men noen kan synse at 10m er mye, hvor er pragrafen?
Paragrafen har vi nevnt for deg kjedsommelige ganger. Kan vi snu litt på stanga og sette den oppover i stedet? Er det noen paragraf som begrenser hvor høy lasten kan være? Neppe, men broer , ledninger, trafikkskilt m.m. vil være begrensninger, på lik linje som fotgjengere og medtrafikkanter er det grunnet lengde.
En for høy transport vil, selv om den går under bruer, kunne være trafikkfarlig grunnet fare for å velte. Da trer paragraf 3 inn og forteller at slik kan du ikke oppføre deg i trafikken. Lasten og ferden må være forsvarlig.
He, he, vært i kontroll to ganger, ingen kommentar fra kontrollør, markør var på plass. Jeg forsøker å kjøre som folk. Seilere som seiler Drake, Solig, 5,5R osv trailer rutinemessig. Mastelengde ca 10-11 m, rett skal være rett, lasta her ligger over hodehøyde til forgjengere, men innafor lyktestolper og høye medtrafkanter.
Nå fører vi egentlig 3 separate diskusjoner: - maks utstikkende last bak, være seg lastebil eller personbil. Utstikket feier like mye uansett hva eller hvem. Her er det ingen regelfesting for hvor langt utstikket kan være, bare synsing og refering til en ubestemt §3 uten noe grunnlag. Hvis det finnes en slik fysisk grense for hvor langt overhenget kan være, hvorfor er ikke dette regelfestet, men overlatt til synsing? - Innfesting av taklast på personbil - Alternativ løsning med svingskive på takgrinna.
Jeg er selvfølgelig enig i at mye av dette er utfordrende å kjøre med, men hvor er lovhjemlene når HSt sier det er ulovlig? Hvor er hjemmelen som sier at svingskive på taket for en beskjeden last er ulovlig?
Personlig synes jeg svingskive burde være en akseptabel løsning på å problemet. Dette forutsatt skikkelig surring etc. Lasten er sikret mot bevegelse fremover og mot siden. Lasten på takstativet er godt under de vanlige ca 75-100kg for taklast.
Jeg har ikke diskutert noen svingskive men feier du ned en forgjenger eller syklist når du svinger er det ikke vanskelig å se at det er ulovlig. Så får du bruke paragraf 3 hvis du må ha noe praktisk å henge ulovligheten på.
Du må jo være enig at klipper du ned alle myke trafikanter du passerer i kryss så er det jo ikke mulig at det er ok. Men jeg sendte en gang melding til politiet når jeg havnet inn under en spesialtransport de fulgte det var ikke mange cm klaring over taket på bilen, jeg fikk faktisk svar at de beklaget feilen de hadde ikke fått varsel om en tunell stenging så de hadde ikke klart å stoppe motgående trafikk på korrekt måte siden de ikke hadde planlagt dette strekket. Så får lastebil næringen være den som vurderer muligheter.
Det var et mer utfyllende intervju med flaggstangfabrikant Aavitsland på Sørlandssendinga radio. Han fortalte at han flere ganger hadde vært stoppet av politiet, men hver gang hadde fått kjøre videre. 12 meter var maks lengde ut fra det han sa på radio.
Så lenge du holder maks 1 meter overheng forran, så må det være aktsomhetsparagrafen som er tellende. Hvor langt er overhenget og hva slags veier/område kjører du på. Alt teller i aktsomhet.
Volvos leddbusser B10M på 80 og 90-tallet hadde svingbar henger som med maks sving fort stakk mellom 0.5 og 0.75 meter ut. Alle sjåfører var kurset på dette. Men alle busser hadde oppskrapt henger. Havner man for tett på en bil i et kryss, og skal svinge, så er det bussjåføren sitt ansvar å følge med på "svansen". Lovlig kjøretøy. Krever aktsomhet.
På samme måte som høydetransporter over 4 meter. Laster du høyt, som jeg har vært med på i nord, så må man vite hvor den ledninga er som henger på 4 meter.
