(trådstarter)
   #11
 6     Trøndelag     0
Vi er nok ikke ferdige før i januar, da vi skal gjøre all jobben innvendig selv. Vi holder nå på med gipsing av vegger/tak, og skal begynne med sparkling/membran bad++ om en ukes tid. Så veldig mye av jobben inne gjenstår enda. Vi har også igjen maling av halve huset.

Når vi leste gjennom kontrakten før byggestart, syntes vi alt så så greit ut. Nå når vi faktisk har behov for å bruke noe av det som står i kontrakten, er det ikke lenger så lett å forstå alt, og vi blir litt redd for at det er vi som er helt på jordet.. Når entrepenøren i tillegg stiller seg uvillige til å forklare og imøtekomme våre spørsmål/utsagn er det jammen ikke så lett å vite hva man skal gjøre.

Vi tror fortsatt at vi faktisk har krav på disse dagbøtene, men skal innrømme at vi begynner å tvile når entrepenøren avviser oss på denne måten.

Jeg synes også det hadde vært interessant å høre om andres erfaringer vedrørende frister og dagbøter. Vil gjerne også høre hvordan dere gikk frem :)

   #12
 1,093     Skjetten     0
Jeg ser ikke helt behovet deres for å kreve inn dagbøter, så lenge forsinkelsen dems ikke forårsaker forsinkelser hos dere eller at dere ikke får utført de oppgavene dere burde...

Mitt syn på saken!
Signatur
   #13
 587     VEAVÅGEN     0
enig med headbull. Virker ut som dette blir en sak bare for å kverulere. Jeg ville heller hatt en god tone mellom meg og firma, enn de pengene dere 'tjener' på mas.
  (trådstarter)
   #14
 6     Trøndelag     0
Joda, det er jo litt kverulant av oss, dere har rett i det.

Vi hadde nok aldri hengt oss opp i dette, hvis det ikke hadde vært for at hele byggeprosessen så langt har vært preget av problemer og forsinkelser. Noen av forsinkelsene har også gjort at vi har måttet endre om på fremdriften vår underveis, og det har desverre frustrert oss mye..  Huset sto f.eks utett lenge, slik at uttørkingen ble forsinket. Levering av ventilasjon bestilt via husleverandøren, som vi selv skulle sette opp, var 6 uker forsinket. I tillegg har kommunikasjonen vært mildt sagt elendig fra leverandørs side. De har ikke svart på telefonene våre, ikke holdt avtaler, gitt masse løfter som ikke er blitt holdt..

Mulig dette ikke har noe å si i den store sammenhengen og når huset står ferdig. Men vi hadde sett for oss en mye hyggeligere prosess enn dette, og sitter igjen med et veldig dårlig inntrykk av firmaet vi har brukt. Vi har vært mye frustrerte, sinte og irriterte. Noe vi vanligvis ikke er. Det er nok som sagt også derfor vi har hengt oss opp i dette med dagbøtene.. Det er ikke nødvendigvis pengene vi er opphengt i, for det er jo ikke så mye. Det er mest for å vise at vi ikke lar oss bli overkjørt sånn helt uten videre.

Selv mener vi at vi faktisk har anstrengt oss for å holde en god tone. Men når avtaler ikke overholdes og løfter brytes for n'te gang, blir det litt vanskelig å se på det som skjer med blide øyne.

Vi får se hva vi gjør fremover. Det vil nok gå med mye energi til å undersøke kontrakter, lover etc, som kunne vært brukt på bedre ting.. Så kanskje koster det mer enn det smaker i den store sammenhengen.

Men vi kommer i allefall ikke til å betale alt før jobben deres er 100% fullført, og vi er fornøyd med utførelsen av arbeidet de har gjort.

