#11
 325     Sørlandet     0
Er det snakk om mange terassebord ville jeg uten tvil prøvt å få lånt henger, evt. også bil med krok.
Mye styr med å kjøre frem og tilbake flere gang, legge opp og surre forsvarlig.

En faktor som jeg ikke ser er nevnt direkte, er iaf. at lang last på taket er en litt annen ting enn lang last på en henger ved kraftig sving. Det er tettere mellom opplagspunktene, så det er større risiko for at lasten vil vri seg i rundkjøringer etc. I tillegg har du jo dårligere mulighet å se om det går galt med lasten.

Med det sagt så går det sikkert helt fint å med noen få bord på taket; forsvarlig festet og forsvarlig kjørt.

   #12
 38,242     Lillestrøm kommune     0
Enig, godt surret og ladt på hver side, ikke på midten og selvfølgelig kan de ikke stables inni med fri ende langt ut bak. Men frontkollisjon selv i 50km i timen er tøffe saker så ikke sikker på uttalelsen om dette lengre opp i tråden.

Og terassebord er jo ofte tunge så en blir ikke ferdig med denne transporten hvis det er et stort lass, det blir mange turer. Så enten lån bil med hengerfeste (bruk tilhenger kalkulatoren til statens veivesen og sjekk at du har lov) eller få byggvare butikken til å levere
   #13
 93     0
Ja, så lenge man holder seg innenfor vognkortets begrensinger så går dette fint om man har huet på rett plass. Må imidlertid huske at nylontau, strikk, hyssing, etc. ikke har noe med lastsikring å gjøre, det er for dette formålet kun jekkestropper som gjelder. Og så er det jo mulig å se an kjørerute. Om man skal kjøre en halvtime på motorvei med 110 km/t så ville jeg vært mer skeptisk til å "makse ut" taklasten enn om det er noen minutters kjøretur i 50 km/t på tur til byggevarehandelen. Man skal selvfølgelig uansett sikre godt, men du river ikke av rails/lastebøyler om du bråbremser eller frontkolliderer i 50 km/t.

En kræsj i 50 kmt tilsvarer ca. 30G. La oss si at du har 70 kg. med plank på taket, hvilket takstativ tåler det?
G-kreftene bryr seg ikke om du har kjørt 300 meter eller 3 mil... Ikke stakkaren i den møtende bilen som blir kvestet heller.