Bare et lite OBS: Omregistreringsavgifta på tilhenger er forholdsvis høy. Eks.: Omregistrering av tilhenger 1001-2000kg 2012-modell eller nyere koster 2 864,- Eldre enn 2001 koster 700,- (ref toll.no
Signatur
En gang trodde jeg at jeg ikke hadde rett, men jeg tok feil...
Bare et lite OBS: Omregistreringsavgifta på tilhenger er forholdsvis høy. Eks.: Omregistrering av tilhenger 1001-2000kg 2012-modell eller nyere koster 2 864,- Eldre enn 2001 koster 700,- (ref toll.no
Merk at omregistreringen gjelder egenvekt. Egenvekt er ikke det samme som tillatt totalvekt. De fleste biltilhengere er under dette. Enkelte større hengere og biltraller kan vel ligge mellom 500 og 1000 kg, men normale hengere er under dette. Da er det gratis.
Har pratet med flere som ville nedregistrere tilhengere for å kunne kjøre lovlig med de. Det eneste de har til felles, er at ingen fikk det til. Hverken hengerprodusent eller biltilsynet er spesielt interessert i dette.
De nye reglene gjør at unntakene fort kan bli enda mer latterlige enn de tidligere har vært. Med B kan nå kona (i teorien) trekke vår KABE 590 XL campingvogn med ca. 1300 kg egenvekt og 1500 kg totalvekt bak en 1996 Volvo S40 vi har (trekker lovlig 1400 kg), mens det er ulovlig å trekke den bak noen av de to Mercedes E-klasse vi har. Disse er MYE bedre egent til å trekke stor campingvogn med. Med e-klassene kan faktisk ikke engang vår 1300 kg (totalvekt) gaupen varehenger trekkes med B-førerkort. I det ene tilfellet blir totalvekten 20 kg for høy.
Det er jo litt ironisk at vi må bruke den minste bilen for å trekke vogna lovlig.
Jeg har forøvrig også en liten motrail med totalvekt 499 kg MED bremser...
Signatur
Prøver å gjøre det skikkelig med en gang. Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.
Jeg leste på vegvesenets sider, og ble overrasket at det ikke stod nevnt noe mer om krav til at tilhengerenshengerns totalvekt skal være mindre en bilens egenvekt når man kun har B. Se på siden til vegvesenet
Nå er det kun et krav om at bilens og tilhengerens oppgitte totalvekt tilsammen skal være under 3500kg (man kan fortsatt ha bil på 3500kg + henger på inntil 750kg). Selvsagt kan man ikke laste mer en det bilen kan ha på kroken, samt se det ann i forhold til total vogntogvekt.
Så da er det blitt litt lettere å kunne bruke flere hengere med B, da det tas litt mer hensyn til aktuelle totalvekter og ikke teoretiske totaltvekter.
Problemet Frodes og flere har er at bilen har for stor nyttelast og en passerer 3500kg grensen som begrensning for B. Det er rart at de ikke tok aktuell vekt helt ut og fortsetter med denne blandingen av totalvekt og aktuellvekt. (men for noen ble det bedre, har du f.eks. en 3-4 år gammel Outlander så ble det som for Frodes at tillatt totalvekt er høy og tilhenger blir liten).
For slike biler hjelper det nok lite. Men for "vanlige" personbiler ble det noe enklere. Da de stort sett ligger rundt 2T totalt. Da kan man nå ha på en henger opptil 1500Kg totalvekt. Før måtte de kanskje holde seg under 12/1300kg og kanskje enda mindre, avhengig av egenvekten.
syntes ikke jeg var så billig.
ga 12500kr for en 1300kg henger (busterhengeren) med nesehjul og presenning, men uten lås,
planet på den er bittelitt større, 250x 150 ca.
Jeg forstår. Her i Bergen har jeg ikke funnet andre enn Tysse (samme prisnivå) og Brenderup. Selges "busterhengeren" i Bergensregionen?
Carrier New Heat 60 C9
180 brønn
17mm pex i gulvet + 2 viftekonvektorer
Prosjekt: Frikjøling
Prosjekt: Vaskerom i kjelleren
Block Watne fra 1969
Merk at omregistreringen gjelder egenvekt. Egenvekt er ikke det samme som tillatt totalvekt. De fleste biltilhengere er under dette.
Enkelte større hengere og biltraller kan vel ligge mellom 500 og 1000 kg, men normale hengere er under dette. Da er det gratis.
Har pratet med flere som ville nedregistrere tilhengere for å kunne kjøre lovlig med de. Det eneste de har til felles, er at ingen fikk det til. Hverken hengerprodusent eller biltilsynet er spesielt interessert i dette.
Blir ikke mye omtegistreringsavgift på den.
Carrier New Heat 60 C9
180 brønn
17mm pex i gulvet + 2 viftekonvektorer
Prosjekt: Frikjøling
Prosjekt: Vaskerom i kjelleren
Block Watne fra 1969
De nye reglene gjør at unntakene fort kan bli enda mer latterlige enn de tidligere har vært. Med B kan nå kona (i teorien) trekke vår KABE 590 XL campingvogn med ca. 1300 kg egenvekt og 1500 kg totalvekt bak en 1996 Volvo S40 vi har (trekker lovlig 1400 kg), mens det er ulovlig å trekke den bak noen av de to Mercedes E-klasse vi har. Disse er MYE bedre egent til å trekke stor campingvogn med. Med e-klassene kan faktisk ikke engang vår 1300 kg (totalvekt) gaupen varehenger trekkes med B-førerkort. I det ene tilfellet blir totalvekten 20 kg for høy.
Det er jo litt ironisk at vi må bruke den minste bilen for å trekke vogna lovlig.
Jeg har forøvrig også en liten motrail med totalvekt 499 kg MED bremser...
Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.
Nå er det kun et krav om at bilens og tilhengerens oppgitte totalvekt tilsammen skal være under 3500kg (man kan fortsatt ha bil på 3500kg + henger på inntil 750kg). Selvsagt kan man ikke laste mer en det bilen kan ha på kroken, samt se det ann i forhold til total vogntogvekt.
Så da er det blitt litt lettere å kunne bruke flere hengere med B, da det tas litt mer hensyn til aktuelle totalvekter og ikke teoretiske totaltvekter.