#31
 433     vestfold     0
Ettersom ingen har nevnt det ennå: Partner er DRITT!!!

Hadde du kjøpt Husqvarna eller Stihl ville du hatt en problemfri sag i mange år. Se på det som en lærepenge og kjøp kvalitet neste gang. Selv var jeg så dum å kjøpe en Partner snøfreser for noen år siden, det angrer jeg bittert på. Det var en dyr lærepenge. Den har riktignok Briggs & Stratton motor, så den starter og går, men alt annet er elendig kvalitet.

Du bør kreve pengene tilbake, legge til et par tusenlapper og kjøpe en skikkelig sag.
Det er ihvertfall min mening Smile.
Signatur

  (trådstarter)
   #32
 12     Lofoten     0
Jepp, skulle nok ha holdt meg unna, men jeg har en gammel Partner 500 ifra før, og vi kommer god overens.
Men siden noen deksler har forlatt sagen og det er blitt farli for fingrene, så tenkte jeg i det sporet når jeg skulle ha ny... Partner igjen! Ikke bra å være ensporet.  :-\
   #33
 570     Norge     0
Partner er da bare en merkevare, og ingen fabrikk.    Det betyr at du ikke aner hva du får.  Har en litt kraftig Partner gressklipper, og hele greia er faktisk produsert i USA.  Tung som bly, men den har tålt i over 10 års bruk i kraftig skrånende terreng.  Min Partner elektriske kjedesag er derimot bare sorgen.






   #34
 620     Hordaland     0
Jeg tror ikke nødvendigvis at Partner er noe dritt, men det er vel slik at av 1000 sager vil det være noen få som går ut av fabrikken med feiljustert forgasser. Jeg opplevde dette på en helt ny stihl 260 for en stund siden. Dette var en proffsag, men da jeg startet den for første gang hørte jeg raskt at den gikk alt for magert, og justerte den selv før jeg saget videre. Mindre arbeid enn å kjøre tilbake til felleskjøpet for å klage. Nå skal det sies at jeg har litt erfaring med sager, og man kan ikke forvente at hvem som helst skal høre når en sag er rett justert.
   #35
 22,342     Akershus     1

Partner er da bare en merkevare, og ingen fabrikk.    Det betyr at du ikke aner hva du får.  Har en litt kraftig Partner gressklipper, og hele greia er faktisk produsert i USA.  Tung som bly, men den har tålt i over 10 års bruk i kraftig skrånende terreng.  Min Partner elektriske kjedesag er derimot bare sorgen.
Electrolux kjøpte flere "småmaskin produsenter" og overtok navn og fabrikker. Partner og Husquarna er bare to av navnene de bruker på sine produkter. Gressklippere lager de massevis av i USA. Motorsager lage de i massevis av i Italia. Jeg har hatt helt like porodukter merket med forskjellige navn fra dette konsernet. Tar jeg av dekselet på min Partner sag så ser man at det står Husquarna på de fleste delene.

Generelt er Partner billigmerket deres og Husquarna det dyre alternativet.
   #36
 265     0

Nå er det vel endel forskjell på båt og motorsager, men er nå totaktere begge to (eldre båtmotorer)

Jeg har sett mange folk som blander 2% olje til båten, og der snakker vi om ca ca CA 2%. Det får meg til å lure på hvor viktig blandingen egentlig er? Men det er vel langt vanskeligere å skjære en båtmotor enn motorsag vil jeg tro?

Og div kantklippere (som kanskje er mer sammenliknbart) går også greit på en ca blanding, meg bekjent da.


Jeg har ikke særlig peiling på dette, er derfor jeg spør.


På båtmotorene bruker jeg CA. 2%. Noen ganger blir det 1% og noen ganger 4%. Avhengig av hvor mye det bølger når jeg måler opp...  Grin Men båtmotorer går på lavere turtall og er vannavkjølte, så mistenker at det spiller mindre rolle der. Har du bare LITT olje i bensina så tror jeg det stort sett går greit, men hvis det ikke finnes en dråpe olje i bensina så går det galt på veldig kort tid.


   #37
 4,110     Akershus (Follo)     0
Har du saga?

Kan du isåfall ta et godt bilde av elektrodene på pluggen?

Om saga har gått for magert så kan det vises på pluggen.
Eller du kan ta med pluggen til en som driver med service på påhengsmotorer. Der burde de ha trening med å "lese pluggen".
Signatur

   #38
 3,387     0
Skr ut pluggen og ta et skikkelig bilde av den i godt utelys og legg inn her så skal jeg si om den har gått for magert.

Både to og firetakter kan brenne i sylinderen om forgasseren er justert slik at blandingen blir for tynn.
Ikke fanken om den skjærer seg på grunn av litte bitte grann for lite olje i bensinen. Men bruk ferdigblandet miljøbensin som ikke er lagret mer enn maks 4-6 mnd. Er den eldre er den "sur" og kan bare kastes.
95 oktan er ikke noe med problemstillingen, oktantallet er bare bankefastheten og på en totakter får du ikke den kompresjonen som på en firetakter med høt komp så det er ikke selvtenning "banking" som er grunnen (høres ut som en kitring ved belastning av motoren).

Ved litt tynnere blanding får en mindre forbruk men mer skadelige avgasser, ved for tynn blanding (luft/bensinratio) blir forbrenningen mye varmere og sylinderen kan brenne, eller en kan brenne hull i stemplet. Denne høye brenntemperaturen sees tydelig på at pluggen bli lyselysebrun nesten hvit.

Ved rett blanding får en minst skadelige avgasser og en brun til lysbrun plugg.

Ved for fet blanding får en maksimal effekt men et høyt forbruk. Overskuddet av bensin bidrar til å kjøle ned sylinderen og pluggen blir mørkere, litt fet og oljete i kantene. Det er ikke mengden bensin som gir økt effekt, det er mengden luft inn som styrer effekten og grunnen til at fet blanding gir bedre effekt er at absolutt all oksygen bidrar i forbrenningen slik at maks effekt hentes ut av motoren.

Tok litt av dette siden jeg bygger injeksjon systemer på hobbybasis. Jeg ville aldri gått med på at de avviser reklamasjon så lenge du vet du har fulgt boka. Hold helvete i butikken. Jeg gikk i den lokale jernvaren en gang min far ble nektet reklamasjon på en elektrisk gressklipper. På lørdag med masse kunder fortalte jeg eieren av butikken at han skule jaggu vise meg litt mer respekt siden det er meg som kunde som sørger for at butikken går videre og at han tjener til livets opphold.

Ikke gi deg. 
   #39
 5,188     Østlandet     0
Nei, ikke gi deg på tørre møkka.
Krev pengene tilbake og kjøp deg en bedre sag et annet sted.
Kontakt forbrukerrådet eller lignende hvis du ikke får hevet kjøpet eller fikset saga.
Signatur
   #40
 4,110     Akershus (Follo)     0
Du skrev at den var "brent" ikke at den hadde skjært seg?

Er stempeltoppen smeltet, så er det ikke for lite olje men altfor mager blanding. Og da er det null kompresjon etterpå.

Har den skjært seg og det har vært aldri så lite olje i bensinen så kan du som oftest få den til å gå rundt igjen og starte etter at den har blitt kald. Unntaket er om den har skjært seg på bånn pinne og fullt turtall. Altså med liten/ingen belastning.

Når jeg kjørte moped var skjæring ingen skjeldenhet. Og det etterlot seg gjerne bare en misfarget flekk på stempelet. Men nå blander du vel ikke i nitromethane på saga.  ;D
Signatur