Har DLE rett til å kreve installatør til å rette feil
967
Stavangerområdet
0
Hvis man har fått en DLE anmerkning etter et tilsyn, kreves det at feilen må rettes av installatør. Men når feilen omhandler noe en privatperson har lov til å ordne selv, har DLE rett til å påkreve at det fikses av installatør? Hvor er det hjemlet?
F.eks. en taklampe som er montert av kunde med synlig, bevegelig 2x0.75 PL kabel og stikk. Men lampen er ikke dobbelisolert og skulle vært jordet. Anlegget i huset er jordet alle steder. DLE gir da feil (FEL §21) og krever det fikset av installatør. Men kunden kan fint (med loven i behold) selv fikse feilen med 3G0.75 PMH og jordet stikk.
F.eks. en taklampe som er montert av kunde med synlig, bevegelig 2x0.75 PL kabel og stikk. Men lampen er ikke dobbelisolert og skulle vært jordet. Anlegget i huset er jordet alle steder. DLE gir da feil (FEL §21) og krever det fikset av installatør. Men kunden kan fint (med loven i behold) selv fikse feilen med 3G0.75 PMH og jordet stikk.
Jeg ville kanskje paralellt stilt dette spørsmålet på trainor sitt forum.
Dersom det er snakk om ledning og støpsel, og ikke stikkontakt som de beskriver så kan du gjøre opprettingen selv, men en installatør må komme på plassen og se at feilen er rettet opp i og så sende en utfylt tilsynsrapport til det lokale eltilsynet.
En tilsynsrapport får kunden som skal overleveres installatør vedr. utbedring.
I dette tilfellet ville jeg tatt bilder av utbedringen, signert med eget navn og sendt til epost adressen hos DLE som står oppført.
Normalt får man ikke svar... Men det hadde vært artig om du utfordret dem litt på dette og holdt oss underrettet.
Denne type arbeid har kunden lov til å utbedre selv. Det gjelder også deksler ol. Kunden burde fått denne informasjonen, men dersom det er flere avvik, så menes det kanskje at elektrikeren påse at avviket faktisk er utbedret. I andre tilfeller kan det være at dekselet ikke er mulig å få tak i, og at hele produktet må erstattes.