29,239    52    3  

Vanlig førerkort (B) - ulovlig å kjøre henger med brems?

 67     0
Har jeg forstått følgende korrekt:

Varehengere til bil med maksvekt over 750 kg kommer med brems, opp til 750 kg kommer uten brems.

Med "vanlig førerkort", klasse B kan man lovlig kjører henger opp til 750 kg. Med andre ord: I praksis er det ikke mulig (pga. av slik hengerne selges) å kjøre henger med brems med vanlig førerkort?

Det synes jeg er kjipt; men har jeg kanskje mistforstått?

   #1
 25,401     Akershus     0
Med Campingvognregelen kan du vel kjøre henger på 1,5 tonn og mer enn det?

Vanlig missforståelse at en er begrenset til 750 kg. Det gjelder der trekkbilen veier 3,5 tonn .

Sjekk opp de nye reglene på veivesenet.
Signatur
   #2
 92     0
Jo, det kan du. Dette kommer an på hva bilen har lov til å dra, og at samlet totalvekt ikke overstiger 3500kg. Har sett henger med totalvekt 1000kg med brems. Under dette er vel brems mindre vanlig. Bruk tilhengerkalkulatoren på vegvesen.no
Den gir god oversikt Smile
  (trådstarter)
   #3
 67     0
Prøvde kalkulatoren nå! Jeg har nok "misforstått" litt.

Takk begge to!  :)

Svaret som kom:


Tilhenger med bremser


Maks tillatt totalvekt: 1290 kg
Denne finner du i tilhengerens vognkort.

Maks aktuell totalvekt: 1290 kg
Aktuell totalvekt = tilhengers egenvekt + last.

Begge begrensningene må overholdes.
Høyeste tillatte hastighet er 80 km/t.

Tilhenger uten bremser


Maks aktuell totalvekt: 750 kg
Aktuell totalvekt = tilhengers egenvekt + last.
Høyeste tillatte hastighet er 60 km/t. Hvis tilhengeren med last veier mindre enn 300 kg, er høyeste tillatte hastighet 80 km/t.
   #4
 3,234     Vestfold     0
Så lenge totalvekt av bilen og henger er under 3500kg, kan du kjøre med en henger inntil bilens egenvekt. Denne begrenses imidlertidig igjen, av hva bilen kan ha hengende bakpå (står alltid oppgit bremset og ubremset vekt).

Husk at hengerens totalvekt ikke må overstige bilens egenvekt, selv om aktuelt totalvekt (vekt av henger og last), er lavere.
   #5
 25,401     Akershus     0
Med B må en passe på forskjellen mellom aktuell vekt og tilhengers registrerte totalvekt.

(Har ikke sjekket om det er endringer her)
Signatur
   #7
 394     Strömstad     0



Husk at hengerens totalvekt ikke må overstige bilens egenvekt, selv om aktuelt totalvekt (vekt av henger og last), er lavere.


Syndes mye her. Ser til stadighet en f. eks. Passat dra en bilhenger med tilsvarende Passat oppå
Signatur

   #8
 25,401     Akershus     0
Og du er sikker på at ikke Passatfører har A,B,BE,C1,C1E, CE,D,DE,D2 .... Og resten av alfabetet?  Cool
Signatur
   #10
 2,873     0

Så lenge totalvekt av bilen og henger er under 3500kg, kan du kjøre med en henger inntil bilens egenvekt. Denne begrenses imidlertidig igjen, av hva bilen kan ha hengende bakpå (står alltid oppgit bremset og ubremset vekt).

Husk at hengerens totalvekt ikke må overstige bilens egenvekt, selv om aktuelt totalvekt (vekt av henger og last), er lavere.

Regelen om at hengeren må veie mindre enn bilens egenvekt er faktisk fjernet f.o.m. 19. januar 2013. Regelen om at sum tillatt totalvekt for bil&henger må være under 3500kg gjelder fortsatt.

http://www.lovdata.no/ltavd1/filer/sf-20110308-0259.html - se §3-5, punkt 3. Setningen om bilens egenvekt er tatt bort.
   #11
 25,401     Akershus     0
Aktuell/totalvekt synes også å være borte?

