som oss fleste som jobbar med det dagleg har erfart er at i dei fleste leggeanvisninger står det at primærtekkinga skal komme på umiddelbart, dette for at dei fleste forenkla undertak ikkje tåler å stå i ukesvis med regn og vestlandsk dritvær, da vil det begynne å leke både her og der tilslutt uansett kor nøyen man er rundt piper, kilrenner osv. Er ofte her problemer blir, man legger forenkla undertak tett, så står det for lenge før man har på primærtekkinga og undertak slår lekk både her og der, da er igrunn det forenkla undertaket som i utgangspunktet var tett, er no slitt og lekk.
Endelig en med en fornuftig tilnærming! Problemet er at noen leser seg helt blind på sitater fra.f.eks. Trond Bølerengen, en meget dyktig mann, har vært på utallige kurs med den mannen. Har vel også inntrykk av at de som skriker høyest ofte er de som har minst praktisk erfaring. Kan nevne at mailen fra Isola ble avfeiet som tullball i forrige runde .
De som sier krev ditt og krev datt, ta dere en bolle! Har sagt det før, og sier det igjen: Dersom en kunde kommer å krever at jeg skal ligge en uke på taket hans for hermetisk å lukke taket hans før steinen kommer på, fordi han ikke godtar at produktet er som det er, og selv om jeg foreviser både mailer og leggeanvisninger som understøtter min påstand, får en kjekk tilleggsregning! Så kan han ta den videre til Isola hvis han vil!
Skjønner ikke hvorfor enkelte personer gang på gang drar inn FORENKLET UNDERTAK når vi diskuterer bildene øverst i tråden? Hvis en som kaller seg snekker mener at bildene lenger oppe viser et forenklet undertak bør vedkommende straks returnere til Grunnkurs på Yrkesskolen!
Et tradisjonelt tak, som i dette tilfellet, som er bygd opp av treverk(Rupanel, kryssfiner etc) OG takpapp skal man vente med takstein til undertaket er lekkasjetestet. (Regnvær eller vannslange). Når alle eventuelle lekkasjer er tettet skal taksteinen på. Takstein skal ikke legges på før undertaket er tett.
Det blir fryktelig mye ekstrajobb for den snekkeren som må ta av taket for å utbedre vann- og råteskader i etterkant.
Hastverk er lastverk! Gjør det skikkelig førstegangen så sparer man seg for mange problemer.
Signatur
Audi og VW har mange flotte bilmodeller, men dårlig kvalitet, skyhøye verkstedregninger og nedlatende kundebehandlig gjennom mange år har ført til at jeg har lovet meg selv på tro og ære at jeg resten av livet aldri skal kjøpe noe som helst hos VAG igjen. Aldri.
De som sier krev ditt og krev datt, ta dere en bolle! Har sagt det før, og sier det igjen: Dersom en kunde kommer å krever at jeg skal ligge en uke på taket hans for hermetisk å lukke taket hans før steinen kommer på, fordi han ikke godtar at produktet er som det er, og selv om jeg foreviser både mailer og leggeanvisninger som understøtter min påstand, får en kjekk tilleggsregning! .Thag
Fint hvis du tør fortelle oss hvilket firma du representerer, slik at forum-medlemmer blir advart.
Værre kundebehandling skal man lete lenge etter! Fortsetter du i samme leia kommer du før eller siden på TV.
Det er kunden som betaler lønna di, ikke omvent, så ta deg bolle selv.
Siden du tydeligvis ikke ser forskjell på tradisjonelt tak og forenklet tak foreslår jeg at du tar et snekkerkurs (og et i kundebehandling).
At folk skal være nødt til å betale 5-600 kr/timen for slurv og dårlig utført arbeid irriterer meg grenseløst!
Signatur
Audi og VW har mange flotte bilmodeller, men dårlig kvalitet, skyhøye verkstedregninger og nedlatende kundebehandlig gjennom mange år har ført til at jeg har lovet meg selv på tro og ære at jeg resten av livet aldri skal kjøpe noe som helst hos VAG igjen. Aldri.
Har ikkje fått med meg at nokken med tømrerbakgrunn her har påstått at det der er forenkla undertak, men en ting skal du vite at spørsmålet her er kva som er lagt av tekking oppå rupanelen, for det har mykje å sei.
Signatur
Svennebrev som tømrar, kombinerar det med kobber og blikkenslager familiefirma.
De som sier krev ditt og krev datt, ta dere en bolle! Har sagt det før, og sier det igjen: Dersom en kunde kommer å krever at jeg skal ligge en uke på taket hans for hermetisk å lukke taket hans før steinen kommer på, fordi han ikke godtar at produktet er som det er, og selv om jeg foreviser både mailer og leggeanvisninger som understøtter min påstand, får en kjekk tilleggsregning! .Thag
Fint hvis du tør fortelle oss hvilket firma du representerer, slik at forum-medlemmer blir advart.
