#11
 9     0
Når det gjelder bolig, har jeg lest en del av det som står med små skrift hos forsikringsselskapene, altså hva som erstattes når uheller først er ute. (-da er det best å være inne...    ;D )Og det er ikke det samme hvilket selskap en velger. Trekker frem tre ting som kan utgjøre en vesentlig forskjell på erstatningen.

1. Fullverdi betyr ikke fullverdi. Jeg trodde at når huset var fullverdiforsikret så fikk jeg tilbake et tilsvarende hus som oppfyller dagens krav fra det offentlige. Sånn er det det ikke. Jeg har en gammel sveitservilla med mye pyntedetaljer. Disse detaljene er det ingen selskaper som dekker uten at det er tegnet ekstra forsikring. Nå har jeg blitt klar over det, så da er det ordnet. Det hadde blitt ganske kjedelig og bygd opp igjen en sveitservilla uten detaljene...
Og så er det mange selskaper som trekker fra erstatningen fordi huset er gammelt og slitt og trenger oppgradering. Så langt har jeg kun funnet Sparebank 1 og Gjensidige Forsikring som ikke har disse fradragene. Det er mange hus som er bygd på 50-60 tallet som har behov for å skifte kledningen på f.eks. værveggen. Det er jo ganske kjedelig hvis erstatningen blir redusert med ca 300 000 fordi jeg valgte feil selskap! Hos Gjensidige, som ble det selskapet jeg valgte, står det i vilkårene at det "ikke er fradrag for at gammel bygningsdel blir erstattet med ny".

2. Jeg får også erstattet hele huset dersom skaden er på 75 %. Det har jeg ikke funnet hos de andre selskapene. Det blir fort 100 000-er dersom en får 25 % fradrag på det nye huset.

3. Dersom bare deler av huset blir skadet og skaden skal utbedres (ikke bygge nytt) kan krav fra offentlig myndighet gjøre seg gjeldende. F.eks at våtrommene må ha vannskadesikker installasjon, det elektriske anlegget må oppfylle dagens krav, krav til tykkelse på isolasjon etc. Dette kan bli dyrt å oppgradere på et gammelt hus. Hos mange av selskapene som jeg har sjekket er det en begresning i forsikringssummen for dette. Hos Gjensidige er denne summen ubegrenset.

Jeg får også mye rabatt hos Gjensidige dersom jeg utfører en del sikkerhetstiltak som EL-sjekk, Rør-i-rør (som jeg har ettermontert), brannalarm og vannstoppeventil.

Spør forsikringskontakten deres hva som er med på forsikringen, og få de til å vise hvor det står i vilkårene. Da unngår du at de sier at "det er like vilkår" -for DET er det ikke  Wink