Videre, hvor kommer begrensningen på 750 kg uten brems som nevnt lenger opp med ref til hengerkalkulatoren?
Signatur
   #12
 154     sarpsborg     0

Aktuell/totalvekt synes også å være borte?

Videre, hvor kommer begrensningen på 750 kg uten brems som nevnt lenger opp med ref til hengerkalkulatoren?


henger uten brems har maks 750kg tilatt totalvekt såvidt jeg har fått med meg,

må seff lese vognkortet da det finnes jo og henger med mindre enn 750kg, men ikke høyere (såvidt jeg har fått med meg)

nå er hengerreglene ganske lette igrunn

med be lapp = dra hva som helst med hva som helst som er regga som bil med b-lappen og ikke over 3500kg tillatt totalvekt henger

men seff ikke aktuell hengervekt over tilatt hengervekt på bilen

b lappen= tilatt totalvekt bil + tilatt totalvekt henger = under 3500kg = lovlig å kjøre med

men seff her og aktuell hengervekt ikke overstige tilatt hengervekt bil.
   #13
 2,873     0

Aktuell/totalvekt synes også å være borte?

Hva mener du?


Videre, hvor kommer begrensningen på 750 kg uten brems som nevnt lenger opp med ref til hengerkalkulatoren?

Det er en begrensning som ikke har med førerkortet å gjøre, men bilen, og gjelder altså selv om du har BE.

Den står i §10-1 i kjøretøyforskriften: http://www.lovdata.no/for/sf/sd/td-19941004-0918-010.html
3. For motorvogn med tillatt totalvekt til og med 3.500 kg, kan ikke tillatt tilhengervekt for tilhenger med brems settes høyere enn motorvognens tillatte totalvekt. Dog kan terrenggående kjøretøyer som tilsvarer definisjonen i direktiv 70/156/EØF, som endret ved direktiv 87/403/EØF, ha tillatt tilhengervekt inntil 1,5 ganger motorvognens tillatte totalvekt. Tillatt tilhengervekt får ikke under noen omstendighet overstige 3.500 kg.

      Tillatt tilhengervekt for tilhenger uten brems kan ikke settes høyere enn halvparten av motorvognens egenvekt og får ikke overstige 750 kg.
   #14
 25,401     Akershus     1
Ok, maksvekt henger uten brems har jeg ikke sjekket.

Legg merke til at "aktuell vekt" ikke brukes i lenka over, kun "tillatt totalvekt".
Signatur
   #15
 25,401     Akershus     0


Aktuell/totalvekt synes også å være borte? 

Hva mener du?


Totalvekt= registrert maks vekt last + egenvekt

Aktuell vekt = aktell last + egenvekt

Etter gamle regler kunne en med BE trekke en for stor henger gitt liten last, mens en ikke hadde lov til det med B.
Signatur
   #16
 2,873     0

Etter gamle regler kunne en med BE trekke en for stor henger gitt liten last, mens en ikke hadde lov til det med B.

Nja, jeg vet det var mange før som mente man ikke med kun B kunne trekke henger om tillatt totalvekt var høyere enn bilens tillatte hengervekt, selv når aktuell totalvekt var under bilens tillatte hengervekt. Det har imidlertid hele tiden vært en feiloppfatning.

(ordlyden slik den var før 19/01: http://www.lovdata.no/ltavd1/filer/sf-20040119-0298.html#3-5 ) -den sa heller ikke da noe om forholdet til bilens tillatte hengervekt.

