#72
 5,432     Akershus     1
Det er ikke akkurat rettskraftig å høre en flaggstangprodusent uttaler seg på radio. En flaggstang på bildet, i et kryss, hvor bilen da skal svinge til venstre, med uoppmerksom sjåfør. Bilisten har akkurat sluppet over fotgjenger, har forkjørsrett og svinger til venstre. Vips, der lå fotgjengeren med brukket nakke, fordi flaggstanga sveipet over hele fortauet grunnet svingen. Fortell ikke meg at dette ikke kan straffes etter eksisterende regler i veitrafikkloven.

Eller et annet scenario. Bilen står foran krysset og skal svinge til venstre, det er 1 fil til venstre og 1 fil rett frem. Fotgjengeren er kommet over veien, bilen med glaggstang svinger. Rett før flaggstanga sveiper ned fotgjengeren, spidder den frontruta til bilen som passerer på høyre side. Hvor kom alt blodet fra?

Legg merke til at flaggstanga rekker over nær begge kjørebaner, til tross for at bilen er så å si forbi. Hvor langt inn på fortauet vil ikke denne stanga rekke i svingen? Politiet som ikke stopper slik ekvipasje gjør ikke jobben sin.
   #73
 24,668     Akershus     0
Om en tenker seg et veikryss. Veibredden er grensen for midtmerking, 6 m. Om stanga stikker ut 6 m bak bakakslingen, bilen er 2 m bred og stanga er plassert 50 cm til venstre for midtlinja, vil ikke flagggstangkula komme utenfor sporet etter høyre bakhjul.

Vi er alle enige om at kjøring med langt overheng er krevende og at det nok er litt ukeldig med en lang stang på et kort takstativ, dette selv om stanga veier under 32 kg. Hadde jeg hatt dette som yrke tror jeg jeg ville valt å bruke en tilhenger. Om en fremlaste inn over taket på trekkvogna vil overheng bli ubetydelig og akterenden er tydeligere merket både bakfra og fra siden.
Signatur
   #74
 3,210     Vestlandet     0
Tja, 12 m flaggstang = 32 kg. Delt på 2 opplegg, ca 16 kg på biltaket. Det er mindre enn mange kajakker. Vekten er så liten at treghetsmomentet også er moderat.

Den viste transporten av 20 m flaggstang viser stedbygget understøttelse av lasten, pallestabbel. Slik understøttelse finnes i mengder i form av tilpassede transportkasser m.m.
Dette blir neppe å typegodkjenne av veimyndighetene, det inngår i forsvarlig sikring av last. Tilbake står om det finnes noen regel som forbyr å transportere lang last med to opplegg, et på tilhenger og et på biltaket, innenfor tillatt taklast og forsvarlig utført og surret.


Er treghetsmomentet på en 12 meter lang flaggstang moderat i forhold til bilen og ikke minst innfestingen? I = 1/12 m/L^2 for en stav (dette er ikke helt en uniform stav), så det at den er så lang bidrar til å øke treghetsmomentet svært mye. Men jeg har ikke prøvd dette i praksis.
HSt
   #75
 36,582     Lillestrøm kommune     0
Har i det siste blitt stoppet på påkjøringsramper på
E6 av politi som følger veivesenets følgebiler og bred transport

Politiet stenger da rampene for påkjøring mens de passerer. Så med følgebil system så kan ting helt ute av proposjoner fraktes. Dette er et slik tilfelle med frakt på personbil da er det billigere og bestille ordentlig transport med egnet lastebil
   #76
 372     Hedmark      0
Som flere nevner, sålenge man ikke totalt er over 12m og utstikket foran ikke er over 1m så er dette lov.


