73,100
85
14
Anbudstorget.no : Erfaringer og synspunkter
56
3
Noen her inne som har erfaring med bruk av Anbudstorget.no?
Er mulig dette er noe som fungerer i større byer som Oslo, Trondheim, Bergen osv. men utvalget bedrifter i små byer/steder tror jeg er meget varierende.
Bare mitt synspunkt.
Fått noen gode tilbud, men er ikke alltid det henger helt på greip
hvem som gir anbud. Fikk nettopp det desidert billigste anbudet på membran
og flislegging der fra. Men dette tilbudet kom ifra et firma som holder til på Gjøvik. Litt langt fra Rogaland, men til halve prisen av det dem tar her, så kan en jo betale litt i reisepenger. Spørsmålet er da bare hvor seriøst det er...
Hvis det er denne prisforespørselen du har gjort via Anbudstorget så ville jeg vært MEGET skeptisk!
Anbudstorget.no er kjent for svindel & bedrag - stol ikke på anbud du får via denne tjenesten!
Min uttalelse i denne tråden er basert på egen erfaring.
Er fristet til å spørre hvilken "rolle" personen bak nicket "Sjefen" har i Anbudstorget?
Slik skriver ikke en som ikke er ute etter å "mele egen kake" - dette er produktplassering og et åpenbart forsøk på å promotere "eget nettsted".
Tar jeg feil?
Nei, det er jo selvfølgelig greit.
Men du må da skjønne at når jeg ikke finner ett eneste firma i den kategorien som falt inn i hodet mitt først, så flyter det ikke over av tillit fra min side..
Ja, min erfaring er som følger: DETTE ER EN USERIØS TJENESTE!
Både folkene bak denne tjenesten (de som har laget tjenesten), og de som leverer anbud (håndtverkerne), farer med urent mel i posen. Jeg kan ikke anbefale denne tjenesten. Har forsøkt å få inn anbud, men fikk inn masse rask og kontakt med USERIØSE håndtverkere.
Referansene som oppgis på Anbudstorget.no er ren svindelvirksomhet, så de kan man trygt legeg til side (søppelkassen). Her snakekr vi om fagfolk som BETALER for en annonseplass - hvem ville da tillate ÆRLIGE referansehistorier? Jeg kaller dette nettsvindel.
Det er mye som er useriøst i bransjen. Ett eksempel er våtromsnormen. I en landsdekkende baderomskjede var det bare en person som hadde tatt kurset. En annen sak er hva de fakturerer for polakker som ikke har fagbrev eller folk som går konkurs når de ikke gidder å gjøre ferdig jobben.
Undertaksnart det er vel ikkje så stor forsjell på å legge jobben ut på anbt. kontra avisen,når du går åpent ut slik og søker etter arbeidskraft må du forvente litt av kvart ::)
Er det derfor du 16. mars "reklamerer" for Anbudstorget i denne tråden også ::)
Har vært i befatning med denne tjenesten fra to ulike "vinkler".
Den første gangen som privatperson - trengte noen til å flislegge badet (totalrenovering) + en dreneringsjobb.
Den anddre gangen som næringsdrivende hvor jeg ble "lurt" inn i systemet til Anbudstorget.
Begge gangene har jeg luktet "ugler i mosen" lang vei. Spesielt som næringsdrivende reagerte jeg. Måten man skaffer "referanser" på er jeg MEGET skeptisk til.
Jeg kaller denne tjenesten for en ren nett-svindel!
Og hva med prisen? Jobben jeg la ut på anbudstorget skulle etter planen gå til "husflisleggeren" som hadde priset den til 20.600. Laveste anbud mottatt til nå er kr. 8.500 ;D og jeg har full tillitt til vedkommende.
BTW: Mens jeg har skrevet denne posten har jeg mottatt ytterligere 2 telefoner. [/list]
Fant dette på anbudstorget si side.
Med kun litt arbeid kan du tjene penger ved å registrere deg som affiliate og henvise besøkende til Anbudstorget.no
Du får 250 kr. i provisjon ved registrering av bedrift og 25 kr. pr. anbud som
kommer inn via dine affiliatelinker.
Ta selv kontakt med de håndtverkerene du vil ha pris av,hør med venner osv.
Aldrig lurt å bruke vidreformidlere.
Rogaland hva er navnet på firma fra gjøvik?
"To the best crew any user ever had, this may be the last time we're alltogether, but no matter what the future holds, no matter how far we travel, a part of us.. a very important part, will always remain here on ....-Sky."
Rogaland:
Nå er vi spente på å høre om dine erfaringer - var dette så bra som du håpet ?
Vi følger byggebloggen din tett ;D
Se på denne tråden.
Vi fikk et godt tilbud fra en murer fra Gjøvik som skulle komme idag.
Kommer han? Nei!
Så vi står nå uten murer. Men tror nok fremdeles på at det lokale firmaet som vi fikk tilbud fra er bra. Ser seriøst ut og har flere ansatte. Men vi får nå se hva vi gjør nå. Er ikke bare bare å få murer samme uka en trenger.
Nå er dette kanskje et større prosjekt enn de fleste her har og ikke vet jeg utfallet av jobben enda da det skal gjøres utpå sommeren, men responsen har ihvertfall vært veldig god.
Den tjenesten bruker jeg IKKE igjen!
Are (Totalt inkompetent og udugelig, men de fleste sier at jeg er veldig snill og hyggelig)
Anbudstorget skaper kontakt mellom oppdragsgiver og håndverkere som kan utføre arbeidet.
Mange av de som har skrevet innlegg her ser ikke forskjellen på Anbudstorget, og de håndverkerene som bruker denne tjenesten.
Håndverkerne kan registrere seg på tjenesten mot et årlig gebyr, og får da jobber på epost/sms når de matcher arbeidsområdet bedriften jobber med.
Forbruker er selv ansvarlig for å sjekke ut bedriftens referanser, samt skrive kontrakt osv.
Jeg vet selv at det er mye problemer med håndverkere rundtomkring (selv om jeg ikke har opplevd det enda), da alle kan kalle seg håndverker bare fordi de har snekret en planke eller to.
Så for all del ikke døm denne tjenesten, den har faktisk hjulpet svært mange (sjekk referansene på nettsiden).
