Ergo: hengerens tillatte totalvekt må ikke være over 1225 kg, og hengerens egenvekt eller hengeren med last må ikke overstige 1000 kg.
I slike tilfeller får man altså lov å trekke en henger med tillatt totalvekt inntil bilens egenvekt med fører, men ikke laste den full. Litt snodig, siden det i (nesten) alle andre tilfeller er registrert totalvekt som gjelder.
Signatur
Prøver å gjøre det skikkelig med en gang. Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.
Med B gjelder totalvekt og ikke aktuell vekt, så han har IKKE feil. Det er vel nettopp dette som gjør at så mange kjører ulovelig, at de ikke vet/skjønner at det er totalvekt og ikke aktuell vekt som gjelder når man kun har B
Nå var ikke meningen å lage en ny "diskusjon" om hva som er riktig, men det du sier over her er feil, og det er dumt om andre leser det og tror at det er riktig.
Nær sagt som 10 av 9 andre, tar du feil her. Om du har flaks, blir du tatt og får bot.
Da vil jeg gjerne at dere sammen finner regelverket som sier det jeg skriver er feil. Som dere sier tar 9 av 10 feil i denne saken. Dere er 3 om å være enige, jeg er foreløpig den ene som sier dere imot. Finner dere 6 til å støtte dere eller 8+9+9 til å støtte meg?
Edit: Frodes har allerede slått opp i regelverket og lagt seg flat. Til din opplysning, frodes. Disse reglene har vært uforandret siden 96, da jeg begynte maraton med alle mine oppkjøringer, og hadde da antagelig vært uforandret en god stund før det også.
Med klasse B kan du etter bilen trekke tilhenger med tillatt totalvekt høyst 750 kg.
Det kan også være tillatt å trekke tilhenger over 750 kg med klasse B dersom
•tilhengerens tillatte totalvekt ikke overskrider bilens egenvekt med fører (75 kg), og •den tillatte totalvekten for bil og tilhenger til sammen ikke overskrider 3500 kg. Før trekking må du dessuten alltid kontrollere de tekniske begrensningene i personbilens vognkort for å finne ut hva som er bilens maksimale aktuelle tilhengervekt (tillatt hengervekt). Denne må du ikke overskride uansett hvilke førerkortklasser du har. Se også etter bilens tillatte vogntogvekt. Denne skal selvsagt heller ikke overskrides, uansett førerkortklasse, dvs. summen av bilens aktuelle totalvekt + tilhengerens aktuelle totalvekt må til sammen ikke overskride tillatt vogntogvekt.
Ser jo også ut til at kalkulatoren legger inn litt sunn fornuft ::) Jeg har en VW transporter lang verson. Tillatt totalvekt er 2800 kg. Da gjentår det 700 kg. som kan henge på kroken før jeg når maks på 3500 kg. som gjelder førerkort klasse B. Likevel sa kalulatoren at jeg kunne trekke en henger med totalvekt 750 kg. :D Nå er jo ikke en henger med totaltvekt på 750 kg egentlig mer enn en trillebår med skilt., så får heller stable bedre i lasterommet
Signatur
Det e ikkje den ting æ kan. - No først skjønne æ ingenting....
Nei, tar du sjansen på en ulyke der du ikke har gyldig førerkort, er det greit for meg.
Jeg har de klasser jeg trenger, og vel så det.
Tja. Kjører vel 5 mil i året med for stor bil i forhold til henger. Jeg plages som sagt av at regelverket pålegger meg å velge en bil til hengertrekkingen som er direkte utrygg. Jeg lar fornuft og sikkerhet komme foran lovverket og velger da en større bil for å gjøre transporten trygg. At lovverket tillater, og ikke minst oppfordrer til utrygg ferdsel på veien er en sak jeg ønsker fokus på. Det burde ikke være slik, og eneste måten jeg kan bidra til å endre dette er å henge meg på i debatter som dette og håpe at økt fokus en dag vil medføre endringer. Om jeg spanderer på meg en dag med glattkjøring med vogntog og en oppkjøring, så er jeg på den lovlige siden. Men dette vil ikke endre det faktum at lovverket oppfordrer alle andre uten E i førerkortet til å kjøre liten bil når de skal trekke stor henger!
