5,552    15    0  

Reguleringsplan

 5     0
Vi har ett stykke jord på ca 7 mål i ett boligfelt. LNF området. Her er det satt av 2 husnr men tomtene er ikke regulert eller skilt i fra gården. Ny reguleringsplan kommer i juni!
Må vi vente helt til juni for å få gokjent regulering? For så og søke bygging??
Noen som vet?

Vi søkte om å få skille ifra 1 tomt nede på gården siden vi skal overta der om noen år, vi brukte advokat, flere 100 000 kr! Og ventet i 2 år og fikk avslag! SURT å måtte vente så lenge en gang til!

   #1
 4,148     Oslo Vest     0
Jeg skjønte ikke helt hva du mente men dersom området er under regulering så må dere nok vente. Om området er et LNF-område i dag vil nok det bli vanskelig å bygge, som dere har erfart. Dyrket mark er mer elle mindre hellig i Norge.

Signatur
   #2
 5,188     Østlandet     0


Må vi vente helt til juni for å få gokjent regulering? For så og søke bygging??
Noen som vet?
Ta en telefon til Magnhild så får du sikkert noen tips.
Det hjelper ofte å kjenne de i kommunestyret. Hvis du ikke kjenner noen der må du nok kjøpe noen flasker Cognac. Det funker hver gang, sies det.  ;)

http://www.strandbuen.no/modules/module_123/proxy.asp?C=115&I=41474&D=2&mid=233
Signatur
   #3
 4,148     Oslo Vest     0
Hvem er det si sier at politikerne lar seg smøre med cognac og at det hjelper å ha kjente i kommunestyret?
Siste redigering: Sunday, November 14, 2010 12:20:13 PM av incognito
Signatur
   #4
 1,570     Sunnmøre     0

Hvem er det si sier at politikerne lar seg smøre med cocnac og at det hjelper å ha kjente i kommunestyret?


det er jo kjent, ivertfall i alle mindre kommuner, kordan det er i større byar veit eg ikkje.
Signatur
   #5
 4,148     Oslo Vest     0
Jeg tviler på at det finnes politikere og byggesaksbehandlere som kan smøres med cognac. Som i all offentlig forvaltning er det også ved byggesaksavdelinger retningslinjer og ikke minst revisjon og kontroll. Jeg har tiltro til at byggesaksbehandlerne i mindre kommuner har nok integritet til at de ikke kan kjøpes slik det er påstått her.
Signatur
   #6
 1,570     Sunnmøre     0

Jeg tviler på at det finnes politikere og byggesaksbehandlere som kan smøres med cognac. Som i all offentlig forvaltning er det også ved byggesaksavdelinger retningslinjer og ikke minst revisjon og kontroll. Jeg har tiltro til at byggesaksbehandlerne i mindre kommuner har nok integritet til at de ikke kan kjøpes slik det er påstått her.


det med konjakk er selvfølgelig satt på spissen. Men at større boligutbyggera som kjenner heile kommuna får gjennomslag for ting ikkje ein vanlig privatperson som bygger ein bolig i livet får er det mange eksempel på. Men bra for din del om du stolar blindt på systemet :;-)
Signatur
   #7
 4,148     Oslo Vest     0
Jeg stoler ikke blindt, jeg har litt erfaring med dette. Men når noen sier at man kan oppnå fordeler ved å kjøpe noen flakser Cognac så tror jeg at det bare er tull.

At en utbygger kan få gjennomslag for f.eks større utnyttelse på en tomt ser jeg ikke som usannsynlig. I de fleste urbaniserte strøk er det knapphet på tomter, og at en utbygger som f.eks bygger leiligheter får innvilget en bedre utnyttelse ser jeg på som naturlig. I et samarbeid med kommunen kan det føre til en bedring av boforhold for mange og ved å la en utbygger kjøpe tomter rimelig og bygge kan det føre til at folk flytter til kommunen hvor de får rimelige boliger.

Selvsagt vil en utbygger tjene penger på det, og de er kanskje feil? Jeg synes ikke det.

Signatur

   #8
 1,505     0
Cognac kan sikkert virke det i noen tilfeller, men absolutt ikke alle. Det som VIRKELIG hjelper er å ha en god sak og det å kunne å prate for seg.
Signatur
   #9
 1,570     Sunnmøre     0
Fører det til bedring av boforhold når den reguleringsplanen som har gjeldt for samtlige som har bygd hus i eit nabolag i 40år plutselig ikkje gjelder lenger når ein med riktig navn ville bygge hus?
Heile boligfeltet klager, men kommer ingen vei...
Gjelder ikkje samme reglane for kjøp av tomt med vei vann kloakk for ein vanleg mann i gata, som for ein med riktig navn?
Er det ikkje litt merkeligt at kommuna kan "ta" areal fra ei tomt, for så å selge det vidare til ein som sitter i kommunestyret slik han får større utkjørseln forann garasja si?

Nei du, det er nok store forskjellar på kong salamon og jørgen hattemaker i enkelte kommuner, men tvilar ikkje på at du har eit godt inntrykk av dei kommunene du har samarbeida med, og det er bra at der er enkelte lyspunkt rundt omkring Smile
Signatur
   #10
 4,148     Oslo Vest     0
Jeg har ingen erfaring med riktig navn, men dersom en utbygger kjøper 40 mål for å utvikle og skaper tilflyttning kan han få bedre rammevilkår enn mannen i gata.

Jeg jobber mest i det sentrale Søtlandsområdet og ikke minst i Oslo. Jeg opplever det så uforutsigbart at vi fast bruker en ansvarlig søker i med tiltaksklasse 3, som kjenner både regelverket og praksis. Ved å bruke fagfolk er det iallefall en viss mulighet for forutsigbarhet.

At det nok gjøres forskjell tror jeg kan skje, men det kan være at de som får medhold argumenterer bedre. Dersom man er misfornøyd får man skaffe hjelp hos en advokat og klage da, ikke bare passivt godta og irritere seg.

Skal man skape forutsigbarhet må en søknad være bearbeidet og forberedt. På denne måten kan du i ettertid klage til høyere organer og da er det selvsagt ikke samme cognacperson som sitter og avgjører.

Med andre ord så er det ikke snakk om verken å være naiv eller godtroende, det er å gjøre en skikkelig jobb og levere en søknad iht regelverk, evt søke om omregulering og diapensasjon. Derfor koster det penger å bruke dyktige fagfolk, men det er i de fleste tilfellene verdt pengene sine.

Vi ser her i Oslo også at det har vært korrupsjon, men kommunen har innført MEGET strenge rutiner og regler for å unngå at slike ting skal skje i fremtiden. Jeg vil tro at denne type saksbehandlingsregler også finnes i det meste av Norge og jeg tror at slik korrupsjon er 1000 ganger lettere å avdekke ismå kommuner enn i Oslo.
Signatur