Men det er jo alltids litt spennende med debatt...
Fikk flere henvendelser med ulike priser.
Det største tilbudet var på 79.000, mens det minste var på 15.000. Anbefaler å sjekke referanser og gi for all del denne siden en sjanse, da det helt klart gir oss forbrukere mange valgmuligheter.
Fikk sement i går med pumpebil til 15.000.
Gulvet ble,etter min standard, perfekt ;D
De sa anbudstorget hadde ringt dem og gitt dem nummeret mitt.
Det fine med anbudstorget er jo at el installatøren VET at jeg innhenter fler tilbud og presser sikkert prisen ned.
De lokale el firmaene er jeg kjent med fra før og er store aktører/kjeder ;)
Fornøyd foreløpig hvertfall.
Prøvde dette en gang med tilbud på varmepumer... Fikk 1 respons og det var fra samme firma som eg allerede hadde vert direkte kontakt med. Forskjellen var at de hadde lagt på 70 000 på prisen.... Hele greiene virker useriøst....
Enig - de "fagfolkene" jeg har fått kontakt med via Anbudstorget har utelukkende vært Useriøse!
Ja da.... Anbudstorget!!!! Hold dere unna!
Vi fikk napp på anbudet, Ståle Huse fra firma Trollstein Company (org891738862) ringte.Han var ivrig da han tilbydde seg å gjøre jobben. Han kunne ta jobben, og han kunne starte påfølgende dag.
Vi var lykkelige, endelig skulle vi få lagt stein i inngangspartiet. Han var flink og rask, ingenting å klage på så langt.
Men så begynte det, han skulle komme tilbake å legge ferdig de siste stenene og loppe over etter det var gått en til to uker. Greit sa vi, og dumme oss betalte han hele beløpet som var avtalt.
Siden den gang har jeg sendt utallige tekstmeldinger, og prøvd mange ganger å ringe han. Noen ganger har han svart, og det er alltid en unskyldning. Så plutselig dukket han opp en kveld, dama satt dog i bila og ventet. Og han spurte om det var greit at han kom tilbake kvelden etter.... - dumme meg sa: "OK!" Siden har vi ikke sett han. Sist han svarte på tekstmelding sa han at han var på vei hit.......
Så mitt råd til dere alle er å holde dere unna. Ikke bare er det dårlig utført arbeid, men det er faktisk slitsomt å mase på en "fagmann" over lang tid. Egentlig har jeg vel vært meget tålmodig, siden dette ble påbegynt i april.
Nå går jeg en vinter i møte med en rekke stener som ligger og slenger.
Så hvis dette er "fagfolkene" Anbudstorget formidler - ja da mener jeg hold dere unna!!
Har benyttet anbudstorget til litt av hvert, deriblant grøftgraving og gulvsliping. For min del har Anbudstorget vært udelt POSITIVE! Anbudene har strømmet inn...
At det er enkelte "useriøse" på disse tjenestene er ikke til å unngå. Men der tror jeg nok vi som kunder må gå litt inn oss selv også. Det er lett og bare hoppe på den rimeligste, uten at man er sikker på om man får alt det den dyreste tilbyr. Da sammenligner man på en måte epler med pærer...
Med sunn fornuft finner man fort ut at de fleste er seriøse, og at man får det man betaler for.
Helt enig, Anbudstorget er det bare å styre unna. Useriøse håndtverkere benytter dette over en lav sko.
Ser det er kommet en tilsvarende tjeneste som heter Riksanbud.no, men det er vel samme schiiiten.
Finnes det andre nettsteder private husholdninger kan legge inn jobb som skal utføres?
Kunne vært fint med en bunnsolid anbudstjeneste med kvalitets sikring av foretakene...
Du kan sjekk en del håndverkerne på Praxxis, evt. legge inn din erfaring/vurdering.
Rimelig seriøst nettsted startet av folk fra Forbrukerrådet.
Alle erfaringer/anmeldelser blir vurdert og kryssjekket.
Jeg har mottatt en 10-12 ulike tilbud, og de varierer veldig både når det gjelder seriøsitet og pris.
Imidlertid så er vel poenget her at alle uansett bør ha sine seleksjonsskriterier og et bevisst forhold til hvem man ønsker å velge, men at tjenester som Anbudstorget kan gi deg et bredere utvalg og bakgrunn for å ta valget. Så vidt jeg vet så garanterer vel ikke Anbudstorget for hverken seriøsiteten eller resultatet av jobbene som formidles, og hvis de gjorde det så ville jeg ikke tatt det for god fisk uansett. Men et økt antall tilbud setter jeg pris på, hvertfall så lenge de er uforpliktende for meg.
Jeg tar over en enebolig før jul (med stort oppussingsbehov så jeg har allerede lest mye her inne for å få tips:-), og vil nok vurdere å legge andre større og mindre oppgaver ut på Anbudstorget, kombinert med å ta direkte kontakt med leverandører jeg kjenner til. Om jeg velger å takke ja til et tilbud formidlet gjennom Anbudstorget er en annen sak.
Jeg har brukt Anbudstorget to ganger med hell. Man får selvfølgelig useriøse tilbud også, men i det store og hele har anbudene vært av god kvalitet.
Er man litt oppegående finner man fort ut om et firma er seriøst eller ikke.
Vi graver ut krypkjelleren vår i disse dager, med tilhørende drenering osv osv. Firmaet vi valgte er meget seriøst og holder absolutt alle avtaler. Sparte i tillegg over 100.000.- på å bruke Anbudstorget vs det tilbudet vi fikk ved å ringe selv.
Det fine er at man kan forkaste alle anbud hvis det ikke holder mål, og det er jo helt gratis.
Mitt råd er å legge inn på Anbudstorget, deretter sorterer man ut de anbudene som virker seriøse. Be om befaring og pris, sjekk så referanser, og til slutt lager dere en vanntett kontrakt. Betal aldri på forhånd.
Lykke til!
Ved en rask sjekk i Østfold fant jeg flere seriøes elektroinstalltører, samt noe rare treff. Mitt råd er å samtidig sjekke med f.eks Brønnøysundregisterene (brreg.no), og med DSB (Diretoratet for Sikkerhet og Brann). Du bør kunne finne elektroinstallatørene begge steder om de skal være seriøse.