Mine førerkortklasser: Norsk sivilt: BCDMST Norsk militært: BECEDES Amerikansk: Alle bil/henger kombinasjoner opptil 5 akslinger, ikke begrenset av vekt. + noen maritime sertifikater.
For klasse B gjelder tillatt totalvekt= LES Sitatene fra vegvesen For klasse BE gjelder Aktuell vekt = Stor henger med lite lass etter liten bil
Delvis rett.
For klasse B gjelder at TILLATT totalvekt i sum av bil og henger ikke skal overskride 3500KG. Tillatt samlet totalvekt for bil og henger kan overskride 3500kg dersom tilhengerens tillatte totalvekt er under 750kg. Hvor stor henger du kan trekke etter bilen står i bilens vognkort, og her er det AKTUELL totalvekt som gjelder, uansett hvilket førerkort du har.
Har man førerkort med BE faller 3500kg-summeringsregelen bort. Det er da kun vognkortet som avgjør hvor stor henger du kan trekke etter bilen. Men bilen må selvsagt være innenfor rammene av klasse B, altså under 3500kg TILLATT totalvekt. Så i dermed gjelder TILLATT totalvekt også for BE, bare at den der gjelder for bilen, og ikke bil+henger slik den gjør om du ikke har E i førerkortet.
Ser at de faktisk bruker aktuelltotalvekt i noen av linjene på sitatet til Aktiv, dvs det er kanskje ikke så sikkert at det er totalvekt som gjelder så lenger denne er under bilens totalvekt.
Vi er alle enige om at tilhengers totalvekt må være lavere enn bilens egenvekt (med B sertifikat)
Kan ikke en av dere som har tilatt tilhengervekt mindre enn bilens egenvekt prøve dere med en tilhenger på kalkulatoren som ligger over denne vekten (men under bilens totalvekt) og se hva dere får i respons ?
Det ser faktisk ut som dere har lov å kjøre denne så lenge dere holder den aktuelle totatvekten under bilens grenser for tilhengervekt. (og sum < 3500)
Vi er også enig om at dette er utrolig vanskelig formulert
Det er forøvrig en tilleggsregel når du har førerkort klasse BE: Hvis du har ettermontert hengerfeste, og ikke fått nytt vognkort etter dette OG det ikke står tillatt hengervekt i vognkortet OG hengeren har brems: Da kan tillhengerens maksimale aktuelle totalvekt ikke overstige 1,5 ganger bilens aktuelle totalvekt. Jeg tror neppe noen kommer til å finne en bil i klasse B som oppfyller alle 'hvis' i den regelen. I klasse C/C1 kan det derimot inntreffe ganske ofte.
Jeg skal være den første til å legge meg langflat når jeg tar feil. Dette tror jeg er forandret fra jeg kjørte opp med henger i '98, for da mener jeg det sto ganske klart at hengerens tillatte totalvekt ikke måtte være høyere enn det laveste av tillatt hengervekt og egenvekt med fører.
Vegvesen.no forklarer det ganske godt her, og du har tydeligvis helt rett :
I slike tilfeller får man altså lov å trekke en henger med tillatt totalvekt inntil bilens egenvekt med fører, men ikke laste den full. Litt snodig, siden det i (nesten) alle andre tilfeller er registrert totalvekt som gjelder.
Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.
Da vil jeg gjerne at dere sammen finner regelverket som sier det jeg skriver er feil. Som dere sier tar 9 av 10 feil i denne saken. Dere er 3 om å være enige, jeg er foreløpig den ene som sier dere imot. Finner dere 6 til å støtte dere eller 8+9+9 til å støtte meg?
Edit:
Frodes har allerede slått opp i regelverket og lagt seg flat.
Til din opplysning, frodes. Disse reglene har vært uforandret siden 96, da jeg begynte maraton med alle mine oppkjøringer, og hadde da antagelig vært uforandret en god stund før det også.
Jeg har de klasser jeg trenger, og vel så det.
Med klasse B kan du etter bilen trekke tilhenger med tillatt totalvekt høyst 750 kg.
Det kan også være tillatt å trekke tilhenger over 750 kg med klasse B dersom
•tilhengerens tillatte totalvekt ikke overskrider bilens egenvekt med fører (75 kg), og
•den tillatte totalvekten for bil og tilhenger til sammen ikke overskrider 3500 kg.