Men hvordan det var før er vel ikke så nøye lenger, nå er det hvordan det er i dag som gjelder..    :D

   #17
 5,337     Tromsø     0
[om å trekke Passat på henger etter en Passat]

Og du er sikker på at ikke Passatfører har A,B,BE,C1,C1E, CE,D,DE,D2 .... Og resten av alfabetet?  8)


Det hjelper ikke hva slags førerkort man har, for Passat (eller samtlige personbiler jeg har sett i vognkortet på) har som regel tillatt tilhengervekt som er lavere enn eller lik bilens egenvekt. Så da må Passaten på hengeren være grundig strippet om ikke vekt av bil på henger + henger skal overstige hva som er lov å trekke i følge vognkortet.
Signatur
   #18
 22,342     Akershus     1
En Passat (hvis max hengervekt=bilens totalvekt) kan godt trekke en lik Passat. Jeg kan ikke se at dette er et problem.
   #19
 25,401     Akershus     0
Var litt spøk det der. Poenget var at det er ikke alltid så lett å se hva som er lov eller ikke om en ikke kjenner alle detaljene.
Signatur
   #21
 25,401     Akershus     0
En ukvalifisert sjekk: passat:1450 kg egenvekt, Passat 4-motion: 2000 kg tilhengervekt  Wink
Signatur
   #23
 331     Bærum     0
Passat 2011 140tdi dsg trekker godkjent 1800kg.
Undertegnede har en slik.
Lugger litt når man trekker max(hentet 1400kg rullestein i fjor) men motoren dro bra.
Med en bilhenger på ca 400-500 kg kan man da så vidt drasse på en litt tilårskommen Passat.

Hilsen sigurd
Signatur
  (trådstarter)
   #26
 67     0
*radiosjargong*: BREAK BREAK!  8)

Vegvesenets kalkulator gav meg med mitt førerkort + vår bil lov til å trekke opp til 1290 kg.

Hva synes dere om å kjøpe en henger som har maksvekt 1300 kg?
   #27
 25,401     Akershus     0
Spørs vel litt på behovet. Treffer du på en skikkelig grinebiter, så blir det bot og en ubrukelig henger.

Sjekk med bilforhandler om det er noen mulighet for å få hevet vekta med 10 kg! (Sette på "andre fjærer", tilleggsfjærer, hevesett?
Signatur
   #28
 4,489     0
Spørs vel litt på behovet, treffer du på en som følger lovverket til punkt og prikke så blir det bot og en ubrukelig henger.

Sjekk om du kan utvide førerkortet  slik at du kan trekke hengeren både med bilen du har i dag og de neste bilene dine. B 96 kan kanskje være nok, trengs bare et kurs og ingen oppkjøring.
   #29
 3,234     Vestfold     0
Det er bare å få hengern nedregistrert. Kan fint kjøpe en henger ment for 1400kg, og få den registrert til maks 1300kg. Ulempen er jo at den da ikke kan lastes med mer uansett hvem som kjører den.
   #30
 25,401     Akershus     0

Det er bare å få hengern nedregistrert. Kan fint kjøpe en henger ment for 1400kg, og få den registrert til maks 1300kg. Ulempen er jo at den da ikke kan lastes med mer uansett hvem som kjører den.


Kan du det uten at det gjøres fysiske endringer på kjøretøyet?
Signatur
   #31
 653     0


Det er bare å få hengern nedregistrert. Kan fint kjøpe en henger ment for 1400kg, og få den registrert til maks 1300kg. Ulempen er jo at den da ikke kan lastes med mer uansett hvem som kjører den.


Kan du det uten at det gjøres fysiske endringer på kjøretøyet?

Nei var svaret jeg fikk da jeg sjekka med Gaupen. Det var noe med at bremse-motstanden måtte gjøres om, sannsynligvis fordi en lettere henger kan trekkes av mer 'pinglete' biler.
Signatur
   #32
 874     Oslo     0



Det er bare å få hengern nedregistrert. Kan fint kjøpe en henger ment for 1400kg, og få den registrert til maks 1300kg. Ulempen er jo at den da ikke kan lastes med mer uansett hvem som kjører den.


Kan du det uten at det gjøres fysiske endringer på kjøretøyet?

Nei var svaret jeg fikk da jeg sjekka med Gaupen. Det var noe med at bremse-motstanden måtte gjøres om, sannsynligvis fordi en lettere henger kan trekkes av mer 'pinglete' biler.