Lykke til. :)
Anbudstorget formidler kontakt mellom 1 stk forbruker og flere leverandører hvor meningen er at disse skal konkurrere på pris.
Da sier det seg selv at forbruker vil motta både seriøse og useriøse anbud.
Det er ditt ansvar som forbruker å sjekke opp hver enkel leverandør og referanser.
Skulle du motta 17 anbud så er det lite trolig at alle disse er bajaser.
Du må jo selvsagt be om referanser og sjekke opp disse. I tillegg kan du også i kontrakten foreslå dagmulkt om håndverkeren ikke fullfører jobben (ser i en av postene her at håndverkeren ikke møtte)
Du må også sjekke om firmaet er registert, har mesterbrev, godkjent for ansvarsrett, levert regnskap, osv...
Anbudstorget formidler kontakt. Da er det ditt ansvar å sjekke opp de som kontakter deg.
Selv har jeg forfattet en artikkel om hvordan du som kjøper sikrer deg ovenfor leverandører. Denne kan du lese her.
Og som du ser, jeg jobber ikke for Anbudstorget selv om jeg her forsvarer tjenesten. :)
(ps... jeg har ikke brukt tjenesten selv men tviler sterkt på at de har forfattet referansene på egen hånd)
Terje Fevåg (ansatt i Fagmann.no).
Jeg anser mitt selskap for å være svært seriøst.
Det jeg anser som hovedproblemet er at det er for billig å delta i tjenesten (et par tusen i året, tror jeg), noe som selvsagt lokker til seg alskens "firmaer" og tilbydere.
Dette har jeg tatt opp med anbudstorget.no, men de er kanskje mer opptatt av totalomsetningen.
Også jeg har lagt ut jobber på anbudstorget, bl a flyttevask og et par fiktive for å se hvordan tjenesten fungerer fra den andre siden. Mye respons, mye jalla, ekstremt mye utlendinger og noe seriøst og redelig.
De kundene vi har fått gjennom denne tjenesten (100% av tilbudene som er sendt, faktisk) opplever det samme. Veldig mange tilbakemeldinger, mye useriøst, mye rart og noe seriøst innimellom.
Personlig synes jeg ideen bak anbudstorget er et godt tilbud, som dessverre er preget av at kvalitetssikringen på tilbyderne ikke er god nok.
Her er noen eksempler på mottatte forespørsler:
"Montere IKEA-kjøkken"
"Flislegge bad, ca 4 m2"
"Pusse opp stue"
Dette er hele anbudsteksten - altså en bønn om å bli kontaktet av håndverkerverdenes minst seriøse tilbydere.
Mitt tips er å bruke litt tid på teksten:
- Beskriv størrelser grundig
- Beskriv ønsket kvalitet, materialvalg mv
- Beskriv anbudet grundig
- Beskriv evt egeninnsats, tidsperspektiv mv.
- Be om tilbud på e-post i første omgang, be om referanser og sett deg inn i de ulike tilbydernes økonomi, drift, kundemasse, nettsider, systemer og oppførsel
- Inviter to-tre av de mest aktuelle på befaring. Gjerne samtidig.
Gjør man disse punktene vil man antagelig unngå de useriøse, samt at man til slutt vil ende opp med godt kvalitetsikrede tilbud, med markedsriktige priser.
Så lenge anbudstorget IKKE utfører noen kvalitetskontroll blir den byrden overlatt anbudstorgets brukere.
TJ
Ja, det finnes mange kjeltringer, men ikke så mange av dem er har en pumpebil..
Det første jeg likevel må gjøre overordnet tydelig klart, selv om ingen vil tro det likevel: Jeg har ingen tilknytning til Anbudstorget.no , men jeg kjenner til firmaet godt og vet at dette er hardtarbeidende mennesker som hele tiden søker å gjøre forbedringer. Noen ser jeg har kommet også som følge av negativ kritikk. Kritikk i sin helhet er jo, som alle vet, det som driver ting fremover og skaper nytenking og søken etter å bli bedre etter som tiden går. Det er tilfellet med Anbudstorget, som jeg har fulgt med litt på sidelinjen.
Men det er én ting jeg har bitt meg til merke i de fleste negative kommentarene som har blitt fremlagt her, og det er den manglende retningssansen i forhold til hvilken instans som er hvilken. Det jeg her mener å si, som allerede bør være oppfanget, er at det er stor forskjell på de som tilbyr denne tjenesten, i dette tilfellet Anbudstorget.no, og de som faktisk utfører arbeidet som er avtalt gjennom anbudet. Anbudstorget har på ingen måte verken noen rolle eller noe ansvar for det arbeidet som håndverkerne utfører. Det må stå dem til ansvar, eventuelt delt mellom håndverkerne og de som har inngått arbeidsavtalen, dersom oppskriften for å søke seg frem til den best egnede tilbyder ikke har blitt gjennomgått nøye nok i forhold til det både forbrukerråd óg Anbudstorget.no har skrevet på sine nettsider.
Jeg skal ikke gå lengre enn dette, fordi jeg regner med at de fleste nå skjønner at hele prosessen foregår mellom 3 parter (minimum) der Anbudstorget.no faktisk ikke har ansvar for sluttresultatet. De tross alt bare formidler deres anbud helt gratis til håndverkere som betaler en svært lav pris for å abonnere på denne tjenesten. Og tenk på alle timene som blir spart i rent arbeidsbesparing for både håndverker og sluttbruker. Jeg gjentar, Anbudstorget.no bare formidler. Alle har vel hørt, og kanskje også sagt "Ikke skyt budbringeren!".
Og ja, en liten ting til... Til vedkommende som ikke kunne finne tak i håndverkere for å utføre ett spesielt arbeid på ett bestemt sted: Du forventer deg vel ikke at Anbudstorget.no automatisk har alle håndverksfirmaer i sin kundedatabase? Er jo ikke mulig det. Da hadde de hatt monopol i markedet. Og alle med litt i toppetasjen forstår at det er bare helt naturlig at det må finnes ett sted at de ikke har akkurat den typen håndverker som er ønsket. Men det er heller ikke Anbudstorget.no sin feil...