Før trekking må du dessuten alltid kontrollere de tekniske begrensningene i personbilens vognkort for å finne ut hva som er bilens maksimale aktuelle tilhengervekt (tillatt hengervekt). Denne må du ikke overskride uansett hvilke førerkortklasser du har.
Se også etter bilens tillatte vogntogvekt. Denne skal selvsagt heller ikke overskrides, uansett førerkortklasse, dvs. summen av bilens aktuelle totalvekt + tilhengerens aktuelle totalvekt må til sammen ikke overskride tillatt vogntogvekt.
For klasse BE gjelder Aktuell vekt = Stor henger med lite lass etter liten bil
Jeg har en VW transporter lang verson. Tillatt totalvekt er 2800 kg. Da gjentår det 700 kg. som kan henge på kroken før jeg når maks på 3500 kg. som gjelder førerkort klasse B. Likevel sa kalulatoren at jeg kunne trekke en henger med totalvekt 750 kg. :D Nå er jo ikke en henger med totaltvekt på 750 kg egentlig mer enn en trillebår med skilt., så får heller stable bedre i lasterommet
Tja. Kjører vel 5 mil i året med for stor bil i forhold til henger. Jeg plages som sagt av at regelverket pålegger meg å velge en bil til hengertrekkingen som er direkte utrygg. Jeg lar fornuft og sikkerhet komme foran lovverket og velger da en større bil for å gjøre transporten trygg. At lovverket tillater, og ikke minst oppfordrer til utrygg ferdsel på veien er en sak jeg ønsker fokus på. Det burde ikke være slik, og eneste måten jeg kan bidra til å endre dette er å henge meg på i debatter som dette og håpe at økt fokus en dag vil medføre endringer. Om jeg spanderer på meg en dag med glattkjøring med vogntog og en oppkjøring, så er jeg på den lovlige siden. Men dette vil ikke endre det faktum at lovverket oppfordrer alle andre uten E i førerkortet til å kjøre liten bil når de skal trekke stor henger!
Mine førerkortklasser:
Norsk sivilt: BCDMST
Norsk militært: BECEDES
Amerikansk: Alle bil/henger kombinasjoner opptil 5 akslinger, ikke begrenset av vekt.
+ noen maritime sertifikater.
Delvis rett.
For klasse B gjelder at TILLATT totalvekt i sum av bil og henger ikke skal overskride 3500KG.
Tillatt samlet totalvekt for bil og henger kan overskride 3500kg dersom tilhengerens tillatte totalvekt er under 750kg.
Hvor stor henger du kan trekke etter bilen står i bilens vognkort, og her er det AKTUELL totalvekt som gjelder, uansett hvilket førerkort du har.
Har man førerkort med BE faller 3500kg-summeringsregelen bort. Det er da kun vognkortet som avgjør hvor stor henger du kan trekke etter bilen. Men bilen må selvsagt være innenfor rammene av klasse B, altså under 3500kg TILLATT totalvekt.
Så i dermed gjelder TILLATT totalvekt også for BE, bare at den der gjelder for bilen, og ikke bil+henger slik den gjør om du ikke har E i førerkortet.
Vi er alle enige om at tilhengers totalvekt må være lavere enn bilens egenvekt (med B sertifikat)
Kan ikke en av dere som har tilatt tilhengervekt mindre enn bilens egenvekt prøve dere med en tilhenger på kalkulatoren som ligger over denne vekten (men under bilens totalvekt) og se hva dere får i respons ?
Det ser faktisk ut som dere har lov å kjøre denne så lenge dere holder den aktuelle totatvekten under bilens grenser for tilhengervekt. (og sum < 3500)
Vi er også enig om at dette er utrolig vanskelig formulert
Hvis du har ettermontert hengerfeste, og ikke fått nytt vognkort etter dette OG det ikke står tillatt hengervekt i vognkortet OG hengeren har brems: Da kan tillhengerens maksimale aktuelle totalvekt ikke overstige 1,5 ganger bilens aktuelle totalvekt.
Jeg tror neppe noen kommer til å finne en bil i klasse B som oppfyller alle 'hvis' i den regelen. I klasse C/C1 kan det derimot inntreffe ganske ofte.