Det er en litt halvtynn grunn. Det er jo så mange parametere som spiller inn at det er helt umulig å justere en henger for det. Tipper det er noen føringer fra oven for å begrense slik aktivitet
   #33
 5,745     0
Eg fekk samme svar fra Tysse, hengeren måtte gjøres "svakere" for å nedklassifiseres.
  (trådstarter)
   #34
 67     0
Takk for en utrolig nyttig tråd, følger meg som en skikkelig nybgynner. Men det er jeg jo også! (Vi holder på å "pusse opp" et 100 gammelt hus/eiendom, så henger kommer veldig nyttig med).

Noen her som har tatt B96? Erfaringer? Pris?
   #35
 514     0

Takk for en utrolig nyttig tråd, følger meg som en skikkelig nybgynner. Men det er jeg jo også! (Vi holder på å "pusse opp" et 100 gammelt hus/eiendom, så henger kommer veldig nyttig med).

Noen her som har tatt B96? Erfaringer? Pris?


Jeg skal til å ta BE nå snart da både jeg og kjøreskolen kom frem til  at prisforskjellen mellom B96 og BE ikke var så stor og de fleste valgte BE fremfor B96.
   #38
 25,401     Akershus     0

Må du kjøre opp da?


Ja, men hva så? Du skal jo ut i trafikken, og da skal du jo kunne dette. Litt mere styr med fremmøte bare.

Ellers ser det ut til at det er liten forskjell i pris på B/96 og BE.


Signatur
  (trådstarter)
   #39
 67     0


Må du kjøre opp da?


Ja, men hva så? Du skal jo ut i trafikken, og da skal du jo kunne dette. Litt mere styr med fremmøte bare.

Ellers ser det ut til at det er liten forskjell i pris på B/96 og BE.


Smile Jeg tar poenget. (Det er vel likevel noen studenter/elever rundt om i Norge som ikke ser helt sånn på det)
   #40
 25,401     Akershus     1
Som et lite apropos til studenter og førerkortkandidater:

Var en kollega som i gamle dager oppdaget at han hadde glemt å fornye førerkortet som var utgått for en uke siden. Durte ned til bilsakkyndige ( Wink) for å ordne papirene, men nei! Førerkortet var utgått og han måtte opp til ny teoriprøve må vite, dette var en alvorlig sak!

Javel, når kan dette ordnes?
Tja, nå for eksempel, he, he!

En halvtime etter var papirene i orden!

Eksamen er en forunderlig blanding av redsel og glede!
Signatur
   #41
 154     sarpsborg     0

Vi går aller mest sannsynlig for denne:

http://www.brenderup.no/produkter/hus---hage/serie-3000.aspx?ProductID=28794&PID=4262

14500 inkl reg., nestehjul, lås og netting.


syntes ikke jeg var så billig.

ga 12500kr for en 1300kg henger (busterhengeren) med nesehjul og presenning, men uten lås,

planet på den er bittelitt større, 250x 150 ca.
  (trådstarter)
   #42
 67     0


Vi går aller mest sannsynlig for denne:

http://www.brenderup.no/produkter/hus---hage/serie-3000.aspx?ProductID=28794&PID=4262

14500 inkl reg., nestehjul, lås og netting.


syntes ikke jeg var så billig.

ga 12500kr for en 1300kg henger (busterhengeren) med nesehjul og presenning, men uten lås,

planet på den er bittelitt større, 250x 150 ca.


Jeg forstår. Her i Bergen har jeg ikke funnet andre enn Tysse (samme prisnivå) og Brenderup. Selges "busterhengeren" i Bergensregionen?
   #43
 653     0
Bare et lite OBS: Omregistreringsavgifta på tilhenger er forholdsvis høy. Eks.: Omregistrering av tilhenger 1001-2000kg 2012-modell eller nyere koster 2 864,- Eldre enn 2001 koster 700,- (ref toll.no
Signatur
   #44
 2,265     0

Bare et lite OBS: Omregistreringsavgifta på tilhenger er forholdsvis høy. Eks.: Omregistrering av tilhenger 1001-2000kg 2012-modell eller nyere koster 2 864,- Eldre enn 2001 koster 700,- (ref toll.no


Merk at omregistreringen gjelder egenvekt. Egenvekt er ikke det samme som tillatt totalvekt. De fleste biltilhengere er under dette.
Enkelte større hengere og biltraller kan vel ligge mellom 500 og 1000 kg, men normale hengere er under dette. Da er det gratis.