Jeg sier det en siste gang: Skill mellom tilbyder og formidler, ergo: "Don't Shoot The Messenger!!". Dette er et seriøst firma som jobber fletta av de aller fleste, tro meg! Må dere skylde på noen? Skyld på håndverker, dere selv, eller en kombinasjon for dårlige forberedelser...
Hilsen
Kompasset
Kompasset
;D ;D
Hvorfor i all verden benytter du deg av Anbudstorget.no ved å legge inn et anbud der når det er helt tydelig at du overhodet ikke viser dem noen respekt? Kan du ikke skrive firmanavnet riktig, og i det minste på en ærverdig måte, fortjener du jo slett ikke å få bruke denne tjenesten gratis! Du er tydeligvis en av de som er fullastet til randen, og vel så det, med dobbeltmoral. Og slike vesener fortjener ingen respekt av noen... ::)
Hilsen
Kompasset
Kompasset
"To the best crew any user ever had, this may be the last time we're alltogether, but no matter what the future holds, no matter how far we travel, a part of us.. a very important part, will always remain here on ....-Sky."
Når det gjelder anbudstorget så er ikke de synderene, men kunne gjerne klart å luke ut litt flere useriøse aktører i steden for å fremme tjenestene deres. Men mener selv at man som kunde må sjekke referanser o.l. selv. Noe vi gjorde, men gikk rett på alikevel, av flere aktører inne på anbudstorget. Kommer nok i fremtiden til å lete etter håndverkere andre plasser enn anbudstorget, da jeg mener hyppigheten av useriøse svar og håndverker er stor der. Benytter meg heller av de i nærmiljøet jeg vet har et godt rykte.
Hvis dere ikke skiller mellom tilbyder og formidler og hvilke ansvarsområder som hver enkelt instans har, er det jo en helt meningsløs diskusjon og bortkastede kommentarer og spørsmål... Kvalitetssikring er noe håndverksfirmaene skal gjøre overfor seg selv. Anbudstorget.no formidler, de reiser ikke rundt og kjører kvalitetskontroll og sertifisering av bedrifter. Og det er, som jeg tidligere har sagt, den som inngår kontrakt med tilbyder som må ta ansvaret selv dersom vedkommende ikke har gjort godt nok arbeid selv i utvelgelsesprosessen av tilbyder. Lær dere litt mer om hvordan dere skal foreta valg av mottatte tilbud og sjekk litt rundt firmaene selv. Anbudstorget.no skriver ingenting på sine sider at de tar ansvar for dårlig utført arbeid av håndverkere, ingen garantier for at kunder får den beste leverandøren til den beste prisen som er mulig, gjør de? Skal dere ha noe gjort, så må dere også sørge for å legge litt mer sjel i det sjøl, og ikke vente at verden rundt dere skal ordne opp og gjøre alt for dere! Dette er jo faktisk en gave til folket som for lov til å benytte seg av en tjeneste de sparer tid og penger på, for det er GRATIS, og likevel syter folk? Nei, sorry folks, men dette blir bare idiotisk...
Stå på ANBUDSTORGET.NO ! Dere gjør en fabelaktig jobb!!
Hilsen
Kompasset
Kompasset
Som formidler må en jo ha litt ansvar for at håndtverkern holder mål,ellers er det jo ikke noen grunn til å ha anbudstorget.En gave å anbefale dårlige håndverkere????En seriøs formidler, tilbyr ikke hva som helst.
"To the best crew any user ever had, this may be the last time we're alltogether, but no matter what the future holds, no matter how far we travel, a part of us.. a very important part, will always remain here on ....-Sky."
Så får vi se hvor reelle henvendelsene har vært.... Etterpå må jeg jo selv sjekke ut seriøsiteten på de ulike tilbudene jeg mottar. "Annonseorganet" kan jo ikke pålegges å foreta en kvalitetskontroll av tilbyderene.
Joda, du er naturligvis inne på noe der, og ingen er feilfrie! Men jeg vet tilfeldigvis at de jobber så godt de kan på den siden også, selv om det ikke er primærnæringen deres, for å si det slik. Og bare ut fra negativ kritikk som har kommet opp bare gjennom denne diskusjonstråden har de faktisk foretatt visse endringer, som eksempelvis å forsøke å gjøre privatkundene oppmerksomme på slike feller ved å legge inn en del kriterier, som også er nevnt av andre. Tro meg når jeg sier det, de tar all negativ kritikk til seg svært alvorlig - og forsøker å forbedre seg hele tiden - samtidig som at de faktisk må se til at firmaet deres fungerer på en fra dag til dag basis som gjør at de overhodet har noe firma. Jeg vet at daglig leder i Anbudstorget.no arbeider 14-16 timer i døgnet, og av og til vel så det. Det sier seg også selv når det er 3 ansatte i et firma som dette og en er systemutvikler og en er sekretær + daglig leder, sier det seg selv at de har nok å henge fingrene i.
Så vil jeg bare si halvveis beklager til vedkommende som ikke greide å skrive Anbudstorget korrekt: Jeg forsto ikke at du gjorde litt narr av dine egne evner som skribent, men hvis det var det du gjorde, så kan jeg også slå til med en god latter! Og jeg har humor så jeg greier meg... Og jeg ler fortsatt, for en sånn skrivefeil regnes ikke som en liten en når det mangler to bokstaver som "tilfeldigvis" var de som trengtes for å skape riktig setting for en god latter....?
Vel, dere får bare fortsette å diskutere. Jeg tror jeg har fått frem mitt, eller mine, poeng.
Hilsen
Kompasset
Kompasset
Som formidler må en jo ha litt ansvar for at håndtverkern holder mål,ellers er det jo ikke noen grunn til å ha anbudstorget.En gave å anbefale dårlige håndverkere????En seriøs formidler, tilbyr ikke hva som helst.
[/quote]
Der sa du det jo... formidler.... tilbyder.... bob, bob, bob.... ikke sant?
Hilsen
Kompasset
Kompasset
Uansett ønsker jeg å komme med noen paralleller å sammenligne med for de som vil skyte budbringeren. :o
I enkelte tilfeller kommer kritikk også som et utspring fra at enkelte ikke liker at noen gjør det bra på samme tid som om noen kanskje skulle være noe uheldig, ikke som en følge av det, men som følge av prosessen som følger når en avtale er inngått og man ikke fikk det man trodde. Ofte kommer man ingen vei med tilbyder og da er det fryktelig lett å begynne å gyve løs på nokså uskyldige tredjeparter. Men det var den biten.
