29,239
52
3
Vanlig førerkort (B) - ulovlig å kjøre henger med brems?
67
0
Har jeg forstått følgende korrekt:
Varehengere til bil med maksvekt over 750 kg kommer med brems, opp til 750 kg kommer uten brems.
Med "vanlig førerkort", klasse B kan man lovlig kjører henger opp til 750 kg. Med andre ord: I praksis er det ikke mulig (pga. av slik hengerne selges) å kjøre henger med brems med vanlig førerkort?
Det synes jeg er kjipt; men har jeg kanskje mistforstått?
Varehengere til bil med maksvekt over 750 kg kommer med brems, opp til 750 kg kommer uten brems.
Med "vanlig førerkort", klasse B kan man lovlig kjører henger opp til 750 kg. Med andre ord: I praksis er det ikke mulig (pga. av slik hengerne selges) å kjøre henger med brems med vanlig førerkort?
Det synes jeg er kjipt; men har jeg kanskje mistforstått?
Vanlig missforståelse at en er begrenset til 750 kg. Det gjelder der trekkbilen veier 3,5 tonn .
Sjekk opp de nye reglene på veivesenet.
Den gir god oversikt
Takk begge to! :)
Svaret som kom:
Tilhenger med bremser
Maks tillatt totalvekt: 1290 kg
Denne finner du i tilhengerens vognkort.
Maks aktuell totalvekt: 1290 kg
Aktuell totalvekt = tilhengers egenvekt + last.
Begge begrensningene må overholdes.
Høyeste tillatte hastighet er 80 km/t.
Tilhenger uten bremser
Maks aktuell totalvekt: 750 kg
Aktuell totalvekt = tilhengers egenvekt + last.
Høyeste tillatte hastighet er 60 km/t. Hvis tilhengeren med last veier mindre enn 300 kg, er høyeste tillatte hastighet 80 km/t.
Husk at hengerens totalvekt ikke må overstige bilens egenvekt, selv om aktuelt totalvekt (vekt av henger og last), er lavere.
(Har ikke sjekket om det er endringer her)
Syndes mye her. Ser til stadighet en f. eks. Passat dra en bilhenger med tilsvarende Passat oppå
Se post #3 med info fra hengerkalkutatoren til vegvesenet.
Dette betyr at jeg kan kjøre med en henger som har maks totaltvekt 1000 kg, ikke sant?
Regelen om at hengeren må veie mindre enn bilens egenvekt er faktisk fjernet f.o.m. 19. januar 2013. Regelen om at sum tillatt totalvekt for bil&henger må være under 3500kg gjelder fortsatt.
http://www.lovdata.no/ltavd1/filer/sf-20110308-0259.html - se §3-5, punkt 3. Setningen om bilens egenvekt er tatt bort.
Videre, hvor kommer begrensningen på 750 kg uten brems som nevnt lenger opp med ref til hengerkalkulatoren?
henger uten brems har maks 750kg tilatt totalvekt såvidt jeg har fått med meg,
må seff lese vognkortet da det finnes jo og henger med mindre enn 750kg, men ikke høyere (såvidt jeg har fått med meg)
nå er hengerreglene ganske lette igrunn
med be lapp = dra hva som helst med hva som helst som er regga som bil med b-lappen og ikke over 3500kg tillatt totalvekt henger
men seff ikke aktuell hengervekt over tilatt hengervekt på bilen
b lappen= tilatt totalvekt bil + tilatt totalvekt henger = under 3500kg = lovlig å kjøre med
men seff her og aktuell hengervekt ikke overstige tilatt hengervekt bil.
Hva mener du?
Det er en begrensning som ikke har med førerkortet å gjøre, men bilen, og gjelder altså selv om du har BE.
Den står i §10-1 i kjøretøyforskriften: http://www.lovdata.no/for/sf/sd/td-19941004-0918-010.html
Legg merke til at "aktuell vekt" ikke brukes i lenka over, kun "tillatt totalvekt".
Totalvekt= registrert maks vekt last + egenvekt
Aktuell vekt = aktell last + egenvekt
Etter gamle regler kunne en med BE trekke en for stor henger gitt liten last, mens en ikke hadde lov til det med B.
Nja, jeg vet det var mange før som mente man ikke med kun B kunne trekke henger om tillatt totalvekt var høyere enn bilens tillatte hengervekt, selv når aktuell totalvekt var under bilens tillatte hengervekt. Det har imidlertid hele tiden vært en feiloppfatning.
(ordlyden slik den var før 19/01: http://www.lovdata.no/ltavd1/filer/sf-20040119-0298.html#3-5 ) -den sa heller ikke da noe om forholdet til bilens tillatte hengervekt.
Men hvordan det var før er vel ikke så nøye lenger, nå er det hvordan det er i dag som gjelder.. :D
Det hjelper ikke hva slags førerkort man har, for Passat (eller samtlige personbiler jeg har sett i vognkortet på) har som regel tillatt tilhengervekt som er lavere enn eller lik bilens egenvekt. Så da må Passaten på hengeren være grundig strippet om ikke vekt av bil på henger + henger skal overstige hva som er lov å trekke i følge vognkortet.
Hva med vekta på hengeren?
hva med "vanlig" passat? som det er flest av
Undertegnede har en slik.
Lugger litt når man trekker max(hentet 1400kg rullestein i fjor) men motoren dro bra.
Med en bilhenger på ca 400-500 kg kan man da så vidt drasse på en litt tilårskommen Passat.
