216    8    2  

Faktura ifbm om elektriker jobb fiber/ethernett

 4     0
Hei

Hadde 2 karer hos meg som la om fra coax til ethernet bokser i 3 etasjer. Kabler var allerede trukket. Hyggelige og tilsynelatende flinke folk. 

Hadde på forhånd snakket med dem og opplyst dem om at det var flere coax vegg punkter som måtte skiftes til ethernet, og jeg regnet da med med at de visste hva de trengte av utstyr for å løse det i en moderne enebolig på 3 etasjer. Jeg er ikke akkurat spesialist på området...

Ble litt overrasket da fakturaen viste en time ekstra fordi en av dem måtte hente en switch på kontoret som ligger mindre enn 10min unna mens oppdraget pågikk. Det tok 1 time før han var tilbake. Gutta hadde timepris på ca kr 1200 inkl mva, så den switchen ble unødvendig dyr. Ikke det at det er store summen det er snakk om, men blir likevel litt overrasket over at de fører en ekstra time for dette.

Burde de ikke i utgangspunktet hatt med switch utifra det jeg hadde opplyst dem om? Eller om det var uklart stilt noen spørsmål slik at de visste hva de trengte og dermed unngått den ekstra turen? Er jeg helt urimelig dersom jeg spør dem om å fjerne den timen fra fakturaen? 

Glad for saklige tilbakemeldinger! 
Siste redigering: Tuesday, November 5, 2024 2:18:05 PM av Tottos

   #1
 146     0
Hvis du bare har bestilt terminering av punkter og ikke spesifisert at det skal leveres svitsj er det noe som er bestilt i tillegg, pluss ev. patchekabler.
  (trådstarter)
   #2
 4     1
Som sagt så har jeg ikke så mye kunnskap om dette, men slik jeg har forstått det så er man da nødt til å ha en ethernet switch som erstatter coax splitteren som var der fra tidligere når man skal føre signalet fra sikringsskap i 1. etg opp til de nye ethernet vegg punktene i 2. og 3. etasje. 

Elektrikerne var klar over at bestillingen var i forbindelse med overgang fra Telia (coax) til Telenor (fiber). Coax boksene på veggen ble derfor skiftet ut med ethernet bokser. Er ikke da en switch noe du er helt nødt til å ha for å få signal i de nye veggpunktene (ethernetboksene) i hver etasje, og derfor noe de burde tatt med uten at jeg som "amatør" måtte informert dem om dette på forhånd?





   #3
 2,068     klippdalen     0
kunne jo hende du hadde switch fra før Smile dette er ikke utstyr vi normalt har i bilen lengre(Telemontør)
  (trådstarter)
   #4
 4     0
Forstår det, men en switch er da helt nødvendig for å få signal i veggpunktene i hver etasje?
HSt
   #6
 37,739     Lillestrøm kommune     1
Det er nødvendig, men som beskrevet over ikke bestilt

Hos meg er det 4 porter på ruteren så trenger ikke noen svitsj så bare et eksempel på at de kunne ikke vite at du ikke hadde utstyret på plass
  (trådstarter)
   #7
 4     0
Er jo lov for elektriker å forhøre seg litt om kundens behov på forhånd da… Noen vil vel tom si at de har en plikt til å undersøke litt og ikke ta ting for gitt som kan påføre kunden ekstra og unødvendige kostnader.

TSt
   #8
 15,073     0
Jeg har aldri vært borti at montør har levert utstyr så tror ikke en kan forvente dette. De aller fleste rutere til fiber har hatt flere utganger inntil nå nylig. De siste Telenor boksene jeg har vært borti har hatt dette også. Så hvis en skal spre fra annet punkt enn ruter er plassert må en hjelpe til med informasjon om dette. Jeg pleier å si at få installert minimum og så hjelper jeg de med resten som trengs etterpå. I noen tilfeller ender vi da opp med en ekstra svitsj for å redusere mengden kabling.