#11
 2,435     Hordaland     0
For å snu rundt på spørsmålet: Hvorfor har du fått installert så alvorlig mange kurser, når inntaket er så lite?

Antall kurser i installasjonen gjenspeiler ofte hva man tenker det er behov for i husstanden. Man legger ikke opp en ny kurs, uten at det er nødvendig. I en del tilfeller er det gjerne litt "overdimensjonert" i forhold til antall nødvendige kurser, men likevel har det jo vært en tanke bak det hvorfor det er slik.

40A hovedsikring er i nedre del av skalaen for hva som er normalt. Alt under 50A for en vanlig enebolig/rekkehusleilighet er relativt lite. Dog; det er i de fleste tilfeller absolutt tilstrekkelig.

Elbil trekker en fast og konstant belastning når den lader. Det som kan bli problemstillingen din er eventuell skeivfordeling i anlegget ditt, slik at den ene fasen gjennom hovedsikringen overbelastes.

I et anlegg som dette så vil du ha 3 ledere inn i installasjonen (jeg går nå ut i fra at du har et 230V trefasenett, med tanke på at du skriver 3x40A, altså en 3-polet hovedsikring).

Lederne er L1, L2 og L3.

La oss si du kobler elbilen til faseleder L1 og L2, som da vil trekke 10A på disse lederne.

Så kommer utfordringen med komfyrkursen din, på 25A. Denne har også 2 ledere, som må kobles til enten L1+L2, eller L2+L3, eller L1+L3.

Da ser du at elbilen og komfyrkursen vil få en felles leder, uansett hvordan du snur rundt på dette. 10+35A = 35A. Da er vi allerede tett opp mot 40A grensen på hovedsikringen din. Nå skal det sies at det er sjeldent man bruker full belastning på komfyrkursen over lengre tid. Men samtidig; du har fortsatt 13 stk 16A automater, som også er en del av anlegget ditt. Her er det da viktig å tenke på at du sannsynligvis har en varmtvannstank som trekker nærmere 10A, det samme gjelder oppvaskmaskin, vaskemaskin, og tørketrommel. Det er disse enhetene som er de store forbrukerne i huset ditt. Dersom flere av disse brukes samtidig, så vil du fort bikke over 40A grensen på hovedsikringen din dersom du har en veldig dårlig fordeling mellom fasene.
Signatur

  (trådstarter)
   #12
 76     0
Jeg forstår hvordan du tenker og jeg det samme ,men hvorfor det er så mangen kurser er merkelig jeg ser ikke grunnen til antall kurser
Jeg tenker at toppen 10 med en bil hadde funket.

Lading av EL bil skjer om natten så dette burde være greit .eventuelt får jeg ta å legge sammen noen kurser .eksempelvis sov 1 og 2 pluss gang på egen 16amp som burde holde greit. Det er 16 amp i hvert enkelt rom .?
   #13
 2,435     Hordaland     0
Visst du skal ha en elektriker i skapet, så kan det kanskje lønne seg å flytte litt rundt på kursene.

Eksempel på dårlig strategi:
- Kurs 1 (L1+L2): Komfyr
- Kurs 2 (L3+L1): Lys og stikk stue
- Kurs 3 (L2+L3): Soverom 1 og 2
- Kurs 4 (L1+L2): Oppvaskmaskin
- Kurs 5 (L3+L1): Varmtvannstank
- Kurs 6 (L2+L3): Lys og stikk ute
- Kurs 7 (L1+L2): Vaskemaskin
- Kurs 8 (L3+L1): Tørketrommel
- Kurs 9 (L2+L3): Lys og stikk kjeller
- Kurs 10 (L1+L2): Elbil

I dette eksempelet er L1 overbelastet, da alle de store forbrukerne som komfyr, oppvaskmaskin, varmtvannstank, vaskemaskin, tørketrommel og elbil havner på denne fasen.


Eksempel på god strategi:
- Kurs 1 (L1+L2): Komfyr
- Kurs 2 (L3+L1): Oppvaskmaskin
- Kurs 3 (L2+L3): Vaskemaskin
- Kurs 4 (L1+L2): Tørketrommel
- Kurs 5 (L3+L1): Varmtvannstank
- Kurs 6 (L2+L3): Elbil
- Kurs 7 (L1+L2): Lys og stikk stue
- Kurs 8 (L3+L1): Lys og stikk kjeller
- Kurs 9 (L2+L3): Soverom 1 og 2
- Kurs 10 (L1+L2): Lys og stikk ute

Her er det bedre fordeling mellom fasene, da alle de store forbrukerne er fordelt jevnt mellom L1, L2 og L3. De behøver ikke nødvendigvis å være plassert som nr 1, 2, 3, 4 osv, men de må være plassert slik at de havner jevnt fordelt mellom L1, L2 og L3.
Signatur
   #14
 25,065     Akershus     0
Du kan også vurdere

- kurs 1 (L1,L2,L3) komfyr
- kurs 2 (L2,L2) elbil

De fleste moderne komfyrer kan kobles i åpen delta. Her vil det si at L3 er felles faseleder for komfyren og bærer størst last.
Signatur
   #15
 2,435     Hordaland     0
Du kan også vurdere

- kurs 1 (L1,L2,L3) komfyr

De fleste moderne komfyrer kan kobles i åpen delta. Her vil det si at L3 er felles faseleder for komfyren og bærer størst last.

Medfører stor kostnad da det er en såpass vesentlig endring av kursen at det må monteres tavlemontert komfyrvakt, ny kabling til komfyr, ny komfyrkontakt, nytt støpsel og tilførselskabel til komfyr. Mest sannsynlig er det langt billigere å øke størrelsen på hovedsikringen i stedet.


- kurs 2 (L2,L2) elbil

Hæ...?
Signatur
  (trådstarter)
   #16
 76     0
Kursene er faktisk fint fordelt mellom fasene .eventuelt så får vi koble om i skapet .

  (trådstarter)
   #18
 76     0
Fordelingen ser fin ut.

Når jeg tilkobler jordfeilbryter tybe B skal jeg gå i fra jordfeilbrytar Type B og inn i automatsikring og ut på.toppen av automatsikring og ut til stikkontakten til EL bilen
   #19
 2,435     Hordaland     0
Komfyrvakt er uansett en fordel. Det ser heller ikke ut til at den tavlemonteres, gitt 230V IT.

https://ctmlyng.no/produktkatalog/?prod=313

Jeg refererte til eksempelet ditt, hvor du kom med et forslag å vurdere fasefordeling av komfyren med åpen deltakobling. I et slikt tilfelle trenger du både L1, L2 og L3 ført frem til komfyruttaket. I slike tilfeller er det vanlig å bruke tavlemontert komfyrvakt, da utvalget av trefase komfyrvakter er snevert.

Legg merke til at trefase komfyrvakten du linker til kun er 3x16A.
Signatur
   #20
 25,065     Akershus     0
Kan bli litt snaut ja med ca 4,2 kW, men strømmen i to av faselederne synker til ca 9A. Det hjelper noe på balanse.
Signatur