4,793
8
1
Overta deler av privat vei fra en annen privat person
22
0
Det går en privat vei forbi huset mitt som er privat vei, og som er for smal til at kommunen vil overta den. Denne private veien går til 7 andre husstander hvor jeg er i enden, innerst. Der er ikke noe veilag, og ei heller interesse for å etablere dette. Den private eieren av veien eide tidligere en gård her som har igjennom 40 år blitt delt opp til boligfelt, og eieren av den private veien har ingen interesse av å vedlikeholdeveien då personen ikke bor her.
Mitt ønske er da å overta det arealet av den privateveien som er utenfor min egen eiendom slik at jeg har full rett til å vedlikeholde denne slik som det skal gjøres. Dette er noe eieren av den private veien er enig i.
Hva skal til for å få dette til på en smidig måte? Fradeleing, arealoverføring, andre? Må en ha konsesjon for å eie en privat vei som privat person?
Mitt ønske er da å overta det arealet av den privateveien som er utenfor min egen eiendom slik at jeg har full rett til å vedlikeholde denne slik som det skal gjøres. Dette er noe eieren av den private veien er enig i.
Hva skal til for å få dette til på en smidig måte? Fradeleing, arealoverføring, andre? Må en ha konsesjon for å eie en privat vei som privat person?
Er i samme situasjon selv, bor innerst i en vei som er eid av en gård i nærheten.
Rett etter at jeg kjøpte eiendomen tok jeg kontakt med eier av veien for å høre om det var greit at jeg gjorde utbedringer på den. Da ble han overrasket over at han i det hele tatt eide veien (!)
Etter dette har jeg tenkt på muligheten for å kjøpe veistumpen, men har ikke kommet lenger enn med tanken ennå.
Ser for meg at det er en lang rekke skjemaer og søknader med tilhørende gebyrer som skal til før alt er i orden.
Og i tillegg kommer jo prisen for selve veien, den bør vel i utgangspunktet være av liten verdi for nåveærende eier, men det er aldri godt å vite prisen blir når en gårdbruker kjenner lukten av penger!
---------------------------
Kap. VII. Private vegar.
§ 53. Eigedomsinngrep til bygging, utbetring, vedlikehald og drift av privat veg, her òg gangstig, kløvveg o.l., kan det gjerast vedtak om i skjønn mot vederlag til den det råkar, dersom det må reknast for klårt at inngrepet vil vere meir til gagn enn til skade.
---------------------------
Mao kan dere ikke kreve noen eiendomsrett til veien for å utbedre den, bare å sette i gang, og om dere er full av f... kan dere kreve at naboene er med på å dele på utgiftene etterpå. Men forvent rettsak.
Tilsvarende saker er prøvd før og folk må punge ut.
Dvs at naboene er svært dumme som ikke danner et veilag for å selv ta kontroll på veien. De kan ende med å bli "rævkj---" av en nabo.
Tipper at hvis naboene ser hvor bra det blir, så vil det bli lettere å få de med på å pusse opp resterende veistubb.
Kanskje du kan lete opp informasjon om sedvanerett for vei, det er sikkert noen regler for hvordan det forholder seg angående vedlikehold.
Gjelder ingen sedvane for slikt.
Ang det å betale like andeler så kan man i et veistyre bestemme seg for en betalingsbrøk som er ulik for de ulike medlemmene. Men om man ikke gidder å ta jobben med å ha et møte og lage et lite reglement så er man vel i praksis fornøyd med ordningen?
En annen sak er jo at man også har tilgang til veien innover til sine naboer, det er jo verdt noe. Og man får fordelen av å kunne spleise på ting, det er verdt noe, og man kan selge inn feks brøyting å få bedre pris siden veistykket er større. Dessuten har man jo råderett på privat vei og man kan i fellesskap feks si nei til forskjellige endringer, det også er verdt noe, og kan være verdt ganske mye.
Her hos oss fikk den største skogseieren godkjent utbygging av et svært byggefelt, men veien måtte gå via vår private blindvei, noe som ville gitt en formidabel økning i trafikken. Veistyret satt foten ned og pga kostnad med å legge ut alternativ vei fra feltet ble det hele skrinlagt. Det var en hendelse som åpnet øynene litt på folk, privat råderett har en verdi.
Men er horisonten kun seg selv og sitt så blir det fort vanskelig.
Men igjenn det beste hadde vært veilag, men historien er for lanf til at jeg vil dra den på gang på nytt i nabolaget...
Loven seier fordeling av kostnader etter bruk:
Fra: http://www.lovdata.no/all/tl-19630621-023-007.html#54