1,343    14    0  

Ladestasjon elbil. BMW Wallbox Pro

 78     oSLO     0
Hei 

Jeg har kjøpt en ladestasjon brukt. Det er en BMW Wallbox pro. Tiltenkt en BMW I3. Fully charged. https://charging.bmwgroup.com/web/wbdoc/wallbox-pro

Jeg har 400v anlegg med en 40a hovedsikring. Sikringsskapet er idiotisk plassert i forhold til garasjen og jeg driver å planlegger kabeltrekking. Det fulgte med en 20a sikring og B-vern, som jeg tenker å bruke i første omgang. Jeg tenkte dog å trekke en kabel som kan brukes utvide antall kw inn i bilen senere men vil da gjerne slippe å trekke på nytt. . Kan jeg trekke en grov kabel til en "liten"20 A sikring nå og evt oppgradere sikringen til noe som gi raskere lading i etterkant. Evt til en ladbar bil til?  Hva slags kabel bør jeg evt trekke? Elektriker skal få gjøre all jobben men graving pigging, snekring hamring og banning håper jeg å gjøre mest av selv. 

   #1
 24,656     Akershus     0
Ville satset på 32A 3-fasekabel om det er mulig.
Signatur
   #6
 5,743     OSLO     0
Legger du en PFXP 4G 10mm2, skal du være sikker ganske langt frem i tid, du har jo også 400v som er en stor fordel:D
  (trådstarter)
   #7
 78     oSLO     0
Gull! Takker. Er dette noe som får plass i et 20 mm fast rør? Jeg har et rør men der ligger en liten fiberkabel. Og den er vanskelig å skjøte for å legge et annet sted

   #9
 5,743     OSLO     0
Legger du en PFXP 4G 10mm2, skal du være sikker ganske langt frem i tid, du har jo også 400v som er en stor fordel:D

retter litt på meg selv; du har 400v, og det burde da holde med en 5G 6mm2, den kan som oftest sikres med 32A, og med 400v kan få du mye effekt ut av den.

må vel ha 32mm rør (stivt glatt) eller 40mm rør (korugert, ruglete inni) til den der.
  (trådstarter)
   #10
 78     oSLO     0
Ok takker. Ladestasjonen hadde ikke så verst pris men begynner å bli redd for totalen...