Når det gjelder kvalitetskontrollen av håndverksfirmaer som enkelte mener formidleren må svare for, vil jeg faktisk påstå at man har 100 ganger (talemåte, ikke statistikk) mer kontroll når man bruker Anbudstorget enn om annonserer i avisen og spør etter det samme. Hvorfor? Ganske enkelt av den grunn at der kan jo hvem som helst ta kontakt og du vet enda mindre om tilbyderen, men på nettsiden er det kun registrerte firma som betaler for en tjeneste som faktisk får beskjed om arbeidet som er ønsket utført. Og én ting kan jeg love: Ingen kan registrere et fiktivt firma på Anbudstorget og utgi seg for noe de ikke er, hvilket du som kunde ikke har den minste kontroll på det dersom du skulle få telefon fra noen som har lest din annonse i en avis. Da må du begynne å sjekke opp selv, eller møte i verste fall langt mer fryktelige konsekvenser, økonomisk og arbeidsmessig sett. Selvfølgelig kan man være heldig, men alle skjønner at det ikke er poenget her, like lite som at man faktisk kan være uheldig med en håndverker kontrahert gjennom Anbudstorget.no, rent bortsett fra at firmaet i det minste aldri vil kunne være fiktivt!
Dersom det ennå finnes de som mener at formidleren må ta ansvar for dårlige tilbydere, skal jeg illustrere det med et par svært så sammenlignbare situasjoner. Har for øvrig ikke sett noen som har skrevet at Anbudstorget i motsatt fall må få sin del av kaken dersom sluttbrukeren har vært veldig heldig med sin håndverker, men da er vel alt som det skal da? Men tilbake til litt illustrative eksempler:
Det finnes nemlig en annen interessant synsvinkel som er verdt å fundere over før dere dømmer formidleren - Anbudstorget.no - nord og ned, og den er som følger:
En arrangør annonserer en konsert i en avis, konserten blir dessverre avlyst fordi arrangøren plutselig trekker seg av en eller annen grunn. Er det da avisen man skal klandre fordi useriøse arrangører kjøper annonse der? Eller en popgruppe selv annonserer for en opptreden for så å trekke seg. Skal man da begynne å snakke til avisen om at de må se til å sjekke ut om arrangøren eller bandet er seriøst? Faller det naturlig inn under avisens eller annonsebladets ansvarsområde?
Eller om man er på et datingnettsted, møter en tilsynelatende fortryllende kvinne og avtaler å møtes, for at det så viser seg at kvinnen man chattet med faktisk viser seg å være en mann! Er det da nettstedet, som har dette som forretningsområde, er det dét man da begynner å angripe og beskylde for å ikke utføre kjønnssjekk på sine brukere? Ligger den biten innenfor nettstedets ansvarsområde?
Jeg bare spør...
Jeg tror vi alle, meg selv inkludert, skal begynne å tenke ting litt mer i perspektiv før en kritiserer det første og enkleste for det minste og uriktige! Å skille mellom ansvarsområder er ikke bestandig like enkelt å gjøre sånn med en gang. Det er jo derfor vi har hodet å tenke med. Ikke vær for rask til å dømme alt du ønsker, det kan nemlig være ting du ikke vet, ikke har kontroll på, ikke forstår, eller ganske enkelt ikke greier å skille mellom. Husk, før du vet ordet av det, blir du dømt på grunn av noe som du vet å mene er ukorrekt. Litt ettertanke på forhånd kan da vel ikke skade? ;)
Hilsen
Kompasset
Kompasset
Jeg har inntrykk av at Anbudstorget har en vei å gå før de blir oppfattet som en seriøs formidler. Det er åpenbart at det er for enkelt for firmaer å slippe til som tilbydere av tjenester. Innenfor offentlige anbud blir det foretatt en prekvalifisering av tilbyderne før den faglige beskrivelsen av tilbydet blir vurdert.
Noen prekvalifiseringen er det åpenbart at anbudstorget ikke gjør. Før firmaene får lov til å gi tilbud bør anbudstorget gjøre bl.a. følgende:
1. Firmaene må kunne dokumentere at de ikke har noe utestående med skattemyndighetene.
2. Undersøke om de har noen inkassosaker mot seg.
3. Undersøke om de har de nødvendige faglige autorisasjonene i orden.
4. Dersom det er aksjeselskap, har de levert regnskap til Brønnøysundregisteret?
5. Kan ledelsen dokumentere at de har opplæring i HMS?
o.s.v. o.s.v. ......
Det kan ikke forventes at folk som skal ha gjort en liten jobb skal være nødt til å undersøke slike ting. I og med at anbudstorget tilbyr en anbudstjeneste må det forventes at de innehar en anbudsfaglig kompetanse som kreves for å prekvalifisere firmaene som slipper til på deres tjeneste.
Kan du dokumentere at det skjer innenfor offentlig sektor? Kan garantere at det ikke blir foretatt en prekvalifisering av alle tilbydere innenfor offentlig sektor, isåfall så er det flere av punktene som blir nevnt som de ikke bryr seg om. Som f.eks inkassosaker. Vet om ett firma med en inkassosak som har fått jobber av .... kommune.
Hvordan mener du de skal dokumentere at de ikke har noe utestående med skattemyndighetene?
Om et firma har en inkassosak mot seg som kan komme av at de f.eks ikke har fått betalt enkelte regninger pga. at de ikke har fått betaling av en kunde(av forskjellige årsaker FRA kunden sin side), er firmaet da nødvendigvis useriøst?
Hva mener du med nødvendig faglig autorisasjon? Er ikke alle bransjer man må være autorisert, ha mester/fagbrev eller annet. Har man f.eks jobbet som maler i 15 år så er det i 99% av tilfellene kompetanse nok.
Regnskap er allltid for fjoråret så mye kan ha skjedd siden det ble levert.....!
Så vidt jeg vet er det heller ikke noe krav om at ledelsen i ett firma må ha opplæring i HMS.....
Hvor mange privatpersoner som skal ha utført en liten jobb er det i det heletatt som tenker på/bryr seg om å sjekke noe sånt? hvor mange hadde i det hele tatt brydd seg om en inkassosak eller HMS opplæring så lenge jobben blir utført ordentlig og til en normal pris? Da ville jeg heller satset på å sjekke referanser til firmaet! osv. osv.........
