#21
 1,062     Lindesnes     0

Nå tenkte jeg mere på liv og helse for lærlingen som står fast i en spenningsatt kabel. Detter om stille med et brak på gulvet og blir liggende til noen finner han. Dette er det jeg tenker på når vi snakker om fare for liv og helse.

Helt ærlig så må jeg nok si at om en trikker eller en læling er så ubrukelige og påtar seg ett arbeid de ikke mestrer og blir sittende fastbrent i sikringsskapet mitt er nå sin sak, men å utsette meg og min familie for farer som kan oppstå i ettertid på grunn av dårlig utført arbeid er noe helt annet.
Hos min kompis måtte jeg etterstramme ett par lysbrytere og kontakter som hang å dinglet og mens jeg skal gjøre det s detter ledningene ut av koblingene, slik var det i flere av bryterene og stikkontaktene
Trenger ikke være hverken rakkettforsker eller elektrkker for å skjønne at det ikke er serlig bra og kan gi fare for brann.
Og om en Rørlegger skulle klare å legge sluken min feil er det nok neppe fare for liv og helse til meg og min famile, men selvsagt ett irritasjonsmoment en kan være foruten men velddig sjelden uoprettelig selv om det kan bety mye ekstra jobb
Signatur

   #22
 715     Bergen     0
Men dersom det er fare for feilmonteringer så er man ikke klar til å gjøre jobben aleine.. Så enkelt der det.
Jeg har ikke problemer med at lærlinger går ute på egenhånd, men da må de bli satt til oppgaver som de før har gjort sammen med andre. Ikke bare en gang, men flere ganger.
Å la lærlingene finne opp kruttet på egenhånd er ingen tjent med. Bortsett fra lærlingen da kanskje som kommer til å lære en del ting på den harde måten. Er det fare for liv og helse, eller for større ulemper for kunden så må man selvsagt passe på.

En annen viktig ting når man skal sende lærlinger ut aleine er hvordan de opptrer mot kunden. Her er det jo mye forskjellig. Dem som sliter med dette blir som regel satt på et større bygg med flere arbeidere rundt seg. Dem som er født med litt folkeskikk og ydmykhet ovenfor kunder blir gjerne satt på servicearbeid.
Min erfaring er at det er siste typen som er den flinkeste arbeideren også.
   #23
 1,062     Lindesnes     0

Innen bilbransjen da,uten sammeligning forøvrig,så betaler du for dein jobben du skal ha gjort på x timer,uansett kæm som utføre dein å hvor mange timer vedkomne brukte...
De aller fleste bilverksteder har en datatid å gå ut i fra,sånn at de vet hva de ca ska fakturere... disse timene ska være ca like over alt da.. å om jobben ska ta 2 timer å noen bruker 5 ska itj kunden belastes mer enn 2

Som gammel bilmekanikker så kan jeg uttale meg litt, men vil samtidig si at det er en vesentlig forskjell.
En mekanikkerlærling står inne på ett verksted sammen med sine faglærte kolegaer eller sjef som da gir han den veiledningen han måtte trenge, det samme kan ikke sies om en håndtværker som reiser ut på oppdrag i folks privathus uten noen form for tilsyn enn en mobiltelefon, sjefen der har verken mulighet til å følge med på jobben lærlingen gjør om han ikke er der og kan dermed heller ikke vite om lælingens begrensninger på samme måte som for en mekanikker.

Når det gjelder fakturering så er det faktisk et like så kynisk som regningene fra andre håntverker og til tider kanskje verre.
Kommer du inn på ett verksted med en bil som trenger diverse repperasjoner så er alle jobbene ferdig kalkulerte med tider på ett pc program de har. så lang tid på å bytte bremseklosse, så lang tid for å bytte bremseskiver, skal du bytte bremseskiver så må du selvsagt demontere bremseklosser for å komme til, men på regningen din står det gjerne 1 time på bremse klosser og en time på bremseskiver selv om hele jobben i utganspunktet bare tok 3 kvarter så bir du fakturert for 2 timer.
Enkelte bilmekanikkere jobber også på akkord og de bilverkstedene bør du holde deg unna etter min erfaring. på det meste som bilmekanikker så fakturerte jeg 17 timer jobb på en 7,5 timers arbeidsdag, blir fort penger av slikt Shocked
Signatur
   #24
 22,342     Akershus     0
.. og når du sitter på bakrommet sitter de og forteller at de har klart den og den jobben til en tid under kvarte av det som står i boka ved å gjøre slik og slik. Har dem ikke 1000 kr timen for det som står i boka?
   #25
 1,062     Lindesnes     0
Normale priser på verksted varrierer jo alt fra 700-1000,- timen + moms + forbruksmatriell som ofte pleier å være noen % av tatalsummen, dette skal dekke tørkepapir, en sprut eller to med litt rustløser og slikt.
Selv så sleit jeg fryktelig med enkelte av jobbene jeg gjorde der jeg kunne ha en større jobb som kunne strekke seg over to dager og kunden kunne rissikere å bli fakturert med både 4 og 5 fulle arbeidsdager for jobben, nettop fordi datasystemene dems forteller at en job tar så og så lang tid, dette blir da summert opp og stemmer selvsagt alldri med virkeligheten dersom du har flere repperasjoner på samem bil, selv syns jeg det blir kynisk, umoralsk og direkte tyveri fra kunden.
Å at det blir diskutert hvordan du kan trikse det litt til for å få jobben gjort fortere på pauserommet er det ingen tvil om
Og skulle verkstedet ditt klare å bruke lengre tid en det dataprogrammet dems sier eller lengre tid en det som er avtalt med deg som kunde så blir du bare fakturert de ekstra timene med unnskyldninger om at noe satt fast eller en ekstra del som må byttes, oi oi oi det finnes mange grelle eksempler på griske verkstedeiere.
Men for all del det er veldig forskjell på verstedene da, der mekanikkerene jobber på timelønn er å anbefale, der mekanikkerene jobber på akkord bør dere holde dere unna, disse mekanikkerene mangler ofte yrkesstolthet og klasker jobben sammen på rekordtid med de ressultatene det kan medføre.
Signatur
   #26
 447     Norge     0
Tipper den lærlingen er i sluttfasen av læretiden,og den montøren som kjører ifra han vet nok hva han er god for.Er en lærling usikker,så har han mobil.Dette blir flisespikkeri,tipper flere hadde blitt gretten hvis begge hadde vært der,ikke alle jobber er to-manns jobb.
Lærlinger faktureres i forskjellig grad alt etter hvor lenge de har jobbet. Smile