#21
 323     0




i firmaet der je jobber vet jeg det blir lagt på 3% på prisen som vi får. altså hvis firmaet får 30% på et produkt, så får kunden 27%.


Prosentrekning er ikkje alltid like enkelt.

Viss ordinærprisen på ein planke er 100 kroner, betaler snekkeren 70 kroner viss han får 30% avslag. Kunden betaler 73 kroner viss han får 27% avslag av ordinærpris. Snekkeren legg altså på tre kroner.

Då er spørsmålet: Viss snekkeren legg på tre prosent av kjøpssummen sin, er det tre kroner? Er 3% av 70 kroner = tre kroner? Min kalkulator (den er rett nok laga av Nokia og er notorisk upåliteleg) seier at (70*3)/100 = 2,10. Eit påslag på tre kroner vil vere 4,3%.

Helsing mattelæreren.


Du har helt rett her frøken mattelærer ;)
Blir noe av det samme med prosentregninga til OBS! Bygg det.

Bestillte en skyvedørsgarderobe der for litt siden med 25% rabatt. De trakk bort momsen og mente dette tilsvarte 25% rabatt og ble mildt sagt sur da jeg forklarte dem at det var feil. Jeg hadde bare fått 20% om de "tok bort momsen", noe de fortsatt påstod hardnakket var feil.

Jeg spurte så hva 20% rabatt på 100 kroner var. De svarte rett etter litt tenking: 80,- kroner. Jeg spurte så hva 80 pluss moms var. De kom frem til rett svar etter noe om og men. 100,- kroner. Jeg lurte på hvordan de kunne forklare meg at de bare trakk bort 20% men la til 25% og fikk samme summen.
Dette tror jeg de fortsatt ikke forstår noe av, men jeg fikk hvertfall 25% avslag uten moms i tillegg - så de gikk dundrende underskudd på hele garderoben - det er jeg hvertfall sikker på :D

I tillegg føler jeg meg sikker på at ingen av kassadamene der noengang vil bli rakettforskere :D


Eller de prøvde å svindle deg i stor stil Grin
Selv har jeg gått på den limpinnen flere ganger  ;D

   #24
 414     -     0

De fleste beregner vel rundt 20% påslag, såvidt jeg vet. Å viderefakturere til samme pris som man betaler inn for varen ville vært økonomisk vannvidd. Det man må huske er at håndtverkeren binder opp midler når de kjøper inn varer, de løper risiko for at du som kunde ikke betaler og de har håndteringsomskostninger ved dette. Alt dette gjør at de må ha påslag på varene hvis de skal drive forsvarlig.


Det er yrkesgrupper som har strenge begrensninger for hvilke påslag man kan beregne på sine innkjøpspriser, for eksempel når en veterinær bruker legemidler på sine pasienter (se http://www.lovdata.no/all/hl-19921204-132.html#17).  De får heller ikke rabatter ved store innkjøp.  Legemidler er dyre, er utsatte for tyveri og går ofte fort ut på dato.  I tillegg kan man som regel ikke bruke én flaske av et injeksjonspreparat på mer enn én pasient.  Og gjett om det er vanlig med kunder som er blakke når regninga skal betales...

Hvordan klarer veterinærene å overleve?
   #25
 81     Farsund     0

Hvordan klarer veterinærene å overleve?


En del høyere timepris en håndtverkere!!

Hvorfor er det så ille med påslag??
Kunden får det jo billigere en å kjøpe det selv uansett..

Et eks..

Vi har 47% rabatt på trevarer.
En plank som koster 100 kroner betaler vi 53 kroner for..
Tar da 10% påslag = 5,3 kroner..
Kunden betaler 58,3 kroner.
Altså har kunden fått 41,7% "rabatt"..

Det får du ikke på egen hånd...
   #26
 414     -     0


Hvordan klarer veterinærene å overleve?

En del høyere timepris en håndtverkere!!


