og ikke minst tidsaspektet med tanke på bygging... Kunden har jo aldri tid til å la ting tørke ut/få sette seg skikkelig...
Listverk ville krympet/beveget seg mindre om det fikk ligge lengre i huset...
Om kunden lar være å skru av ovnene i helgene, fordi det er han som betaler for byggestrømmen... om kunden ikke har så vanvittig hastverk med å flytte inn osv osv osv...
Ideelt sett burde listene vært i rom temperatur inni huset iallefall 1,5-2 uker før en begynte å kappe til/montere listverket. Men problemet er at du kan ikke ha disse listene liggende i veien så lenge... Du får da mye svinn, pga av ødlagte lister og oppskrapede lister når du skal drive å flytte på dem hele tiden.
Signatur
Snekker med erfaring med alt fra nybygg til rehab.
Til Snikker'n: Hvis det er en lyd i motoren som kan forklares, men at det er vrient å forklare sammenhengen for en "vanlig" bileier - så kan det være en pedagogisk utfordring.
Det vil alltid være en fordel å ha en god og høflig tone med kundene sine, men dersom kunden kommer med et krav i forhold til et problem - som ikke "finnes", da kan det bli vrient.
I min gamle bil var det noe ventiltikking, dette oppfattet jeg som "normalt". Hvis jeg som kunde på et verksted mente at dette burde kunne fikses - uten å bytte motor, hvem har da rett? Kunden, eller verksmesteren? En diskusjon med postand mot påstand ville sannsynligvis ikke bedre kundeforholdet, det er her pedagogikken kommer inn. (Eksempelet halter, men håper du skjønner poenget).
En kunde har sin egen oppfatning av et problem, og kanskje årsaken, utfordringen er da å snakke på "samme kanal" - spesielt hvis man har veldig forskjellig kompetanse om faget.
Det er ikke uten grunn det kan være vanskelig å forstå hva professorene mener fro mannen i gata.... :)
Jeg har venner som opplevde at flisene på badet måtte fuges opp igjen fem ganger på like mange månder fordi fugene sprakk - det viste seg at de som utførte jobben ikke hadde tatt frem badekar/dusj f.eks så etter en tid fikk de fuktskade på badet - ikke et menneske i verden kan fortelle meg at ikke det er slurv og lite yrkesstolthet som da gjelder, kun tid og en heller dårlig holdning...
Jeg har venner som har gått bort fra kontrakter midt i byggeperioden, rett og slett kjøpt seg fri pga dårlig arbeid de har fått bekreftet av bygg innspektør leid inn på privat basis men hvor firmaet som sto for byggingen nektet imøtekomme byggherren på noe fordi de visste best...
Jeg har sett boliger som aldri har opplevd at det kommer sprekker eller at skjøter blir stygge rett og slett fordi de som gjorde jobben gjorde den skikkelig..
Hva kommer det f.eks av at malerfirma her hjemme sjelden eller aldri tar på seg å helsparkle vegger i bolighus? De ønsker kun å ta skjøter...
Nå er det vel ikke ofte nye vegger trenger helsparkling tror jeg, men det er sikkert mulig å få en malermester til å helsparkle veggen din hvis du er villig til å betale for det.
Nå er det vel ikke ofte nye vegger trenger helsparkling tror jeg, men det er sikkert mulig å få en malermester til å helsparkle veggen din hvis du er villig til å betale for det.
hvorfor tror du det?
I andre land er det å ikke helsparkle helt utenkelig...
Er de normene som er satt for dårlige i dine øyne?
De firmaene vi ser på tv, tv2-hjelper deg osv. er jo ekstremtilfeller. Stort sett ufaglærte jallafirmaer som selvfølgelig ødelegger for de seriøse i bransjen.
Normene er jo satt for å sette en stnd. for hva som er akseptabel kvalitet. Dette er selfølgelig helt nødvendig slik at både kunde og håndverker har noe å forholde seg til.
Det er vel liten tvil om at dårlig håndverk finnes. Det sier jo seg selv. Men enkelte ting kan man ikke råde over selv. Feks hvordan skal man kunne skylde på en flislegger dersom flisene sprekker fordi huset er bygd på fyllmasse i sjøen som ikke har satt seg skikkelig ennå? Det gjelder å tenke litt noen ganger.
Å helsparkle en vegg er etter mitt syn helt unødvendig, men det får nå være min mening. Hvis kunden betaler, så kan han vel få det.
Hva er så akseptabel kvalitet? Er de normene som er satt for dårlige i dine øyne?
