58 723    67    10  

Tilhenger for frakt av byggevarer

323
 28     bergen     1
Noen som kan svare meg på om denne hengeren har tilstrekkelig lengde for frakt av byggevarer, plank, osv. For og baklem kan legges ned. Kassemål: 203x142, total lengde på henger med drag er 365. ??? http://www.brenderup.no/hus---hage/produkter.aspx?ProductID=34321&PID=911


[Merknad fra Administrator: Trådens tittel er endret fra "Stor nok varehenger til sporadisk frakt av byggevarer?"]

   #1
 576     0
Er jo helt avhengig av hvilke materialer og hvor mye du skal ha med deg, men husk at standard lengde på de fleste plater (gips, spon osv) er 2400 mm. Ville aldri hatt en kortere henger enn det.

Jeg bruker selv denne og er meget fornøyd, til tross for vektbegrensingen.
   #2
 22 346     Akershus     0
Når du kan ta ned lemmer slik at du kan frakte 240plater er ok å ha kortere plan.
   #3
 576     0
Selvsagt er det mulig, men det stiller jo helt andre krav til sikring av last samt beskyttelse av platene mot skitt osv... For ikke å snakke om når du skal utvide bruksområdet til flytting av møbler osv... Wink
323
  (trådstarter)
   #4
 28     bergen     1
Vil det være forsvarlig  å frakte stenderverk og panel på opp tIl 5 meters lengder på en slik henger som jeg referer til? Gjør meg ingenting at jeg må legge ned karmer for frakt av plater.
   #5
 205     Sandnes, Rogaland     0
Sjekk ut Gaupen hengere....Plank og plater vil nok gå fint i hengeren du vurderer, men for mer allsidig bruk så er det å anbefale kassemål på 2,4m
Gaupen hengere har hjulene "på siden" av kassen, som igjen gjør de meget stabile.
   #6
 797     Nes, Akershus     1

Vil det være forsvarlig  å frakte stenderverk og panel på opp tIl 5 meters lengder på en slik henger som jeg referer til? Gjør meg ingenting at jeg må legge ned karmer for frakt av plater.


Det kommer vel an på lengden på draget, det? Om avstand kulekobling-senter hjulaksel er i overkant av 2,5 meter, kan du ved å skyve materialene nesten helt fram få et overheng fra aksel til bakerste punkt på 2,5 meter ved 5 meter plank. Da er hengern ganske godt i balanse over kula, og det skal den også være. Men, det vil også si at du har et overheng bak henger på ca 1,5 meter med deg i svinger og rundkjøringer!

I tillegg bør du tenke på at det da bare er midt på hengerplanet du kan dra materialene så langt fram, for i det du begynner å svinge hardt over, og kanskje skal rygge og manøvrere litt trangt, må bilens bakende gå klar av alt som stikker fram foran planet. Og snakker vi om en vanlig bil, så blir det vel ca 70 til 90+ cm klaring bak bilen (unntatt rett over kula + 10-20 cm i sideretning avhengig av hvordan hengerfestet/bakluke/bakfanger ser ut).
Så skal du frakte mye av 5-meters, slik at du fyller i hele planets bredde, må du ta dette med i beregningen også! Det er dyrt med karosseriarbeid!

Jeg ville heller, om du tror det innimellom kan bli mye frakt av lange varer, se om du kan finne en henger med uttrekkbart drag. Finnes både som ny og brukt, selvsagt også med brems! Da får du en kort og kompakt henger, som klarer de lange lastene innimellom...

Hva angår planlengde, så er det et poeng i kommentarene over. Det skal litt til å sikre en hel stabel med plater i fartsretningen! Så om det er for frakt av byggematerial er et plan på 245-250 helt klart å foretrekke!

-------------------------
Hilsen en som kjører MYYYYE med henger!
Signatur
   #7
 196     0
De fleste hengerprodusenter har modeller med hjulene på siden.
Min Gaupen har hjulene under og alle lemmene er nedfellbare, det og boggi vill ikke jeg vært uten.

Skal man frakte lange lengder med feks panel kan det være en fordel med lang henger for minst mulig utstikk.
På min 3-meter kan jeg frakte hele lengder uten å legge ned fremgavlen, da kan jeg bråbremse uten å få lasset i nakken. Jeg må selvfølgelig passe på tyngdepunktet, det er fort gjort å få negativt kuletrykk.

   #8
 3 258     Akershus     0
Begge lemmer må kunne legges ned. Utrekkbart drag er kjekt, men ikke livsnødvendig (syns jeg). Bremser bryr jeg meg ikke om, er ikke mange som har bil og lappen til å dra henger med brems uansett. Og nye biler bremser fint en 750 kg henger uten hjelp fra hengeren. Dessuten, KISS, hengere med bremser gir mer krøll og vedlikehold enn hengere uten (erfaring med det...).