I Kristiansand tok en rutebuss en krapp sving ut av holdeplass i vinter. Overheng bak svingte ut, veltet busskuret som kollapset, falt over fortauet og inn i et butikkvindu. Det var folk på fortauet, men ingen ble truffet. Kjører du et kjøretøy med langt overheng, så betyr aktsomhet at du skal vite hvor du har overhenget!
Virker som en overfører hva som vurderes ok på en lastebil til en liten kombi bil med 60cm mellom festene på taket. Så at flaggstang kan fraktes på lastebil får transportøren vurdere, personbil transport med stort overheng kan fortsatt ikke være ok
Paragrafen har vi nevnt for deg kjedsommelige ganger. Kan vi snu litt på stanga og sette den oppover i stedet? Er det noen paragraf som begrenser hvor høy lasten kan være? Neppe, men broer , ledninger, trafikkskilt m.m. vil være begrensninger, på lik linje som fotgjengere og medtrafikkanter er det grunnet lengde.
En for høy transport vil, selv om den går under bruer, kunne være trafikkfarlig grunnet fare for å velte. Da trer paragraf 3 inn og forteller at slik kan du ikke oppføre deg i trafikken. Lasten og ferden må være forsvarlig.
Seilere som seiler Drake, Solig, 5,5R osv trailer rutinemessig. Mastelengde ca 10-11 m, rett skal være rett, lasta her ligger over hodehøyde til forgjengere, men innafor lyktestolper og høye medtrafkanter.
Nå fører vi egentlig 3 separate diskusjoner:
- maks utstikkende last bak, være seg lastebil eller personbil. Utstikket feier like mye uansett hva eller hvem. Her er det ingen regelfesting for hvor langt utstikket kan være, bare synsing og refering til en ubestemt §3 uten noe grunnlag. Hvis det finnes en slik fysisk grense for hvor langt overhenget kan være, hvorfor er ikke dette regelfestet, men overlatt til synsing?
- Innfesting av taklast på personbil
- Alternativ løsning med svingskive på takgrinna.
Jeg er selvfølgelig enig i at mye av dette er utfordrende å kjøre med, men hvor er lovhjemlene når HSt sier det er ulovlig?
Hvor er hjemmelen som sier at svingskive på taket for en beskjeden last er ulovlig?
Personlig synes jeg svingskive burde være en akseptabel løsning på å problemet. Dette forutsatt skikkelig surring etc. Lasten er sikret mot bevegelse fremover og mot siden. Lasten på takstativet er godt under de vanlige ca 75-100kg for taklast.
Så lenge du holder maks 1 meter overheng forran, så må det være aktsomhetsparagrafen som er tellende. Hvor langt er overhenget og hva slags veier/område kjører du på. Alt teller i aktsomhet.
Volvos leddbusser B10M på 80 og 90-tallet hadde svingbar henger som med maks sving fort stakk mellom 0.5 og 0.75 meter ut. Alle sjåfører var kurset på dette. Men alle busser hadde oppskrapt henger. Havner man for tett på en bil i et kryss, og skal svinge, så er det bussjåføren sitt ansvar å følge med på "svansen". Lovlig kjøretøy. Krever aktsomhet.
På samme måte som høydetransporter over 4 meter. Laster du høyt, som jeg har vært med på i nord, så må man vite hvor den ledninga er som henger på 4 meter.
I Kristiansand tok en rutebuss en krapp sving ut av holdeplass i vinter. Overheng bak svingte ut, veltet busskuret som kollapset, falt over fortauet og inn i et butikkvindu. Det var folk på fortauet, men ingen ble truffet. Kjører du et kjøretøy med langt overheng, så betyr aktsomhet at du skal vite hvor du har overhenget!
Og det var akkurat det Aavitsland sa på radio.
PS, jeg ville ikke kjørt på flaggstang på taket.
Enhver er ansvarlig for sin egen tolkning!
Sikring av lasten er en del av aktsomheten.
Bilde av Aavitsland med flaggstang på taket ser du under og
her er intervjuet fra radio
https://www.nrk.no/sorlandet/slik-frakter-du-flaggstang-lovlig_-1.15447627
Syns du skal høre intervjuet før du synser.