Uproff elektrikerservice
25
0
Vi flyttet inn i nybygget hus desember 2012. Vi hadde et elektrikerfirma som gjorde en dårlig og useriøs jobb på huset vårt. De kom sent og gikk tidlig og de kom ofte ikke som avtalt. Firmaet overlot arbeidet på huset utelukkende til en fersk og uerfaren elektriker som noen ganger også hadde med seg en lærling. Vi måtte stadig vekk etterlyse elektrikeren og vi stilte flere ganger spørsmål ved arbeidet. Vi hadde avtalt i et møte med lederen på forhånd at firmaet med sine erfaringsbaserte kunnskaper skulle sette opp stikkontakter og lys-spotter der det var naturlig og nødvendig. Vi tegnet sammen inn stikkontakter sånn omtrent der de skulle være, og vi ble enig om at ca halvparten av stikkontaktene skulle "gå i ett med veggen" og resten stikke mer ut (to forskjellige typer).
Vi fikk den typer stikkontakt som stikker ut i hele huset. Sa fra, men ble ikke hørt. LED-spotter ble installert. Vi ble forsikret om at disse ville gi god belysning. Lyset var elendig og dette var gjennomgående i hele huset. Vi uttrykte misnøye om dette til elektriker og hans svar var at det ikke fantes bedre LED-lys. Andre ting som ikke levde opp til forventningene var at planløsning i et rom ble ødelagt fordi spotlights og lysbrytere ble plassert der vi hadde inntegnet garderobeskap. Lys i kjøkkenskap ble feilplassert/ikke plassert. Lys generelt er malplassert. En lysbryter er koblet til to lyspunkt i to forskjellige rom. Utrolig upraktisk da det ene er soverom og det andre er gang. Det har i det hele tatt vært en kamp å få ting rett der det faktisk er gjort rett.
Etter at vi hadde flyttet inn ventet vi på at elektrikeren skulle ferdigstille arbeidet med huset. Vi fikk ikke omgjort byggelånet til huslån før huset var ferdigstilt og vi måtte mase lenge før noen kom og ordnet opp, og dette tapte vi penger på. Vi fikk ikke godkjent huset fordi det var gjort flere feil med det elektriske. Feilkoblede sikringskurser blant annet. Det var også gjort en grov feil med jordingen. Da vi endelig fikk papirer på ferdigstilling holdt vi tilbake siste faktura fra elektrikerfirmaet. Dette beløpet tilsvarte omtrent det vi hadde tapt på å ha byggeforsikring flere måneder lenger enn nødvendig. Og vi hadde ennå en del ugjort elektrikerarbeid i huset. De truet med å anmelde oss for å ikke betale, mens de nektet å innrømme noen feil. Til slutt ga de seg på dette, men det gjorde ikke vi. For vi hadde fremdeles uferdig arbeid i huset i tillegg til ting som ikke var gjort etter planen. Vi fikk ikke kontakt med de på verken telefon eller mail over lengre tid (ett-to år?). Men til slutt fikk vi svar hvor de la seg flat. Lederen som hele tiden hadde støttet den uerfarne elektrikeren vår sa at han hadde sluttet hos dem. Han lovet å sende noen for å ferdigstille huset, og som plaster på såret skulle vi få nye spotter i stuen og vi skulle slippe å betale siste faktura. Nye spotter i stuen ble installert. Lyset ble litt bedre takket være en annen type spotter hvor lyset ikke er inni taket, men på kant med taket. Men belysning er fremdeles veldig svak fordi spottene kun er plassert på vindusrekken og ikke i rommet hvor vi oppholder oss (sukk). Etter en uke sluttet den ene å lyse. Vi ga beskjed om dette og har purret på dette i flere år nå. Nå har vi bodd her i over fire år. Har vi noen rettigheter mer? Garanti/reklamasjon? Det med lysene irriterer oss grønn. Vi hadde ikke planer om ekstern belysning i de rommene hvor vi har spotter, men det er vi jo nødt til å ha. Og hva med de rommene som har felles lysbryter? Burde jo gått videre med dette for lengst ettersom det er så vanskelig å få kontakt med disse elektrikerne.
Noen råd?
Vi fikk den typer stikkontakt som stikker ut i hele huset. Sa fra, men ble ikke hørt. LED-spotter ble installert. Vi ble forsikret om at disse ville gi god belysning. Lyset var elendig og dette var gjennomgående i hele huset. Vi uttrykte misnøye om dette til elektriker og hans svar var at det ikke fantes bedre LED-lys. Andre ting som ikke levde opp til forventningene var at planløsning i et rom ble ødelagt fordi spotlights og lysbrytere ble plassert der vi hadde inntegnet garderobeskap. Lys i kjøkkenskap ble feilplassert/ikke plassert. Lys generelt er malplassert. En lysbryter er koblet til to lyspunkt i to forskjellige rom. Utrolig upraktisk da det ene er soverom og det andre er gang. Det har i det hele tatt vært en kamp å få ting rett der det faktisk er gjort rett.
Etter at vi hadde flyttet inn ventet vi på at elektrikeren skulle ferdigstille arbeidet med huset. Vi fikk ikke omgjort byggelånet til huslån før huset var ferdigstilt og vi måtte mase lenge før noen kom og ordnet opp, og dette tapte vi penger på. Vi fikk ikke godkjent huset fordi det var gjort flere feil med det elektriske. Feilkoblede sikringskurser blant annet. Det var også gjort en grov feil med jordingen. Da vi endelig fikk papirer på ferdigstilling holdt vi tilbake siste faktura fra elektrikerfirmaet. Dette beløpet tilsvarte omtrent det vi hadde tapt på å ha byggeforsikring flere måneder lenger enn nødvendig. Og vi hadde ennå en del ugjort elektrikerarbeid i huset. De truet med å anmelde oss for å ikke betale, mens de nektet å innrømme noen feil. Til slutt ga de seg på dette, men det gjorde ikke vi. For vi hadde fremdeles uferdig arbeid i huset i tillegg til ting som ikke var gjort etter planen. Vi fikk ikke kontakt med de på verken telefon eller mail over lengre tid (ett-to år?). Men til slutt fikk vi svar hvor de la seg flat. Lederen som hele tiden hadde støttet den uerfarne elektrikeren vår sa at han hadde sluttet hos dem. Han lovet å sende noen for å ferdigstille huset, og som plaster på såret skulle vi få nye spotter i stuen og vi skulle slippe å betale siste faktura. Nye spotter i stuen ble installert. Lyset ble litt bedre takket være en annen type spotter hvor lyset ikke er inni taket, men på kant med taket. Men belysning er fremdeles veldig svak fordi spottene kun er plassert på vindusrekken og ikke i rommet hvor vi oppholder oss (sukk). Etter en uke sluttet den ene å lyse. Vi ga beskjed om dette og har purret på dette i flere år nå. Nå har vi bodd her i over fire år. Har vi noen rettigheter mer? Garanti/reklamasjon? Det med lysene irriterer oss grønn. Vi hadde ikke planer om ekstern belysning i de rommene hvor vi har spotter, men det er vi jo nødt til å ha. Og hva med de rommene som har felles lysbryter? Burde jo gått videre med dette for lengst ettersom det er så vanskelig å få kontakt med disse elektrikerne.
Noen råd?
Har dere sjekket hva det koster å få noen andre til å fikse problemet? Led har jo blitt bedre og billigere siste fem årene også, kanskje dere finner noe som er relativt rimelig og har bedre lys?