I forskrift om offentlige anskaffelser står det bl.a. følgende:
§ 3-3. Skatteattest
(1) Oppdragsgiver skal for anskaffelser som overstiger 100.000 kroner kreve at samtlige norske leverandører som leverer tilbud fremlegger skatteattest for merverdiavgift og skatteattest for skatt.
Link til bestemmelsen i forskriften:
http://www.lovdata.no/for/sf/fa/ta-20060407-0402-004.html#3-3
Min erfaring etter å gjennomført mange innkjøp på vegne av det offentlige er at ingen firmaer har vanskeligheter med å få skattemyndighetene til å utstede de nødvendige attestene.
Jeg mener selvsagt de bransjene som krever autorisasjon. Eks. rørleggere, elektrikere o.s.v.
Fra 1. januar 2006 skal alle arbeidsgivere etter arbeidsmiljølovens § 3-5 gjennomgå opplæring i HMS-arbeid. Formålet er å sikre at bedriftsledere har kunnskap om grunnprinsippene i systematisk helse-, miljø- og sikkerhetsarbeid og om arbeidsmiljøloven.
Arbeidsmiljølovens
§ 3-5. sier bl.a. følgende:
(1) Arbeidsgiver skal gjennomgå opplæring i helse-, miljø- og sikkerhetsarbeid.
Link til Arbeidsmiljølovens § 3-5:
http://www.lovdata.no/all/tl-20050617-062-003.html#3-5
Se også heftet om opplæring i HMS - systematisk HMS-arbeid for arbeidsgivere som er utgitt av NHO. (Næringslivets hovedorganisasjon) Hovedvekteni heftet er lagt på hvordan bedriftsledere kan ivareta sitt arbeidsgiveransvar, og konsentrerer seg om det overordnede i ledelsen av HMS-arbeidet, og på systematikken.
Link til heftet fra NHO:
http://www.nho.no/getfile.php/filer%20og%20vedlegg/Opplaering_i_HMS_webutgave.pdf
Poenget mitt var at det ikke er de som skal ha utført en liten jobb som skal gjøre disse undersøkelsene. Det er anbudstorget.no som skal gjøre disse undersøkelsene før firmaene slipper til på anbudstorgets tjeneste. Noe av hensikten med å benytte anbudstorget.no er jo å slippe å gjøre disse undersøkelsene selv. Jeg antar at det er et fåtall privatpersoner som har ork og forutsetninger til å gjøre slike systematiske undersøkelser. Dersom heller ikke anbudstorget har de nødvendige forutsetningene og ressursene kan de ta kontakt ;)
Skumleste bare forskriftene. Du skriver "i forskrift om offentlige anskaffelser står det bl.a følgende" gjelder dette bare offentlig sektor eller i privat også?
Trudde ett godt opparbeidet HMS system, gode internkontroller etc. var nok. Lurer på av rein nysgjerrighet om hvor omfattende opplæringen i helse, miljø og sikkerhet er? Får man da bevis på at man har gjennomgått opplæring og vil det bli registrert noe sted? Skumleste som skrevet over bare igjennom noen punkter, men så ikke noe om dette. Derfor jeg spør.
Hvis man skal kreve at anbudstorget må gjennomføre disse undersøkelsene, bør ikke da andre som nevnt tidligere også få samme krav? Gulesider, finn.no etc? Anbudstorget gjør det helt klart att de bare formidler anbud og ikke tar ansvar for hva slags firmaer som tar kontakt eller kvalitet på arbeide som blir utført. Veit det er mange useriøse firmaer på anbudstorget, men det er det også på finn.no, andre nettsteder man kan annonsere, lokal aviser etc. Bør man ikke stille samme krav til de?
De firmaene som har nødvendig autorisasjon i orden har som regel dette med i annonsen sin, men betyr ikke at de er seriøse av den grunn.
Hensikten ved å bruke anbudstorget er å lettvint kunne innhente anbud fra flere leverandører uten større annstrengelser! Spesielt når de opplyser att de kun formidler anbud, ingenting mer.
Nå er det slik at det på internett er enkelt å finne informasjon om de enkelte firmaene, og trenger man en kredittsjekk på potensielle firma er det en tjeneste man ved å betale kan få utført. Det koster noen kroner men da vet man iallefall mer. Men skal man være sikker, må man gjøre litt selv også, ikke bare forvente at alle andre skal gjøre det for en.
Det er jo heller ingen umulighet at man selv i anbudsgrunnlaget setter krav til hva slags informasjon man ønsker å få fra tilbyderne, f.eks skatteattester osv som det offentlige krever.
Jeg tror at alle de som skal ha utført arbeid bør skjønne at dersom de selv GIDDER å lage spesifikasjoner og krav, for på den måten å styre den informasjonen de mottar gjør det langt lettere for seg selv, både når det gjelder sikkerhet for gjennomføringsevne og kvalitet, samt å sammenlikne pris.
Jeg våger dog påstanden at man er mer opptatt av å prute pris og gjøre alt mest mulig lettvindt istedet for å gjøre de viktige forberedelsene, som både gir lavere pris og god kvalitet. Vi har nok av innlegg her som sier "men jeg trodde da at det var med".
Mitt tips er å derfor å bruke tid på "anbudsinnbydelsen", stiller rimelige krav, vite hva man begir seg ut på og så kredittsjekke de potensielle til slutt. Det koster litt penger og ikke minst litt innsats, men sikkerheten for å finne noen seriøse er betydelig større.
Jeg vil dog tro at de seriøse på anbudstorget IKKE er blandt de billigste.
Incognito (Adm.dir i Premium Haus AS )
Selger lavenergihus fra Tyskland.
Det er ingen som har hevdet at den som skal ha utført en jobb ikke skal skrive en grundig kravspesifikasjon på hvilket arbeid som skal utføres. Det må imidlertid skilles mellom de produktfaglige kravene og de innkjøpsfaglige kravene.
Produktfaglige krav: Beskrivelse av den jobben (produktet) som skal utføres.
Innkjøpsfaglige krav: Beskrivelse av hvilke formelle krav som stilles til firmaet som skal gjøre jobben.
