#11
 3,277     I huset mitt     0
Går jo an ja å fremlegge saken for kommunen om at man planlegger/leker med tanken om å bygge 2 utleieleiligheter i kjeller. -Høre hva som er mulig, etc og så offiselt skrinlegge om det blir mye greier.  8)

Men, sier man til kommunen at man har gjort noe, da må kommunen gjøre noe da dem er pliktig til å ta tak i saker som dem er gjort kjent med. (hvis ikke så er jo ord som korrupsjon, vennetjenester, etc noe som kjapt dukker opp....)

   #12
 3,412     Akershus     0

Er ikke noen selvfølge det. Jeg vet flere som har blitt enig med saksbehandler (i annen kommune) om at de bare "glemmer" at det i det hele tatt ble spurt, da ting viste seg vanskelig å få godkjent.


Derfor kan det være greit med en forhåndskonferanse først.  Noe som blir sagt muntlig er mye lettere å glemme enn en formell skriftlig søknad som er kommet inn i postjournaler, byggesaksbehandlingssystemer og slikt.

Saksbehandlerne har to mål som ikke passer riktig 100 % sammen: De skal håndheve et regelverk, og de skal medvirke til at vi får tryggest og best mulig boliger på en noenlunde effektiv måte.  Hvis det dukker opp en liten filledetalj som gjør at det første målet ikke kan nås på enkel måte, så bør man ihvertfall gi dem en fair sjanse til å oppnå det andre Smile
Signatur
   #13
 401     0
Her eg bur er utleiemarkedet så stramt at kommunen velger å ikkje forfølge slike saker. Naboen jobbar i teknisk etat, og seier at dei kun følger opp grove saker (der det er snakk om direkte farlege bustader) der dei kjem over slikt. Resten blir liggande i ei skuff.

Pussa sjølv opp leilegheita i kjellaren kort tid etter at eg kjøpte huset. Brukte fagfolk til el og vatn og leilegheita elles tilfredstiller alle krav frå byggeåret. Feieren inspiserer annakvart år og har ingenting å anmerke. At forrige eiger ikkje søkte då leilegheita opprinneleg vart bygd på 80-talet bekymrar meg fint lite.
   #14
 38,450     Lillestrøm kommune     0
I Fetsund etterfakturerte kommunen 10 års kommunale utgifter, du har økt boareal kraftig uten å betale mer i f.eks. vann og kloakkavgift.  Var en megler som fortalte meg dette når vi diskuterte denne problemstillingen på et hus til salgs.
  (trådstarter)
   #15
 42     0

I Fetsund etterfakturerte kommunen 10 års kommunale utgifter, du har økt boareal kraftig uten å betale mer i f.eks. vann og kloakkavgift.  Var en megler som fortalte meg dette når vi diskuterte denne problemstillingen på et hus til salgs.


Bor selv i Eidsvoll kommune. Syntes det er rart kommunen etterfakturerer for 10 år. Trodde vannmåleren avgjorde hvor mye man betalte i vann og kloakkavgift?
   #16
 10,486     Akershus     0


Bor selv i Eidsvoll kommune. Syntes det er rart kommunen etterfakturerer for 10 år. Trodde vannmåleren avgjorde hvor mye man betalte i vann og kloakkavgift?


Kanskje de ikke hadde vannmåler de som ble etterfakturert? Det er ikke VELDIG mange år siden foreldrene mine fikk installert vannmåler. En del år er det riktignok, jeg vil anta ca. 15 år nå. Dette er også Eidsvoll.
Så lenge vannmåler er på plass, burde det ikke være snakk om noe etterfakturering for høyere forbruk av vann/kloakk, vel? Gebyr for søppeltømming er nok noe annet.
Signatur
  (trådstarter)
   #17
 42     0
Skjønner ikke gebyr for søppeltømming heller, da man betaler for str. på søppeldunken. Desto større søppeldunk, desto høyere regning. Tenker jeg da..

   #18
 3,412     Akershus     0

Skjønner ikke gebyr for søppeltømming heller, da man betaler for str. på søppeldunken. Desto større søppeldunk, desto høyere regning. Tenker jeg da..


Kommunene står fritt til å velge betalingsmodell.  Noen kommuner har betaling pr søppeldunk (evt ulike størrelser), andre betaler per husstand.

Tilsvarende gjelder vann/avløp. 

Kragerø er et eksempel på en kommune der vann, avløp og renovasjon betales per husstand. 
http://www.kragero.kommune.no/kommunale-avgifter
Signatur
   #19
 408     Buskerud     0
Her i kommunen blir det fort sent varsel om dagbøter hvis ikke slike ulovlige forhold opphører umiddelbart når det blir kjent for dem. Skal du gjøre det ordentlig må du ha ansvarlig søker og utførende/kontrollerende for ting som f.eks brann og lydskille. så spørs det om noen gidder å putte sitt navn på det i ettertid når du ikke har noen dokumentasjon.... tror du skal slite hvis du ikke kjenner noen godt. i verste fall må du gjøre disse tingene på nytt, om kommunen skulle godkjenne et slikt tiltak, spesielt med to nye bruksenheter.

Veldig ofte er det også leietakere som forespør kommunen om leiligheter er godkjent eller ikke. mye som blir oppdaget slik, eller naboer som irriterer seg over ekstra trafikk eller ett eller annet. Alle kan jo se f.eks på seeiendom.no om boligen har flere bruksenheter.
Signatur
   #20
 401     0

I Fetsund etterfakturerte kommunen 10 års kommunale utgifter, du har økt boareal kraftig uten å betale mer i f.eks. vann og kloakkavgift.


Det er vel berre aktuelt når du har bygd om "disponible rom" til bustad? I mitt tilfelle har kjelleren alltid vore innreia (og godkjent) til bolig, men aldri omsøkt og godkjent som separat bueining.