#12
 5,111     Sørnorge     0
Det er vel også vesentlig at det er bredt nok for brannbilen mellom brøytekantene. Det trengs altså en viss grøftebredde i tillegg til veibredden.
   #13
 5,570     0
Brannbiler trenger vel strengt tatt ikke kjøre helt frem til huset. Satt og vurderte om jeg kunne bruke samme argument for å få utvidet vår 2,0 m brede vei ned til hytten. Den er ikke helt enkel med tilhenger...

Men jeg konkluderer vel med at dersom brann vil brannmannskapene kunne gjøre jobben sin like greit selv om de må parkere 40-50 m fra hytten.
   #15
 22,342     Akershus     0
Vegloven omhandler ikke utførelsen av veien. Jeg har en vei som andre bruker til dels uten rett. Det ble en del snakk om kvalitet på denne. Dette bråket brukerne av veien om, men det finnes ikke noen slike krav, ihvertfall fant de ingen de kunne ta meg for. (De fyrte opp kommune, advokat, og jeg alt de kunne finne av folk.)
   #17
 3,258     Akershus     0

Vegloven omhandler ikke utførelsen av veien. Jeg har en vei som andre bruker til dels uten rett. Det ble en del snakk om kvalitet på denne. Dette bråket brukerne av veien om, men det finnes ikke noen slike krav, ihvertfall fant de ingen de kunne ta meg for. (De fyrte opp kommune, advokat, og jeg alt de kunne finne av folk.)


Å?

"§ 54. Når privat veg blir brukt som sams tilkomst for fleire eigedomar, pliktar kvar eigar, brukar eller den som har bruksrett, kvar etter same høvetal som gjeld for den bruk han gjer av vegen,å halde vegen i forsvarlig og brukande stand."

Både "forsvarlig" og "brukande stand" gir klare føringer om kvaliteten på både hint og annet med veien. Det er jo disse reglene tusenvis av veilag/veistyrer styrer etter over hele landet så det må være regler gode nok.

At noen ikke ønsker å være "sannhetsvitner" i en veikrangel skjønner jeg godt. Om en nabo spurte meg hadde jeg løpt hjem og låst døra med en gang :D
---------------

Ikke at jeg er jurist men "forsvarlig" må vel være med tanke på sikkerhet, dvs at veien må være i en slik stand at den er sikker for bruker. Kan også tenkes at man med "forsvarlig" også tenker på at veien må være forsvarlig ifht feks akseltrykk og fremkomst for større kjøretøy hvis veien er åpen for almindelig trafikk, dvs ikke bommet?

"Brukande stand", sier vel litt seg selv. Veien må være i en slik stand at kjøretøy flest kommer seg frem, og sier vel mest om vedlikehold. Men etter egen erfaring så kan kravet ifht "brukande stand" være svært lavt.
---------------------

Uten å være brennsikker så mener jeg at det er annet lovverk som også kommer til anvendelse så lenge veien er åpen for vanlig trafikk, dvs ikke bommet eller tilsvarende.

Om veien er bommet/stengt og ikke er et sameie underlagt et veilag vil det være ulogisk om den må overholde generelle krav. Men er den åpen for vanlig ferdsel så er det igjen logisk at veien feks er "forsvarlig" og "i brukande stand".
Signatur

   #18
 5,741     0
Eg trur nok det er kvart veilag som sjølv avgjer kva som er godt nok.
Kommune/vegvesen ynskjer at det breit nok for brannbil. o.l., men dei kan ikkje kreva det såvidt eg forstår etter eg byde vei til eine huset mitt. Fekk da dette utrykt som ynskje om at veien var brei nok.
Det er masse traktorveier som er åpne uten bom uten at kan forstå noko kan pålegga nokon å oppgradera denne.
Er det reguleringsplan i området er det naturligvis annleis.
   #19
 7,686     Bærum     0
Nå må vel dette vurderes i det enkelte tilfelle. TS har bruksrett til vei. Da kan vel ikke naboen endre veien uten videre. TS burde vært varslet. Om det er greit at brann- og sykebil ikke kommer frem er vel avhengig av de lokale forhold. Vi vet ikke hvor langt unna disse må parkere hvis veien blir for smal.
   #20
 3,258     Akershus     0

Eg trur nok det er kvart veilag som sjølv avgjer kva som er godt nok.
Kommune/vegvesen ynskjer at det breit nok for brannbil. o.l., men dei kan ikkje kreva det såvidt eg forstår etter eg byde vei til eine huset mitt.


Så lenge kommunen kan kreve at en tomt har vei/veirett kan de vel stille krav til veiens beskaffenhet, eller dvs, de kan la være å gi byggeløyve til bolig fordi det ikke foreligger veirett eller vei god nok.

De fleste reguleringer inneholder krav om vei, parkering osv knyttet til tomter som det skal bygges på.
----------------

Men som du sier, veilaget bestemmer til slutt, selv om bossbilen til slutt nekter å kjøre inn veien, selv om skolebuss/taxi nekter å kjøre inn veien, selv om kommunen nekter utbygging på tomt pga mangelfull vei.

Dog vil jeg tro kommunen/staten kan komme med et krav om at veien må stenges for offentlig/almenn trafikk om den blir dårlig nok, særlig om veien bryter med kravet om "forsvarlig"?

Signatur