Min erfaring er at anbudsgrunnlaget blir bedre dersom "Tante Anna" får konsentrere seg om å beskrive hvilket arbeid hun skal ha utført og slipper å bruke tid og ressurser på å sjekke om "de 100 tilbyderne" har levert regnskap, har HMS systemer på plass, har mange inkassosaker mot seg o.s.v. D.v.s. de innnkjøpsfaglige kravene. "Tante Anna" bør få konsentrere seg om å evaluere det faglie innholdet i de tilsendte tilbudene
Det må være ressurssløsing at "alle" brukere av tjenesten skal bruke tid på å utforme innkjøpsfaglige krav og etterpå evaluere og kontrollere disse. Det må være besparende at anbudstorget.no har gjort denne jobben slik at den ikke må gjentaes 1000-vis av ganger.
Må bare spørre om ett par ting:
1. Firmaene må kunne dokumentere at de ikke har noe utestående med skattemyndighetene.
Er det ett krav at man ikke har noe utestående med skattemyndighetene for å kunne utføre en jobb?
2. Undersøke om de har noen inkassosaker mot seg.
Kan man ikke utføre en jobb hvis man har inkassosak mot seg?
4. Dersom det er aksjeselskap, har de levert regnskap til Brønnøysundregisteret?
Tok feil i forhold til HMS opplæring, men er det ett krav att de har levert regnskap til brønnøysundregisteret for å kunne utføre en jobb?
Anbudsgrunnlaget skal vel inneholde beskrivelse av produktfaglige krav? De innkjøpsfaglige kravene havner vel i en annen kategori? Sånn jeg tolker det så blir ikke anbudsgrunnlaget noe bedre, men det samme.
De få som skal gå så grundig til verks å undersøke utestående skatt, inkasso, etc. gjør det nok uansett, for de vil antageligvis ikke stole på anbudstorget eller andre...
Spør igjen: Hva med de andre som formidler tjenester av ulike slag? Bør ikke de også da få samme krav for att firmaer skal kunne tilby sine tjenester der?
Det er anledning til å kjøpe tjenester fra firmaer som har utestående med skattemyndighetene, inkassosaker, mangelfullt HMS system o.s.v. Hensikten med å stille slike krav til de som skal tilby sine håndverkstjenester er å "sile" bort henvendelser fra "uryddige" firmaer. Ved å prekvalifisere firmaene får ikke disse firmaene anledning til å gi tilbud gjennom anbudstorget.no .
De innkjøpsfaglige og produktfaglige kravene vil til sammen danne anbudsgrunnlaget. Innen offentlige anbud er det vanlig å legge inn de innkjøpsfaglige kravene som en prekvalifisering av firmaene. De firmaene som tilfredsstiller disse kravene får vurdert sitt produktfaglige tilbud. De firmaene som ikke har sendt inn regnskap, ikke har tilfredsstillende HMS system o.s.v. får ikke vurdert sitt produktfaglige tilbud.
Dersom anbudstorget.no stiller krav om HMS, innsendte regnskap o.s.v. for å slippe dem til (prekvalifisering gjennom anbudsfaglige krav), slipper "Tante Anna" å få tilbud fra 80 useriøse firmaer. Hun kan konsentrere seg om å vurdere tilbudene fra 20 seriøse firmaer.
Enhver som formidler tjenester av ulike slag må selv vurdere hvilke krav de skal stille. I denne tråden er det imidlertid tjenestene til anbudstorget.no som diskuteres.
Det har tidligere vært skrevet:
Mine innspill har vært ment som forslag til utvikling av anbudstorget.no for å øke tilliten til nettstedet deres ved å sile ut uønskede "håndverkere".
Virker mye mer seriøst enn andbudstorget som bare er ute etter å få inn mest mulig penger.
"To the best crew any user ever had, this may be the last time we're alltogether, but no matter what the future holds, no matter how far we travel, a part of us.. a very important part, will always remain here on ....-Sky."
Det blir vel som å legge skylden på finn.no fordi sofen du kjøpte kom for sent og var i feil farge?
Eller har jeg misforstått nå?
Hvem som helst kan kalle seg for håndtverker å få plass på anbudstorget,men sier ikke at det er anbudstorget sin feil at fagfolk gjør dårlig arbeid.Men problemet er at alt for mange dær ikke er fagfolk.Skulle jeg ha anbefalt håndtverkere ville jeg ha vært opptatt av kvaliteten på dem,ikke hvor mange penger jeg fikk innn.Men for meg så virker det som at anbudstorget er mer opptatt av penger.Derfor syntes jeg at de virker useriøse.
"To the best crew any user ever had, this may be the last time we're alltogether, but no matter what the future holds, no matter how far we travel, a part of us.. a very important part, will always remain here on ....-Sky."
Ikke store misforståelsen det.
Siden finn.no ble nevnt av flere enn meg, bruker jeg det som et eksempel. Hvem som helst kan kalle seg håndverker når de annonserer på finn.no. Er ikke krav att man må ha registrert firma for å annonsere der. Vil ikke de da være minst like useriøse? Må betale for tjenesten der også.
Burde vel egentlig blitt startet en egen tråd på hvem som er useriøse og ikke i forhold til anbudstorget, siden det er andres erfaring med anbudstorget denne handler om.
Er veldig mange useriøse firmaer der, ingen kan nekte på det. Men de opplyser att de kun formidler anbud og ikke tar ansvar utover dette. Det er tre ansatte. Skulle de kontrolert hvert firma om de vår håndverkere, sjekket referanser og alt annet som noen mener de burde gjøre, vil jeg tru de måtte ansette noen folk til som ville ført til høyere priser for å registrere seg der. Samtidig så burde de da hatt løpende kontroll på firmaene som er registrert der, muligens ansette noen til pga. dette. Vil tru dette etterhvert kan føre til at man må betale for å registrere anbud også.
Konklusjonen er at det er et bra sted om du ikke er naiv og med hard hånd kan sile ut anbud evt sparke ut folk som viser seg å være useriøse. Er du den mer forsiktige typen, kanskje litt naiv ville jeg holdt meg langt unna!!
