#61
 71     Lier     0

Finnes det noen god måte å teste bremsevirkning på en henger - rent bortsett fra en egenhendig sjekk ved bruk av fullt håndbrekk?

Kan man f.eks. trille hengeren på en vanlig bremsetester for bil?


http://www.hest.no/artikkel.html?news.nid=8642#.UTZ_pDXC6pA

Hestehengere skal kontrolleres hvert 3. år, og her ser man at biltilsynet setter hengeren på ei rulle og drar på bremsene med ei stang.
Må bare presisere at jeg på ingen måte er interessert i hest, bare fant artikkelen da jeg søkte etter sjekk og justering av hengerbremser for en tid tilbake.  Tongue

   #62
 1,596     0
Dette var jo faktisk svært informativ lesning!

Dette er faktisk en praksis jeg skulle ØNSKE meg for samtlige tilhengere i Norge - en gratis sikkerhetssjekk (som må bestås) hvert 3 år ville jo ha vært en svært god løsning for alle parter!

Dersom fremsynte norske politikere faktisk mener det de sier - så er det vel bare "ät kjöra pä?"

Dersom dyrevelferd kommer foran sikkerheten til barn, som på mange måter kan stilles i samme gruppe som dyr - så er jo det noe betenkelig. Ikke det at man frakter barna i en tilhenger, men det kan like gjerne være de som bli offeret den dagen Ola Dunk kommer susende med opptil 3,5 tonn grus gjennom frontvinduet...

Dette burde faktisk vært en sak mye viktigere enn å diskutere kunstnerisk utsmykning av nye rundkjøringer og tunneller...
   #63
 10,486     Akershus     0
+1 ..



Jeg har importert noen hengere fra England, og da skal de gjennom full godkjenning. Da har de blitt kjørt på bremsetester, og bremsene sjekket med den stanga. Kan du ikke ringe nærmeste biltvilsyn, si at du har gjort litt overhaling av bremsene, og spørre om det går an å komme og få hjelp til å sjekke dem? Jeg har aldri prøvd å spørre om det samme selv, men det BURDE da gå greit? Det skal sies at ingen ting forundrer meg med tvilsynet, så det kan jo hende du må betale for full kontroll, og får avskiltingsbegjæring hvis de ikke er bra nok.

Vær obs på at med boggihenger kan det være en utfordring å få nok grep. Jeg sleit med det, selv med 950 kg egenvekt på hengeren.

Det skal også sies at da en kompis skulle få godkjent sin henger ved et annet tvilsyn (Drøbak, tror jeg), så var det tilstrekkelig at tom henger med sommerhjul greide å låse hjulene på blank is utenfor hallen. Da var funksjonstesten i orden, men siden de bare fant serienummer på 3 av bremsene, og ikke den siste, så ble den underkjent allikevel. Kompisen fant serienummeret etter ca. 2 sekunder skraping med skrutrekker. Påløpsbremsen fra knott kunne heller ikke godkjennes. Det var tross alt bare 3 år siden den var godkjent i Norge, så det var vel litt for mye forlangt at listene skulle vært oppdatert, slik vi fikk muntlig beskjed om at de var? Vi hadde forøvrig samme type henger, Ifor Williams GX84. Ikke noe hjemmesnekret søppel.
Signatur
   #64
 74     0
Jeg ser det er flere som skriver at frakt av lange materialer som stikker utenfor kassa (enten foran eller bak) ikke er noe problem, så lenge materialene som stikker utenfor er godt merket. Det jeg ikke kan si å ha sett er noen som nevner den negative effekten dette har på kuletrykket?
En henger som er veldig baktung "løfter" bakhjulene på bilen så de får mindre marktrykk, som igjen kan være veldig skummelt ved nødbremsing.
Kuletrykket skal normalt ligge på 50-150kg avhengig av bilmodell.

Jeg vil anbefale et lastsikringskurs for de som ikke har så mye erfaring med tilhengerkjøring. Det koster ikke mange kronene, men kan være til stor hjelp når du skal handle materialer til ditt nye byggeprosjekt.  ;)

   #65
 797     Nes, Akershus     0
Det har vært nevnt, men ikke her.
Se denne http://www.byggebolig.no/bygge-nytt-pusse-opp/fokus-pa-forerkort-for-henger-(be)-for-tiden/150/ og denne http://www.byggebolig.no/hage-uterom/overlast-pa-henger/, der prater vi friskt om "alle idiotene på veien"  ;D
Signatur
   #66
 5,432     Akershus     0
En ting til som er meget farlig med last som forskyver tyngdepunktet er at selv store tunge biler kan begynne å pendle på grunn av dette. I beste fall kan det bli totalhavari på henger/bil, i verste fall en møteulykke.

Det har skjedd alvorlige ulykker pga dette, også dødsulykker.

Kan du ikke nærmest midtstille tyngdepunktet bør du finne annet transportmiddel.
   #67
 5,111     Sørnorge     0
For en-akslede hengere er det en veldig fin test å koble hengeren fra bilen etter lasting. Letter den fra kula på egenhånd når koblingen løsnes er den lastet for baktungt. Er den så tung at du ikke klarer å løfte den av kula, er lasta for langt fram.