#91
 21,481     Enebolig     0
Hvis en kunde kontakter oss og mangler papirer på en relativt ny installasjon, så husker vi lenger enn nesa rekker og kunden får selvfølgelig papirer. Kontrolløren virker vrang, han skulle selvfølgelig bedt deg om å kontakte firmaet og spørre etter papirer.

   #92
 294     0
På installasjoner som er under 5 år el noe tror jeg, så sender DLE kopi til oss også, husker ikke om det er 5 eller 3 men noe slikt..

Men DLE er noen merkelige skruer, noen av de er ny utdannede regelryttere uten praktisk erfaring av noe slag. Og det slår ut i lite konstruktive svar fra de
Signatur
   #93
 8,022     Bærum     0
Hvor mange som kjøper brukt bolig i Norge i dag er det egentlig som får med såkalte samsvarserklæringer eller annen dokumentasjon på boligens elektriske anlegg? Jeg har kjøpt bolig flere ganger uten å få med dette. Ikke har jeg fått det heller de ytterst få gangene elektriker har gjort arbeid hos meg.

Vil tro dette gjelder en svært høy prosentandel av brukte boliger.

Dersom man skulle sanksjonert mot alle som manglet dette ville det blitt bråk. Hadde tatt dette med knusende ro hvis jeg var TS.
   #94
 294     0
sant nok det, men dette var jo et par år gammelt og da er det jo et krav, fordelen med de fleste er at anleggene er av eldre dato å da er ikke DLE opptatt av det.

Det er et krav og når dle har vært på kontroll så er det engang slik at man får det på rapporten.. Det man også kan tenke på her er et lite tanke eksperiment:

Du har en kontrollrapport fra DLE du overser den og bryr deg ikke, det går 1 år og huset ditt brenner ned pågrunn av en "elektrisk feil" og da blar man frem en rapport fra DLE.............
Signatur
   #96
 21,481     Enebolig     0
Det har blitt mer fokus på papirene de siste årene, både fra DLE og i media angående kjøp av bolig.

For å bli kontrollør i DLE stilles krav til fagbrev, deretter teknisk fagskole, evt el ingeniør, og jeg tror også at det stilles krav til fartstid som montør. Så praksis har de, men de glemmer. Men vi som elektrikere må heller ikke glemme at de får "ordre" om å fokusere mer på papirer enn selve anlegget, selv om det er synd.
   #97
 7,685     Bærum     0
Vi pusset opp badet for 4 1/2 år siden. Det var en totalentreprise fra rørleggerfirma med våtromssertifikat osv. Fikk en fin ringperm med overtakelsesskjema. Dokumentasjonen på det elektriske består av navn og telefonnummer til elektrikerfirma, det er alt. Året før pusset vi opp et annet bad. Da var det snekker som ordnet med elektriker. Har ikke motatt noe som helst dokumentasjon der heller. Mulig dette er strammet inn i det siste, men antar de færreste har noe dokumentasjon på anlegget sitt. At man skal klandre huseier for dette blir helt useriøst. Her får bransje og tilsynsmyndighet gå i seg selv.

   #98
 1,029     Oslo     0
Da bør folk sjekke hvilke elektrikere de bruker. Vi sender alltid ut dokumentasjon og samsvarserklæring på det vi gjør. Hva kundene gjør med denne får være opp til de.
   #99
 7,685     Bærum     0
Poenget er at de fleste stoler på håndverkeren de får i huset og vet ikke at de skal etterspørre dette. Hvorfor skal det være kundens oppgave å passe på at en sertifisert leverandør gjør det han er pålagt. I det ene øyeblikket blir man nektet å gjøre arbeidet selv, i neste skal man ha en kontrollplikt i forhold til de som utfører jobben.
   #100
 21,481     Enebolig     0
Her i området sendes dokumentasjonen ut til kunde, uansett om jobben er via rørlegger, totalentreprenør osv. Problemet er først og fremst når det sendes i posten sammen med faktura. "Disse papirene MÅ oppbevares...." kunne like gjerne vært ersattet med "disse papirene kan bare kastes." I det minste føles det sånn  :)

Heldigvis oppbevarer firmaet papirene i den perioden som tilsynet vil kreve papirene. Og det gjør de, ser de et anlegg uten papirer som er under 5 år gammelt, så skriver de bare merknad og kunden må skaffe papirer eller evt få et firma til å god for anlegget. Spørsmålet er vel egentlig om de sjekker anlegget igjen dersom de får papirene.....I think not. Dessverre.