Og fremdeles så er jeg personlig så firkantet at jeg mener at en kontraktsdato faktisk er til for å holdes så fremt det ikke er avtalt noe annet i ettertid.. Stort sett uansett hva det gjelder Wink

Takk for svar alle sammen! 
   #15
 3,955     0
Huset sto f.eks utett lenge, slik at uttørkingen ble forsinket. Levering av ventilasjon bestilt via husleverandøren, som vi selv skulle sette opp, var 6 uker forsinket. I tillegg har kommunikasjonen vært mildt sagt elendig fra leverandørs side. De har ikke svart på telefonene våre, ikke holdt avtaler, gitt masse løfter som ikke er blitt holdt.
*************
Men vi kommer i allefall ikke til å betale alt før jobben deres er 100% fullført, og vi er fornøyd med utførelsen av arbeidet de har gjort.
**************
Og fremdeles så er jeg personlig så firkantet at jeg mener at en kontraktsdato faktisk er til for å holdes så fremt det ikke er avtalt noe annet i ettertid.. Stort sett uansett hva det gjelder Wink


Først vil jeg bare si en ting: TYPISK TRØNDERPAKK! ;)
Ikke klarer dere slå Molde i cupen slik at mitt kjære AaFK automatisk hadde fått europakvallik ved å komme til finalen, og ei klarer dere slå TIL på hjemmebane slik at oddsen min røyk til de grader...

nok OT....

Roger Helde - regiondirektør i forbrukerrådet - svarte følgende på spørsmål vedr. dagbøter:
du kan kreve dagmulkt når det forsinkes ytterlligere på grunn av feil og mangler ved entrepenørens arbeid. Svært mange opplever at boligen deres er forsinket i forhold til det som er avtalt. Blir overtakelsen forsinket, gir loven deg som forbruker rett til å kreve dagmulkt. Avtal realistiske datoer for byggestart og ferdigsstillelse. Hvis tidsfristen for ferdigstillelse blir overskredet og dette ikke skyldes forhold du har ansvaret for, har du krav på dagmulkt tilsvarende 1 promille av entreprenørens samlede vederlag. Hvis avtalen omfatter eiendomsrett til grunnen, er laveste sats for dagmulkten 0,75 promille. ?Dagmulkt kan ikke kreves for mer enn 100 dager. ?Dagmulkt kan kreves uavhengig av om du har hatt et økonomisk tap. ?Erstatning utover dagmulkten kan kun kreves dersom entreprenøren har opptrådt grovt uaktsomt eller i strid med god tro.


Jeg vil tro at ettersom han sier at "dagmulkt kan kreves uavhengig av om du har hatt et økonomisk tap" så vil jeg tro du kan kreve dette siden de er godt over fristen allerede....

Hva gjelder ventilasjonsanlegg og andre ting som er forsinket levert, kan dere bare kreve å få sett selve bestillingsdatoen, evt. at dere ringer selv til Systemair/Flexit eller hvor dere får dette fra - og høre når dette ble bestilt.
Er forsinkelsen hos leverandøren er det lite/ingenting å tjene på å være krass mot byggefirmaet - men er det somling av byggefirmaet som er årsaken kan dette være noe å ta med når dere krever dagmulkten :)

Som du selv sier - IKKE BETAL før 100% av jobben er utført og dere er fornøyd - betaler dere inn alt har dere fuckle å stille opp med når dere skal få gjort resterende arbeider :)

Good luck!

  (trådstarter)
   #16
 6     Trøndelag     0
..ei klarer dere slå TIL på hjemmebane slik at oddsen min røyk til de grader...


Synd med oddsen. Men blir jo morsomt for oss trøndere å dra hjem gullet foran nesa på Moldes supportere i morgen da Wink

Hva gjelder ventilasjonsanlegg og andre ting som er forsinket levert, kan dere bare kreve å få sett selve bestillingsdatoen, evt. at dere ringer selv til Systemair/Flexit eller hvor dere får dette fra - og høre når dette ble bestilt.
Er forsinkelsen hos leverandøren er det lite/ingenting å tjene på å være krass mot byggefirmaet - men er det somling av byggefirmaet som er årsaken kan dette være noe å ta med når dere krever dagmulkten Glad


Vi ringte leverandør av ventilasjon når den var 2 uker forsinket, og da fant de ikke noen bestilling på vårt navn eller adresse... Da vi til slutt fikk tak i byggelederen (etter å ha prøvd på tlf flere dager..) fikk vi et meget diffust svar... 4 uker senere dukket ventilasjonen opp. - Etter en god del mas og avvikende svar. Så dette er nok byggefirmaet sitt sommel.

Tusen takk for svar!

Nå er det over og ut for helga. Har hus-fri-helg. Den første og siste på lenge :)


   #17
 489     Oslo     0
Er det avtalt noe i forhold til betaling?
Signatur