Søketekst
Avbryt




Hovedmeny


Verktøylinje

Forskrift om endring i forskrift om bruk av kjøretøy




OPPRINNELIG KUNNGJORT VERSJONOPPRINNELIG KUNNGJORT VERSJONOPPRINNELIG KUNNGJORT VERSJONOPPRINNELIG KUNNGJORT VERSJONOPPRINNELIG KUNNGJORT VERSJONOPPRINNELIG KUNNGJORT VERSJONOPPRINNELIG KUNNGJORT VERSJONOPPRINNELIG KUNNGJORT VERSJON






Forskrift om endring i forskrift om bruk av kjøretøy











[th]Dato[/th]


[th]Departement[/th]


[th]Publisert[/th]


[th]Ikrafttredelse[/th]


[th]Endrer[/th]


[th]Gjelder for[/th]


[th]Hjemmel[/th]


[th]Kunngjort[/th]


[th]Journalnr[/th]


[th]Korttittel[/th]


FOR-2013-12-16-1521
Samferdselsdepartementet
I 2013 hefte 18 s 3056
01.01.2014
FOR-1990-01-25-92
Norge
LOV-1965-06-18-4-§13, FOR-1980-11-24-1
19.12.2013   kl. 15.20
2013-1341
Endr. i forskrift om bruk av kjøretøy



[hr]
Hjemmel: Fastsatt av Vegdirektoratet 16. desember 2013 med hjemmel i lov 18. juni 1965 nr. 4 om vegtrafikk (vegtrafikkloven) § 13 og delegeringsvedtak 24. november 1980 nr. 1.
I

I forskrift 25. januar 1990 nr. 92 om bruk av kjøretøy gjøres følgende endring:
§ 3-4 skal lyde:




1.Utstikkende gods:





a.For transporter med bredde inntil 2,55 meter inkludert gods, må godset ikke strekke seg mer enn 15 cm utenfor kjøretøyets sider uten tillatelse fra regionvegkontoret for kjøring innenfor en region, eller av Statens vegvesen Region øst for kjøring gjennom flere regioner. For enkelttransport kan tillatelse gis av regionvegkontoret også for kjøring gjennom flere regioner.

Tilsvarende gjelder for gods som stikker ut mer enn 1,00 meter foran kjøretøyet.




b.Transport av båt med bredde inntil 2,55 meter tillates selv om båten stikker mer enn 15 cm utenfor kjøretøyets sider.

Avstanden fra baklysets ytterkant til båtens ytterste kant skal ikke overstige 40 cm. Det samme gjelder reflekser bak på tilhengeren.
Det samme kravet gjelder for markeringslys dersom slikt lys er montert foran på kjøretøyet. Dersom kjøretøyet ikke er utstyrt ned markeringslykt tillates transport kun i dagslys med god sikt.
Båtens baug skal være plassert i kjøreretningen.




2.Merking av gods som stikker ut i bredderetningen:

Gods som strekker seg 15 cm eller mer utenfor kjøretøyets sider, skal foran og bak være tydelig merket. Merkingen skal være minst 50 cm høy og minst 25 cm bred og utført med avvekslende røde og gule striper som skal være skråstilt og ca. 5 cm brede. Fargen skal være varig fluoriserende eller av type som er godkjent av Vegdirektoratet.
Gods som strekker seg utenfor kjøretøyets sider, skal i mørke eller usiktbart vær også foran på hver side være merket med minst to lykter som gir hvitt lys fremover, og bak på hver side med minst to lykter som gir rødt lys bakover. Lyktene skal ha en lysåpning på minst 30 cm² og være plassert over hverandre. Lyset må ikke virke blendende og skal være godt synlig på minst 150 meter avstand.
Merking og lykter skal være plassert ytterst på godset og slik at de er godt synlige forfra og bakfra. Om mulig må overkant av merking og lykter ikke være høyere enn 2,00 meter over vegbanen.




3.Merking av gods som stikker ut i lengderetningen:

Gods som stikker ut foran kjøretøyet eller mer enn 1,00 meter bak kjøretøyet, skal være merket ytterst med en anordning som har avvekslende rød og hvit farge og fra alle sider har et synlig areal på minst 250 cm². Det røde materialet skal være lysreflekterende. Anordningen skal være plassert slik at den er godt synlig.
Ved tilfeldig transport kan merkingen skje på annen tydelig måte.
I mørke eller usiktbart vær skal gods som stikker ut mer enn 1,00 meter bak kjøretøyet også merkes med lykt som gir rødt lys bakover og til sidene. Lykten skal ha lysåpning på minst 30 cm². Lyset må ikke virke blendende og skal være godt synlig på minst 150 meter avstand.