Værre kundebehandling skal man lete lenge etter! Fortsetter du i samme leia kommer du før eller siden på TV.
Det er kunden som betaler lønna di, ikke omvent, så ta deg bolle selv.
Siden du tydeligvis ikke ser forskjell på tradisjonelt tak og forenklet tak foreslår jeg at du tar et snekkerkurs (og et i kundebehandling).
At folk skal være nødt til å betale 5-600 kr/timen for slurv og dårlig utført arbeid irriterer meg grenseløst!
du kan ikkje heller kjøpe ein Ford, sette den på verksted og forvente å få igjenn ein Ferrari heller.... Slik er det desverre med diverse produkt vi i yrket blir påtvungen å bruke, ikkje at eg forsvarer slurv, for det er det verste eg veit. Men produkta vi til tider må bruke har diverse begrensinger, som mange typer undertak.
Signatur
Svennebrev som tømrar, kombinerar det med kobber og blikkenslager familiefirma.
Helt enig, disse nymotens billige plastikkfoliene ville jeg ikke hatt på taket mitt.
Men tradisjonelt tak med rupanel eller plater er Ferrarien. Bedre tak får man vel ikke, derfor skal man ikke akseptere lekkasjer.
Nå lurer også jeg på hva slags takpapp som ligger oppå platene her, men antar at det er D-papp??? Kan TS sjekke hvilken takpapp han har og hvor lekkasjen kommer fra?
Bilde fra oversiden hadde vært fint.
Keep us posted.
Signatur
Audi og VW har mange flotte bilmodeller, men dårlig kvalitet, skyhøye verkstedregninger og nedlatende kundebehandlig gjennom mange år har ført til at jeg har lovet meg selv på tro og ære at jeg resten av livet aldri skal kjøpe noe som helst hos VAG igjen. Aldri.
Enig. En må forholde seg til de produktene en bruker, og de mulighetene OG bergrensingene som ligger i dem. Det er primærtekkingen som er avgjørende for hva en kan bruke på taket. Og alt er et spørsmål om pris. Vil en ha vindsperre, rupanel, d-glass og primærtekking koster det mer pga merarbeid og mer materialbruk.
Endelig en med en fornuftig tilnærming!
De som sier krev ditt og krev datt, ta dere en bolle! Har sagt det før, og sier det igjen: Dersom en kunde kommer å krever at jeg skal ligge en uke på taket hans for hermetisk å lukke taket hans før steinen kommer på, fordi han ikke godtar at produktet er som det er, og selv om jeg foreviser både mailer og leggeanvisninger som understøtter min påstand, får en kjekk tilleggsregning!
.Thag
Hvis en som kaller seg snekker mener at bildene lenger oppe viser et forenklet undertak bør vedkommende straks returnere til Grunnkurs på Yrkesskolen!
Et tradisjonelt tak, som i dette tilfellet, som er bygd opp av treverk(Rupanel, kryssfiner etc) OG takpapp skal man vente med takstein til undertaket er lekkasjetestet. (Regnvær eller vannslange). Når alle eventuelle lekkasjer er tettet skal taksteinen på. Takstein skal ikke legges på før undertaket er tett.
Det blir fryktelig mye ekstrajobb for den snekkeren som må ta av taket for å utbedre vann- og råteskader i etterkant.
Hastverk er lastverk! Gjør det skikkelig førstegangen så sparer man seg for mange problemer.
Fint hvis du tør fortelle oss hvilket firma du representerer, slik at forum-medlemmer blir advart.
Værre kundebehandling skal man lete lenge etter!
Fortsetter du i samme leia kommer du før eller siden på TV.
Det er kunden som betaler lønna di, ikke omvent, så ta deg bolle selv.
Siden du tydeligvis ikke ser forskjell på tradisjonelt tak og forenklet tak foreslår jeg at du tar et snekkerkurs (og et i kundebehandling).
At folk skal være nødt til å betale 5-600 kr/timen for slurv og dårlig utført arbeid irriterer meg grenseløst!
Har ikkje fått med meg at nokken med tømrerbakgrunn her har påstått at det der er forenkla undertak, men en ting skal du vite at spørsmålet her er kva som er lagt av tekking oppå rupanelen, for det har mykje å sei.
du kan ikkje heller kjøpe ein Ford, sette den på verksted og forvente å få igjenn ein Ferrari heller....
Slik er det desverre med diverse produkt vi i yrket blir påtvungen å bruke, ikkje at eg forsvarer slurv, for det er det verste eg veit. Men produkta vi til tider må bruke har diverse begrensinger, som mange typer undertak.
Men tradisjonelt tak med rupanel eller plater er Ferrarien. Bedre tak får man vel ikke, derfor skal man ikke akseptere lekkasjer.
Nå lurer også jeg på hva slags takpapp som ligger oppå platene her, men antar at det er D-papp???
Kan TS sjekke hvilken takpapp han har og hvor lekkasjen kommer fra?
Bilde fra oversiden hadde vært fint.
Keep us posted.