Veterinæren min har ca 2/3 av timeprisen av hva elektrikeren beregnet seg da han monterne nye stikkontakter i huset mitt nylig...  (Da regner jeg kun honoraret, ikke "materialer" (medisin, forbindingsmateriell etc.)

Hvorfor er det så ille med påslag??
Kunden får det jo billigere en å kjøpe det selv uansett..


Påslag er ikke ille dersom kunden står fritt til å kjøpe inn materialer selv.  Jeg har opplevd håndtverkere som nekter å ta oppdrag dersom kunden stiller med eget materiell, selv om det er materiell som er nytt og identisk med det håndtverkeren selv ville ha brukt.

Jeg synes det ville være nytting om alle slags bransjer synliggjorde prisene sine ved å ta netto priser for materialer samt å oppgi en komplett timespris - eventuelt med tillegg for anleggsrigg, kjøring etc.
   #27
 681     Bergen     0


Hvordan klarer veterinærene å overleve?


En del høyere timepris en håndtverkere!!

Hvorfor er det så ille med påslag??
Kunden får det jo billigere en å kjøpe det selv uansett..

Et eks..

Vi har 47% rabatt på trevarer.
En plank som koster 100 kroner betaler vi 53 kroner for..
Tar da 10% påslag = 5,3 kroner..
Kunden betaler 58,3 kroner.
Altså har kunden fått 41,7% "rabatt"..

Det får du ikke på egen hånd...


Hvordan vet du det? Jeg har 55% rabatt selv hos neumann. Ingen som kan slå den prisen jeg har på 2"4", 2"6" osv. Det er mange på dette forumet som har gode kontakter på materialer! min avtale er at jeg har samme pris som arbeidsgiver. (NCC Construction) De kjøper veldig mye materialer, og har dermed bedre rabatter enn mindre snekkerbedrifter. Så når jeg skal bygge, krever jeg at jeg skaffer material. Hvis du tenker at material kostnaden for et hus (bra størrelse) er 1000 000, så utgjør faktisk 10-15% ganske mye....
Signatur

   #28
 31     Haugesund     0
Uansett, krever en kunde og stille med materialer selv konkluderer jeg med at det er en "gnier" eller en kverulantisk kontrollfreak.  Værsegod neste  8)

Min timesats er som følger :

380
400 hvis kunden overværer arbeidet.
420 hvis kunden deltar i arbeidet.
480 hvis kunden administrerer arbeidet.
   #29
 681     Bergen     0
jaja.. hadde du sagt det til meg, hadde jeg sagt vær så god neste Wink I dag er det ikke tømrerene som stiller betingelsene, det er forbrukerne. Ingen grunn til at vi ikke skal bruke det!

Jeg bryr meg ikke mye om en snekker tenker at jeg er en gnier, om jeg sparer 100-150 000 kr! Da hadde jeg heller tatt meg to måneders ferie, og tenkt på andre ting Tongue hehe
Signatur
   #30
 31     Haugesund     0
Ja ja, det er ett fritt marked for begge parter. har takket nei til jobber og prioritert dem som har evne og vilje til å betale.

Hadde du kommet til meg og sagt at du hadde ett prosjekt som var 150.000 for dyrt så hadde jeg tatt det som en utfordring og sett på om jeg kunne gjort jobben innenfor de gitte rammer og kanskje spart deg for enda mer enn 150.000.

For min egen del så er det ikke ett must med påslag eller avanse på materiellet som blir brukt.  hovedhensikten min er å få dekket inn den tia jeg bruker på og handle inn, og transportere og bistå kunden med materialvalg.

Ofte har jeg spart kunder for mange penger vedr løsninger, materialvalg og innkjøp. Dette er kjennetegnet mitt som har ryktet seg blandt kunder som ringer meg pga anbefalinger. Har ikke avetert etter arbeid de siste fem åra, og har arbeid i boka ut dette året for tre mann.