860
23
3
Nabovarsel, MÅ jeg bruke skjema?
108
RAUFOSS
0
Hei,
Må jeg bruke alle disse skjemaene? Kan jeg ikke lage mitt eget dokument som inneholder alle opplysninger naboen skal ha?
Det er mye lettere å samle alt i ett dokument, hvor de kan kvittere for mottak, merknad og aksept. Disse andre skjemaene er jo bare laget for å generere masse jobb...Det er vel infoen som er viktig, ikke bruken av et spesifikt skjema?
Mvh
Kim
Må jeg bruke alle disse skjemaene? Kan jeg ikke lage mitt eget dokument som inneholder alle opplysninger naboen skal ha?
Det er mye lettere å samle alt i ett dokument, hvor de kan kvittere for mottak, merknad og aksept. Disse andre skjemaene er jo bare laget for å generere masse jobb...Det er vel infoen som er viktig, ikke bruken av et spesifikt skjema?
Mvh
Kim
Signatur
Vanskelig å se hvordan du dokumenterer søknaden etter byggesaksforskriften §5-4 (n) og § 5-2 uten å bruke disse særs nyttige skjemaene. Det er ikke et formkrav at disse skjemaene benyttes.
Basert på ditt ordvalg tror jeg ikke du har forstått skjemaene? Det er ikke mye overflødig informasjon eller mange skjemaer til ingen nytte blant disse?
Ett varsel til nabo (beholdes av nabo)
Ett kvitteringsskjema (felles for alle naboer) - sendes til kommunen
Et "opplysninger gitt i nabovarsel" som gjentar informasjonen i varselet - sendes til kommunen
Hva er overflødig her?
Autorisert takstingeniør (MNT), Bygg- og tømrermester, Sentralt godkjent for Ansvarsrett og Godkjent Våtromsbedrift (FFV)
Tjenester:
Verdivurdering, tilstandsanalyse, våtrom, uavhengig kontroll, prosjektering/tegning, byggeledelse.
Hjemmeside
Det er snakk om en garasje, så det er ikke store saken egentlig. Det er også en disp.sak, så jeg vil i brevet redegjøre for dette, årsak og hva det søkes disp fra.
Det er disse tre skjemaene her: https://dibk.no/no/saksbehandling/byggsok/byggesaksblanketter/
Ser nå at det ene er kvittering, men det er MYE unødig der, siden alt jeg trenger er en signatur, siden all annen info om meg og naboen er i de andre skjemaene. Virker som unødvendig mye dobbeltføring av informasjon.
Kim
Dette fungerer veldig bra i tusenvis av byggesaker hvert år, hadde dette vært oppfattet som mye dobbeltføring ville nok de som sitter med dette hver dag funnet andre metoder. Men det har man altså ikke sett behovet for...
Ellers anbefales ByggSøk, denne generer skjemaene automatisk (du må legge inn naboene en gang)
Autorisert takstingeniør (MNT), Bygg- og tømrermester, Sentralt godkjent for Ansvarsrett og Godkjent Våtromsbedrift (FFV)
Tjenester:
Verdivurdering, tilstandsanalyse, våtrom, uavhengig kontroll, prosjektering/tegning, byggeledelse.
Hjemmeside
Egentlig kan du vel droppe hele nabovarselskjemaet; ta med deg alle tegningene og hele søknadsskjema-bunken rundt til naboene og vis dem frem, og be dem kvittere enten for mottatt varsel, eller for samtykke til tiltaket, alt ettersom om de samtykker eller ikke. (om nabo har tenkt å klage vil de antakelig kreve å få kopi av tegningene...)
Litt enig i at det er meningsløst å ha ett skjema for nabovarsel til naboene, og ett for gjenpart til kommunen; innholdet i disse to (5154 og 5155) er praktisk talt identisk, det ene har et felt for mottakerens navn/adresse, det andre (gjenparten) ikke. Disse to kunne vært like...
Fletting er for meg ikke noe fancy, det er en enkel, kjapp greie som jeg gjør mye av ellers. Å skrive for hånd sluttet jeg med for rundt 15 år siden, og når jeg først prøver meg med papir og blyant, så er det dessverre blitt veldig tydelig...
Jeg skal uansett se på byggsøk sin løsning, alternativt konverterer jeg originalskjemaer til .docx og fletter inn alle naboene på den måten.
Takk
Kim
Autorisert takstingeniør (MNT), Bygg- og tømrermester, Sentralt godkjent for Ansvarsrett og Godkjent Våtromsbedrift (FFV)
Tjenester:
Verdivurdering, tilstandsanalyse, våtrom, uavhengig kontroll, prosjektering/tegning, byggeledelse.
Hjemmeside
Naboene trenger ikke nødvendigvis måtte lese og forstå det som står der. Kommunen har en del hull i arealplanene sine som jeg navigerer meg gjennom så søknaden kan fort virke litt komplisert.
Kim
Nå er riktig prosess at du nabovarsler, naboene skriver til deg det de klager/har merknader til (14 dager), du oppsummerer i søknaden til kommunen merknader som er kommet inn og kommenterer disse (du legger de ved søknaden). Lit usikker på om kommunen vil ha en slik gradert søknad med mange muligheter.
Ville i såfall anbefalt en forhåndskonferanse der de fire løsningene kunne blitt drøftet.