   #12
 163     0
Vi har If, og de gangene vi har hatt bruk for hjelp har de vært veldig hjelpsomme. I fjor fikk vi et godt tilbud fra Storebrand, vi byttet selskap. If ringte oss med en gang, og vi fikk et enda bedre tilbud fra dem. Det beste var at vi fikk garanti for at vi skulle få den samme rabatten i 3 år, så nå trenger vi ikke prute på nytt ved hvert hovedforfall. Det er lett å prute hvis du har mange forsikringer i samme selskap.
   #13
 19     Østfold     0
Vi har hatt totalforsikring i IF i alle år (mange).
Vi har overtatt et feriehus i annen kommune og overtok forsikringen i Gjensidige på det.
I forbindelse med div. rabatter jeg hadde bedt om ble vi kontaktet av Gjensidige vedr. om vi ønsket et helhetstilbud. Det takket vi ja til. Tilbudet lå 10.000 under det vi betalte samlet for det vi hadde. Vi kom frem til at Gjensidiges forsikring ikke var dårligere og valgte selvfølgelig den.
Når forsikringen skulle overføres; ringte IF og ga oss et tilbud som gikk enda lavere enn Gjensidige - uten at jeg hadde nevnt hva tilbudet vårt fra Gjensidige var. Er det muuuulig; har vi da betalt 10.000 for mye pr år over lengre tid og fortsatt gjort det om det ikke hadde vært for dette sommerhuset?
Vi takket jo JA til IF igjen; noe anne var det jo vi som ville tape på.
Dvs at man må surfe rundt i markedet på nettet etter tilbud på forsikring, bankrenter og strøm hele tiden - det er jo ingen av de leverandørene man har som tilbyr en noe som helst; selv om man har vært kunde i alle herrens år.
   #14
 1,292     Ålesund     0
Er det noe som er sikkert når det gjelder forsikring, så er det det at å være trofast kunde lønner seg aldri. En bør sjekke opp priser med forskjellige selskap med ett til to års mellomrom. Det kan bli litt arbeid med det, men en sparer seg fort noen tusen. De fleste forsikringsselskap skrur jo opp prisene etter en liten stund, de prisene en får opplyst er jo bare lokkepriser. Så å sjekke ofte er slettes ikke dumt nei..
   #15
 21,481     Enebolig     0
Kirderf; Hvilke opplysninger sender du på mail? Jeg ønsker også å spy ut en mail til alle forsikringsselskap, men har inntrykk av at hvert selskap skal ha svar på forskjellige ting.

Noen driter i alder på vvs, andre er opptatt av hvilke rom som er oppgradert når osv  ::)
   #16
 185     0
Noen driter i alder på vvs, andre er opptatt av hvilke rom som er oppgradert når osv

Det er riktig. Jeg har Storebrand og sendte mail om at det nå kun var RIR i hele huset pluss at det elektriske er nytt. Fikk tilbake at det ikke hadde noe betydning for premien Smile
   #17
 159     Son     0
Hva med Unison?Har alle forsikringene mine der,og foreløpig ingen som har vært i nærheten når det gjelder pris.

   #18
 1     Oslo     0
Jeg har testet priser på forsikring i snitt annethvert år, og dette har medført bytte fra tid til annen. Som oftest har prisene endt opp på samme nivå som det tidligere selskapet etter et år eller to. Ved å holde på slik har jeg fått litt innsikt i forsikringsbransjen. Og jeg ble overrasket over å oppdage at de beste/billigste forsikringene ikke markedsføres.

For et år siden ble jeg tipset av en kollega om et agentur som representerer Codan som heter Lyberg og Partnere. De har faktisk holdt på i 92 år og har over 50 ansatte, men hvem har noensinne hørt om dem? De har solgt forsikringer for If før, men har bytta til Codan. Jeg tror grunnen til at man ikke har hørt om dem er at jeg tror de serverer de rike med gode avtaler, og lever godt av det.

Jeg tok iallfall kontakt, og har aldri opplevd verken priser eller service som er sammenlignbar, og de justerer bare prisen etter indeksen hvert år. Ingen kjedelige lokketilbud. Jeg bruker en fast kontaktperson som heter Terje Tollefsen, og som jeg synes er veldig dyktig og pliktoppfyllende. Dere kan jo prøve å ringe 932 32 162 og si at dere har blitt tipset av Lars P. Bedre tror jeg ikke dere får det!
   #19
 3,955     0
Til dere prispressere - jeg vil bare informere om at dere bør sammenligne vilkår like mye som pris..... En forsikring kan være totalt verdiløs i forhold til en annen "tilsvarende" ... Har gått gjennom vilkårene til "de 6 store" og det er STORE forskjeller ute å går....
   #20
 267     0
Enter og Codan kan varmt anbefales, like vilkår stort sett som de "store" selskapene har. Aldrig hatt problemer ved skade eller lignende hos disse når noe er skjedd. De er rimlige i markedet men som flere sier her inne, bytt selskap hvert år eller annet hvert år, prisen som "ny" eller "tilbakekommende ny" kunde er lokkepriser og du får dermed en god deal.