Når jeg sender ut anbud så må firmaene som mottar mailen, eller de som ser anbudet på websiden, først registrere seg (med org.nr). Da siler man i alle fall ut en del useriøse folk. ;D
Man kan sende anbud på både tjenester og produkter, innen alle bransjer tror jeg.
Det kan også bli budrunde firmaene i mellom, på anbudet.
Hvordan fungerer topdeal.no? Tenker da på respons osv.
Greit å høre andre sine erfaringer, men det burde det kanskje lages en ny tråd på hvis mange svarer her.
De har ikke hold tpå lenge, så responsen er litt sånn stille ennå, men jeg valgte en rekke bedrifter å sende anbudet til da jeg skrev anbudet, så jeg får i alle fall respons fra DEM!
Håper dette stedet tar seg opp fort, for jeg har MAANGE jobber som må gjøres!
Jeg jobber som salgskonsulent for anbudstorget.
jeg kan jo fortelle litt om anbudstorget:
Anbudstorget er et sted hvor både private, næring og offentlige kunder legger inn anbud som de trenger utført. og det vi gjør er å videreformidle den jobben til bedrifter som passer til de forskjellige jobbene.
Så er det f.eks en i Oslo som trenger hjelp til å male et hus så ville vi kontaktet malere i det området og hørt om den jobben er interresant for dem, så tar de selv kontakt med kunden, vi sender over kontaktinformasjon og hva jobben går ut på til bedriften
De bedriftene som er registrert hos oss har også en garanti på minimum 30 henvendelser pr. år og når ikke bedriften 30 henvendelser så ligger den gratis på siden vår helt til det er nådd!
Det er også ingen bindingstid på dette! vi har avtaler på 6mnd, 12mnd og 24mnd du betaler kun en engangssum for tjenesten.
vV har holdt på i over 6 år nå så vi vet hva vi driver med!
Vi mottar nye anbud over hele landet innenfor alle mulige bransjer daglig!
Priser:
6 Mnd med private og Offentlige anbud = 2980,-
6 Mnd med kun Private anbud = 1990,-
12 Mnd med private og offentlige anbud = 3980,-
12 Mnd med kun private anbud = 2990,-
24 Mnd med private og offentlige anbud = 4980,-
24 Mnd med kun private anbud = 3990,-
Dersom bedriften din er interessert i å registrere seg hos oss og få et godt tilbud så kan du kontakte meg på:
Mail: robin_thomassen@hotmail.com
eller sms: 47243650 (Ikke ring!)
klart fikk jeg inn mye rart også. men det er jo bare å sette seg ned og drive litt reesarch og luke ut de useriøse!
kommer til å bruke anbudstorget i framtiden også :)
den siste forespørselen min hadde jeg lagt ut på riksanbud samtidig.. og der fikk jeg 0 respons :-\
Vil nok anta at det er like mange useriøse kunder som firmaer der.
Har hatt en god del kunder derfra som forteller om til tider voldsom respons dog mye utenlandsk.
Og sist men ikke minst, så er det tragisk for oss om driver firma,at det er så ufattelig mange som legger ut anbud,bare fordi de lurer på pris, de skal i utgangspunkter ikke har noe gjort,er bare nyskjerrige....og det er kjedelig å bruke tid på befaringer og gi tilbud til sånne....
Mail: Naessmaskin@outlook.com / post@ksn-as.no
www.ksn-as.no
Tlf:48018107 | PM
Så klart leker man ikke butikk, men man må tåle at folk ikke biter på anbudet, rett og slett fordi de har funnet bedre anbud, ble for dyrt etc.
Ang. anbudstorget m.fl. så har jeg funnet ut at det som oftest er bedre å ha folk på timebetaling.
Med anbud, så legger firma inn usikkerhetsmarginer. Hvis jobben går greit så tjener de masse penger, hvis den går treigt, så taper de penger.
Så for min del, funker kun folk på timebetaling...
Mail: Naessmaskin@outlook.com / post@ksn-as.no
www.ksn-as.no
Tlf:48018107 | PM
Kunne tenkt meg å få vite hva du veit om folkene som har LAGET denne tjenesten??
De personene driver innen Idèutvikling og kom på en god idè som dette er.
De fikk så siden og systemet opp og solgte hele greie for en ok pris (4-500.000)
Syns det er uryddig og skrive på denne måten uten å ha andre hold en synspunkter!!
NEI jeg har ingen interesse i eller har hatt av anbudstorget, ei er jeg heller håndtverker registrert der, men derimot kjenner jeg til en av personene som utviklet dette konseptet og han er ingen kjeltring eller svindler!! tvert imot.
Vi har aldri brukt en tjeneste som dette. Dels fordi vi drukner i jobb, og dels fordi vi aldri gir ut en pris uten å ha sett jobben først. Anbudsgrunnlaget er ofte høyst usikkert, for å si det pent, når det kommer til slike jobber. Derfor holder vi oss unna den slags. Dessuten er det som regel småjobber, vi driver mest med prosjekter i mellomklassestørrelsen.
Har vært i firmaet i 17 år, og kan kun komme på EN gang der vi fikk en jobb etter at noen hadde slått opp i gule sider. Resten er kommet via noen vi har jobbet for før.. Eller via via... :-)
.Thag
Bruker det bitte litt enda, men neste år skal vi prøve å satse mot offentlig/kommune markedet, mercel og doffin er tingen da.
Mittanbud, anbudstorget osv består stort sett av folk som kun tenker pris, og når tjenesten stort sett blir brukt av useriøse, så er det vanskelig å vinne fram, ettersom seriøse har et høyere kostnadsnivå enn useriøse. Samt at det er fryktelig mange useriøse kunder og, som tenker at tja, la oss kaste ut en anbud i lunsjen for gøy kanskje, hadde vært kjekt å få gjort det og det, men koster det mer enn byturen forrige uke så får det vær.
Men alt er ikke helt ille da, vi har hatt noen gode oppdrag derfra og, med seriøse kunder, men de finnes det svært få av. Skal du drive en butikk kun basert på jobber fra slike sider, må du nesten drive useriøst, eller uten lønn, og mye svart jobbing osv. Kan hende det er bedre i andre bransjer, men som maskinentreprenør er det ihvertfall sånn.
Mail: Naessmaskin@outlook.com / post@ksn-as.no
www.ksn-as.no
Tlf:48018107 | PM