Hva som er akseptabel kvalitet er vel ganske subjektivt. Noen er ikke så nøye på det, mens andre kanskje er i overkant kravstore. Da er det vel greit å ha standarden å forholde seg til.
De firmaene vi ser på tv, tv2-hjelper deg osv. er jo ekstremtilfeller. Stort sett ufaglærte jallafirmaer som selvfølgelig ødelegger for de seriøse i bransjen.
Her må man spørre seg: Hvorfor får disse "jallafirmaene "holde på, og hvorfor får de oppdrag hvis de er så dårlige ??? Svaret er vel så enkelt som at folk på liv og død skal ha alt så billig, uten at de ser sammenhengen mellom pris og kvalitet.. Og her ligger vel litt av svaret på det trådstarter spurte om:
Det er klart at det finnes dårlige håndtverkere, ”cowboyer” og folk uten yrkesstolthet i alle bransjer. Disse har gjerne en tendens til å samle seg i bakgårdsfirmaer, og bli hovedoppslag i programmer som ”TV2 Hjelper Deg”. Dette har vel både fordeler og bakdeler. Bakdelen er at slike useriøse folk fort kan ødelegge ryktet til en hel bransje. (I tillegg til at de gjør dårlig arbeide for de kundene som kommer i deres klør). Fordelen er at mye på grunn av slike håndtverkere, blir regler strammet inn, standarder og kontroller øket, slik at kvaliteten på arbeidet i bransjen samlet sett øker. Det vil på lengre sikt være en fordel for kundene.
Nå er her jo nevnt snekkeryrket, med sponplater som buler, osv. Jeg skal ikke kaste meg inn i diskusjonen om hva som er akseptabel skjevhet eller buling, men igjen kommer pris inn i bildet. Det er i de fleste anliggender her i verden, en sammenheng mellom pris og kvalitet. Kunden ønsker jobben ferdig fortest mulig, penest mulig og til lavest mulig pris. Snekkerfirmaet ønsker å imøtekomme kundens ønsker, og vil bygge så fort som mulig, og så bra som mulig. I slike situasjoner blir det nødvendigvis et kompromiss mellom å gjøre det fort, (= få arbeidstimer = lav pris), og å bruke litt lenger tid, og få en litt penere utførelse. Da blir det gjerne iht standard, som enkelte ikke synes er bra nok.;)
Jeg stiller spørsmålet: Hvis et snekkerfirma hadde gitt et tilbud til kunden om en pris for utførelse i henhold til gjeldende standard, og deretter f.eks skrevet: Vi kan utføre jobben bedre enn standard, dvs mindre feilmarginer, skjevheter, glipper etc, dersom vi bruker 10 ekstra arbeidstimer a xxx kroner på jobben. Hvor mange hadde gått for det billigste tilbudet??? ;)
Jeg tror nok at de fleste håndtverkere i seriøse bedrifter både er dyktige og har yrkesstolthet. Spørsmålet er om kundene ønsker å betale for å få utnyttet det? Svaret sier seg vel selv. Dette forumet er jo nettopp et bevis på at vi ønsker å gjøre tingene selv. ;D
Listverk ville krympet/beveget seg mindre om det fikk ligge lengre i huset...
Om kunden lar være å skru av ovnene i helgene, fordi det er han som betaler for byggestrømmen... om kunden ikke har så vanvittig hastverk med å flytte inn osv osv osv...
Ideelt sett burde listene vært i rom temperatur inni huset iallefall 1,5-2 uker før en begynte å kappe til/montere listverket. Men problemet er at du kan ikke ha disse listene liggende i veien så lenge... Du får da mye svinn, pga av ødlagte lister og oppskrapede lister når du skal drive å flytte på dem hele tiden.
Hvis det er en lyd i motoren som kan forklares, men at det er vrient å forklare sammenhengen for en "vanlig" bileier - så kan det være en pedagogisk utfordring.
Det vil alltid være en fordel å ha en god og høflig tone med kundene sine, men dersom kunden kommer med et krav i forhold til et problem - som ikke "finnes", da kan det bli vrient.
I min gamle bil var det noe ventiltikking, dette oppfattet jeg som "normalt". Hvis jeg som kunde på et verksted mente at dette burde kunne fikses - uten å bytte motor, hvem har da rett? Kunden, eller verksmesteren? En diskusjon med postand mot påstand ville sannsynligvis ikke bedre kundeforholdet, det er her pedagogikken kommer inn. (Eksempelet halter, men håper du skjønner poenget).