Har pratet med flere som ville nedregistrere tilhengere for å kunne kjøre lovlig med de. Det eneste de har til felles, er at ingen fikk det til. Hverken hengerprodusent eller biltilsynet er spesielt interessert i dette.
   #45
 25,401     Akershus     0
Vær obs på at ytgangspunktet her er hengerens egevekt, ikke totalvekt. Eks Tysse 1300 kg, egenvekt 340 kg.

Blir ikke mye omtegistreringsavgift på den.

Signatur
   #47
 10,486     Akershus     0
Igjen er forvirringen komplett?


De nye reglene gjør at unntakene fort kan bli enda mer latterlige enn de tidligere har vært. Med B kan nå kona (i teorien) trekke vår KABE 590 XL campingvogn med ca. 1300 kg egenvekt og 1500 kg totalvekt bak en 1996 Volvo S40 vi har (trekker lovlig 1400 kg), mens det er ulovlig å trekke den bak noen av de to Mercedes E-klasse vi har. Disse er MYE bedre egent til å trekke stor campingvogn med. Med e-klassene kan faktisk ikke engang vår 1300 kg (totalvekt) gaupen varehenger trekkes med B-førerkort. I det ene tilfellet blir totalvekten 20 kg for høy.

Det er jo litt ironisk at vi må bruke den minste bilen for å trekke vogna lovlig.

Jeg har forøvrig også en liten motrail med totalvekt 499 kg MED bremser...
Signatur
   #48
 3,234     Vestfold     0
Jeg leste på vegvesenets sider, og ble overrasket at det ikke stod nevnt noe mer om krav til at tilhengerenshengerns totalvekt skal være mindre en bilens egenvekt når man kun har B. Se på siden til vegvesenet

Nå er det kun et krav om at bilens og tilhengerens oppgitte totalvekt tilsammen skal være under 3500kg (man kan fortsatt ha bil på 3500kg + henger på inntil 750kg). Selvsagt kan man ikke laste mer en det bilen kan ha på kroken, samt se det ann i forhold til total vogntogvekt.

Så da er det blitt litt lettere å kunne bruke flere hengere med B, da det tas litt mer hensyn til aktuelle totalvekter og ikke teoretiske totaltvekter.
   #49
 38,450     Lillestrøm kommune     0
Problemet Frodes og flere har er at bilen har for stor nyttelast og en passerer 3500kg grensen som begrensning for B.  Det er rart at de ikke tok aktuell vekt helt ut og fortsetter med denne blandingen av totalvekt og aktuellvekt. (men for noen ble det bedre, har du f.eks. en 3-4 år gammel Outlander så ble det som for Frodes at tillatt totalvekt er høy og tilhenger blir liten).
   #50
 3,234     Vestfold     0
For slike biler hjelper det nok lite. Men for "vanlige" personbiler ble det noe enklere. Da de stort sett ligger rundt 2T totalt. Da kan man nå ha på en henger opptil 1500Kg totalvekt. Før måtte de kanskje holde seg under 12/1300kg og kanskje enda mindre, avhengig av egenvekten.
   #51
 10,486     Akershus     0
Det eneste fornuftige hadde vært at B kan trekke henger registrert for maks 750 kg, og at man må ha BE for alt over.
Signatur
   #52
 514     0

Det eneste fornuftige hadde vært at B kan trekke henger registrert for maks 750 kg, og at man må ha BE for alt over.


Dette er jeg enig i, etter at jeg fikk BE sertfikat kan jeg trekke 330kg mer med bilen min. (B=1545Kg) og (BE=1875Kg).

Det er nesten som om det ikke er vits med å utvide til BE, annet enn om jeg skulle kjøre bil som nærmer seg 3500Kg egenvekt samt henger med Aktuell totalvekt 3500Kg.