Hjula på siden syns jeg er ett must for stabilitet, har veltet to hengere når jeg har akselrert ut i vei og lagt over. Begge hengerene var sånne høye med hjula under, du trenger uansett ikke fire ganger så mye bakkeklaring på hengeren som du har på bilen.

Om du av og til må håndtere hengeren så er det kjekt om den er lett og fin. Stor og tung boogihenger er ikke særlig grei å håndtere med mindre du har veldig sterk rygg og ellers er i en svær rugg.

Støttehjul foran må du ha. Koster ikke mange kronene på Biltema/Jula hvis leverandøren skal ha en formue for det.

Gode festeøyer på selve planet må man ha.
--------------

Har selv en liten ubremset Gaupen og låner naboens boogiehenger en svært sjelden gang når jeg skal hente noe stein eller pukk, men selv en boogiehenger jeg har lov å dra tar alt for lite masse så det er egentlig bare neste tull, får vel akkurat fylt en sandkasse. Og naboen låner relativt ofte min henger fordi han ikke gidder å bakse med boogiehengeren, som dessuten bremsene har en tendens til å låse seg på.

Så svaret er vel kanskje å kjøpe en henger som naboen ikke har. Har han stor henger du kan låne, kjøp en mindre som er lett å håndtere som han kan låne.

Forøvrig så frakter jeg mye 5 meters materialer på den lille Gaupenhengeren, har aldri hatt noe problemer med det.

Signatur
323
  (trådstarter)
   #9
 28     bergen     0
Takk for gode tips! Jeg var på vei for og kjøpe hengeren jeg referererte til brukt, til en god pris. Men jeg har nå kansellert kjøpet. Jeg velger å gå opp til minimum 240 lengde på kassen, så letingen fortsetter  Smile Takk for hurtige svar!
   #10
 797     Nes, Akershus     0

....
Bremser bryr jeg meg ikke om, er ikke mange som har bil og lappen til å dra henger med brems uansett. Og nye biler bremser fint en 750 kg henger uten hjelp fra hengeren. Dessuten, KISS, hengere med bremser gir mer krøll og vedlikehold enn hengere uten (erfaring med det...).

Hjula på siden syns jeg er ett must for stabilitet, har veltet to hengere når jeg har akselrert ut i vei og lagt over. Begge hengerene var sånne høye med hjula under, du trenger uansett ikke fire ganger så mye bakkeklaring på hengeren som du har på bilen.
...


Uten at jeg skal dra det altfor langt videre, skal jeg påpeke etpar momenter som er verdt å tenke på.

1. Mange biler av "normal" størrelse har ikke lov å dra henger større enn 500 kg uten bremser når sjåfør har B-kort (for da gjelder tillatt totalvekt på henger, angitt i førerkort). Som du nevner er det ikke så mange som har førerkort BE, og har du ikke det, er det da greit med henger med brems, ettersom du ofte kommer innenfor rammen for tillatt totalvekt henger m/brems som ofte er mellom 1000 og 1500 kg for mange vanlige familiebiler. (uten å grave seg dypt ned i den grufulle "campingvogn-regelen"). At bremsene er bra nok dr**er han gubben fra Vegvesenet i når du blir stoppa i teknisk kontroll med overlast på henger, eller for stor henger for bilen og hele tjofaderuttan. Da ryker tusenlappene. Hvor ofte du treffer på teknisk kontroll, det er jo selvsagt opp til hver enkelt å vurdere utifra bosted og reisevei med henger. Jeg ser dem altfor ofte langs E6/E18/Rv2. I tillegg er det jo det fantastisk forlokkende i å bli stoppa av UP i mer enn 60 km/t om hengern uten brems veier mer enn 300 kg. Da går de etter vanlige hastighetssoverskridelses-regler, men max-hastigheten de beregner fra er 60. Om du da følger trafikken i 80-90 blir det dyyyrt. Og som et sistepunkt der, så får jeg nevne som så ofte før, at du får avkortning om hengern din moser noe eller noen, og du ikke har de rette bokstavene i førerkortet med deg på ferden!

2. Å ha hjula på siden eller under, har mindre med bakkeklaring og mer med bredde og hjulavstand å gjøre. At hengere med hjul under er mer utsatt for velt kan sikkert diskuteres, men sjansen er ofte større om den har last med høyt tyngdepunkt, eller hastigheten i sving er stor. Tilpasse farten etter forholdene og lasting/sikring av last er viktige poenger når man forflytter seg i 40++ hastigheter med mer eller mindre last bakpå.
Poenget med å ha hjul under er at hengeren blir smalere, ofte samme bredde som bilen, den blir enklere for en uvant sjåfør å manøvrere, etersom den ikke stikker ut bak bilen, og den følger i samme hjulspor som bilen = mindre utsatt for vandring mellom hjulspor, og påfølgende fare for kast.

Sånn til info.

Lykke til til trådstarter, det er mange fine brukte hengere til gode penger, og de holder leeeeeeeeeeeeeenge selvom de er brukt (la oss si pent brukt iallfall,da)....
Signatur