Hilsen sigurd
Følg min blogg på http://www.byggebolig.no/index.php?topic=16745.0
Edit: Hus og garasje er ferdig, plenen er grønn og 200 kvm belegningsstein er lagt. Bod og terrasse er bygget og for tiden er det Pokerrom på garsjeloftet som bygges. Bilder kommer nok våren 2015.
Vegvesenets kalkulator gav meg med mitt førerkort + vår bil lov til å trekke opp til 1290 kg.
Hva synes dere om å kjøpe en henger som har maksvekt 1300 kg?
Sjekk med bilforhandler om det er noen mulighet for å få hevet vekta med 10 kg! (Sette på "andre fjærer", tilleggsfjærer, hevesett?
Sjekk om du kan utvide førerkortet slik at du kan trekke hengeren både med bilen du har i dag og de neste bilene dine. B 96 kan kanskje være nok, trengs bare et kurs og ingen oppkjøring.
Kan du det uten at det gjøres fysiske endringer på kjøretøyet?
Nei var svaret jeg fikk da jeg sjekka med Gaupen. Det var noe med at bremse-motstanden måtte gjøres om, sannsynligvis fordi en lettere henger kan trekkes av mer 'pinglete' biler.
Carrier New Heat 60 C9
180 brønn
17mm pex i gulvet + 2 viftekonvektorer
Prosjekt: Frikjøling
Prosjekt: Vaskerom i kjelleren
Block Watne fra 1969
Det er en litt halvtynn grunn. Det er jo så mange parametere som spiller inn at det er helt umulig å justere en henger for det. Tipper det er noen føringer fra oven for å begrense slik aktivitet
Noen her som har tatt B96? Erfaringer? Pris?
Jeg skal til å ta BE nå snart da både jeg og kjøreskolen kom frem til at prisforskjellen mellom B96 og BE ikke var så stor og de fleste valgte BE fremfor B96.
http://www.brenderup.no/produkter/hus---hage/serie-3000.aspx?ProductID=28794&PID=4262
14500 inkl reg., nestehjul, lås og netting.
Ja, men hva så? Du skal jo ut i trafikken, og da skal du jo kunne dette. Litt mere styr med fremmøte bare.
Ellers ser det ut til at det er liten forskjell i pris på B/96 og BE.
Var en kollega som i gamle dager oppdaget at han hadde glemt å fornye førerkortet som var utgått for en uke siden. Durte ned til bilsakkyndige (
Javel, når kan dette ordnes?
Tja, nå for eksempel, he, he!
En halvtime etter var papirene i orden!
Eksamen er en forunderlig blanding av redsel og glede!
syntes ikke jeg var så billig.
ga 12500kr for en 1300kg henger (busterhengeren) med nesehjul og presenning, men uten lås,
planet på den er bittelitt større, 250x 150 ca.
Jeg forstår. Her i Bergen har jeg ikke funnet andre enn Tysse (samme prisnivå) og Brenderup. Selges "busterhengeren" i Bergensregionen?
Carrier New Heat 60 C9
180 brønn
17mm pex i gulvet + 2 viftekonvektorer
Prosjekt: Frikjøling
Prosjekt: Vaskerom i kjelleren
Block Watne fra 1969
Merk at omregistreringen gjelder egenvekt. Egenvekt er ikke det samme som tillatt totalvekt. De fleste biltilhengere er under dette.
Enkelte større hengere og biltraller kan vel ligge mellom 500 og 1000 kg, men normale hengere er under dette. Da er det gratis.
Har pratet med flere som ville nedregistrere tilhengere for å kunne kjøre lovlig med de. Det eneste de har til felles, er at ingen fikk det til. Hverken hengerprodusent eller biltilsynet er spesielt interessert i dette.
Blir ikke mye omtegistreringsavgift på den.
Carrier New Heat 60 C9
180 brønn
17mm pex i gulvet + 2 viftekonvektorer
Prosjekt: Frikjøling
Prosjekt: Vaskerom i kjelleren
Block Watne fra 1969
De nye reglene gjør at unntakene fort kan bli enda mer latterlige enn de tidligere har vært. Med B kan nå kona (i teorien) trekke vår KABE 590 XL campingvogn med ca. 1300 kg egenvekt og 1500 kg totalvekt bak en 1996 Volvo S40 vi har (trekker lovlig 1400 kg), mens det er ulovlig å trekke den bak noen av de to Mercedes E-klasse vi har. Disse er MYE bedre egent til å trekke stor campingvogn med. Med e-klassene kan faktisk ikke engang vår 1300 kg (totalvekt) gaupen varehenger trekkes med B-førerkort. I det ene tilfellet blir totalvekten 20 kg for høy.
Det er jo litt ironisk at vi må bruke den minste bilen for å trekke vogna lovlig.
Jeg har forøvrig også en liten motrail med totalvekt 499 kg MED bremser...
Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.
Nå er det kun et krav om at bilens og tilhengerens oppgitte totalvekt tilsammen skal være under 3500kg (man kan fortsatt ha bil på 3500kg + henger på inntil 750kg). Selvsagt kan man ikke laste mer en det bilen kan ha på kroken, samt se det ann i forhold til total vogntogvekt.
Så da er det blitt litt lettere å kunne bruke flere hengere med B, da det tas litt mer hensyn til aktuelle totalvekter og ikke teoretiske totaltvekter.
Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.
Dette er jeg enig i, etter at jeg fikk BE sertfikat kan jeg trekke 330kg mer med bilen min. (B=1545Kg) og (BE=1875Kg).
Det er nesten som om det ikke er vits med å utvide til BE, annet enn om jeg skulle kjøre bil som nærmer seg 3500Kg egenvekt samt henger med Aktuell totalvekt 3500Kg.