Det er heller ikke noe problem å kjøre med det sånn, så lenge man tar hensyn til det, som med alt annen "spesialtransport"! Dvs at man kanskje bla bør unngå disse flerfeltskryssene, man må planlegge for alt mulig som kan skje på en helt annen måte enn om man kjører "vanlig".
Man må plassere seg helt annerledes i veien, å kjøre annerledes, det blir nesten som å kjøre semi eller buss.

Derfor kan man gjerne si at "vanlige" bilister absolutt ikke bør gjøre dette, da det krever mye mer av sjåføren, men sålenge du ikke kjører på noen eller lignende så er det per definisjon lov...

Mvh yrkessjåfør, som tidvis kjører både langt og tungt.
HSt
   #77
 36,582     Lillestrøm kommune     0
Det blir fort brudd på paragraf 3 hvis valget av trasé ikke er gjort rett og jeg vil også hevde at takstativer ikke er bygd for dette. Så jeg vil ikke være overrasket om politi fortsetter å plukke førerkort


   #78
 5,432     Akershus     0
Jeg tror ikke takstativet er begrensningen her, men lengden. En 4,5 meters bil har stangen 1 meter foran bilen. dvs 5,5 meter før bakkant bil. inntil 12 meter stang kan da tas med på taket, dvs 6,5 meter overheng. OK. Jeg vil foreslå for menigheten å gjøre et forsøk, enten på rutepapir og med tilsvarende målestokk, eller ute på veien. Personlig holder det for meg å se på bildet litt lenger opp, eller det faktum at jeg har kjørt lastebil med stort overheng og vet hvor lite som skal til.

At man velger å ha regler som kan feiltolkes, er ikke det samme som at ting er tillatt. Man kan ikke lage regler som passer hver millimeter i samfunnet, man må faktisk foreta visse risikoanalyser selv.

HSt
   #79
 36,582     Lillestrøm kommune     0
Jeg er enig men takstativet kunne være redningen når fornuften du beskriver over tilsynelatende ikke når frem hos noen her

Har de sperrevakter rundt alle punkter de skal svinge så blir det som spesialtrsnsporten jeg beskrev på
E6. Det kan jo plutselig bli en stopp i trafikken og en syklist eller fotgjenger dukker opp bak bilen
   #80
 4,623     Sørlandet     0
Ser ikke problemet. 12m er ikke så langt som man trur. Og reglene åpner jo for det. Hørte radiointervjuet med flaggstangprodusenten. Han blir stoppet ofte visstnok. Som man kan forstå siden dette ser litt vilt ut. Men han slipper jo unna siden reglene er klare. Ja han er i grenseland. Men gjort riktig så er ikke dette så skummelt som det ser ut. Og ja det er klart man må tenke litt ekstra når man transporterer noe som er 12m langt. Om ikke mennesker er istand til det må vi forandre reglene. (Grensa går visstnok på 12m) 

Ifølge noen her inne så hadde jo 
En vanlig buss  meiet ned både fotgjengere og syklister og busskur med mer. I og med hvor lang en slik er.

Med en flaggstang på taket blir jo bilen lile lang som en buss og svingradiene omtrent lik.

Men klart: vis meg gjerne modellen/tegningen ober at ikke veien er bred nok for dette? Har nå sett mange ting langs veien som er både 12m og lengre uten at jeg må hive meg i grøfta av den grunn


Legger ved:
«Vanlig buss , standardbuss, solobuss

Ifølge norske forskrifter datert i året 2012 skal singelbussen ha maksimal lengde på 12,4 meter som kombibuss og 13,5 meter som standardbuss, men buss registrert før 9. mars 2004 kan ha en maksimal lengde på 15 m fram til 1. januar 2021.