En kunde har sin egen oppfatning av et problem, og kanskje årsaken, utfordringen er da å snakke på "samme kanal" - spesielt hvis man har veldig forskjellig kompetanse om faget.
Det er ikke uten grunn det kan være vanskelig å forstå hva professorene mener fro mannen i gata.... :)
Jeg har venner som har gått bort fra kontrakter midt i byggeperioden, rett og slett kjøpt seg fri pga dårlig arbeid de har fått bekreftet av bygg innspektør leid inn på privat basis men hvor firmaet som sto for byggingen nektet imøtekomme byggherren på noe fordi de visste best...
Jeg har sett boliger som aldri har opplevd at det kommer sprekker eller at skjøter blir stygge rett og slett fordi de som gjorde jobben gjorde den skikkelig..
Hva kommer det f.eks av at malerfirma her hjemme sjelden eller aldri tar på seg å helsparkle vegger i bolighus? De ønsker kun å ta skjøter...
hvorfor tror du det?
I andre land er det å ikke helsparkle helt utenkelig...
Hvorfor mener du at det bør helsparkles?
Hva er så akseptabel kvalitet?
Er de normene som er satt for dårlige i dine øyne?
De firmaene vi ser på tv, tv2-hjelper deg osv. er jo ekstremtilfeller. Stort sett ufaglærte jallafirmaer som selvfølgelig ødelegger for de seriøse i bransjen.
Normene er jo satt for å sette en stnd. for hva som er akseptabel kvalitet. Dette er selfølgelig helt nødvendig slik at både kunde og håndverker har noe å forholde seg til.
Å helsparkle en vegg er etter mitt syn helt unødvendig, men det får nå være min mening. Hvis kunden betaler, så kan han vel få det.
Hva som er akseptabel kvalitet er vel ganske subjektivt. Noen er ikke så nøye på det, mens andre kanskje er i overkant kravstore. Da er det vel greit å ha standarden å forholde seg til.
Her må man spørre seg: Hvorfor får disse "jallafirmaene "holde på, og hvorfor får de oppdrag hvis de er så dårlige ???
Svaret er vel så enkelt som at folk på liv og død skal ha alt så billig, uten at de ser sammenhengen mellom pris og kvalitet..
Og her ligger vel litt av svaret på det trådstarter spurte om:
Det er klart at det finnes dårlige håndtverkere, ”cowboyer” og folk uten yrkesstolthet i alle bransjer. Disse har gjerne en tendens til å samle seg i bakgårdsfirmaer, og bli hovedoppslag i programmer som ”TV2 Hjelper Deg”. Dette har vel både fordeler og bakdeler. Bakdelen er at slike useriøse folk fort kan ødelegge ryktet til en hel bransje. (I tillegg til at de gjør dårlig arbeide for de kundene som kommer i deres klør). Fordelen er at mye på grunn av slike håndtverkere, blir regler strammet inn, standarder og kontroller øket, slik at kvaliteten på arbeidet i bransjen samlet sett øker. Det vil på lengre sikt være en fordel for kundene.
Nå er her jo nevnt snekkeryrket, med sponplater som buler, osv. Jeg skal ikke kaste meg inn i diskusjonen om hva som er akseptabel skjevhet eller buling, men igjen kommer pris inn i bildet. Det er i de fleste anliggender her i verden, en sammenheng mellom pris og kvalitet. Kunden ønsker jobben ferdig fortest mulig, penest mulig og til lavest mulig pris. Snekkerfirmaet ønsker å imøtekomme kundens ønsker, og vil bygge så fort som mulig, og så bra som mulig. I slike situasjoner blir det nødvendigvis et kompromiss mellom å gjøre det fort, (= få arbeidstimer = lav pris), og å bruke litt lenger tid, og få en litt penere utførelse. Da blir det gjerne iht standard, som enkelte ikke synes er bra nok.;)
Jeg stiller spørsmålet: Hvis et snekkerfirma hadde gitt et tilbud til kunden om en pris for utførelse i henhold til gjeldende standard, og deretter f.eks skrevet: Vi kan utføre jobben bedre enn standard, dvs mindre feilmarginer, skjevheter, glipper etc, dersom vi bruker 10 ekstra arbeidstimer a xxx kroner på jobben. Hvor mange hadde gått for det billigste tilbudet??? ;)
Jeg tror nok at de fleste håndtverkere i seriøse bedrifter både er dyktige og har yrkesstolthet. Spørsmålet er om kundene ønsker å betale for å få utnyttet det? Svaret sier seg vel selv. Dette forumet er jo nettopp et bevis på at vi ønsker å gjøre tingene selv. ;D