Kablene som selges med bilene trekker maks 10a, korrekt.
Mange advarer mot å lade via husholdningskontakter (Schuko) fordi det finnes historikk med varmgang. Reelt sett handler dette om at mange ladekabler har en ca 1 kg tung "kladd" som belaster kontakten rent fysisk. Strekkavlastning løser alt.
Ny installasjonsveiledning angir at elektrikerne kun kan sette opp 10a sikring hvis kursen skal brukes til elbillading. Årsaken er historikken med kladdene.
I sum - intet problem å nytte eksisterende 16a kurs. (forutsetter at den har 2,5mm kabel).
Forøvrig - anbefaler elbilforum.no Rimelig mange som er opptatt av disse spørsmålene der.
10A kurs for lading av elbil er fullt tillatt. Husk dog at elbil skal lades fra dedikert stikkontakt som er ment for formålet, hvor stikkontakten er sikret av et type B-jordfeilvern.
OK, så dem trenger ikke gjøre noe? det trengs heller ingen spesiell jf.automat? leste noe om A og B type, eller gjelder det kun på større kurser/lade-stasjoner etc?
EDIT; ser det kom et svar i mellomtiden. må bytte automat altså?
10A kurs for lading av elbil er fullt tillatt. Husk dog at elbil skal lades fra dedikert stikkontakt som er ment for formålet, hvor stikkontakten er sikret av et type B-jordfeilvern.
Dette er ikke tilbakevirkende. Det er altså helt lovlig for de det gjelder å bruke den eksisterende 16A kursen. Men jeg ville sørge for god strekkavlastning, og ikke kjøpe uorginal ladekabel som kan trekke 16A (de finnes).
10A kurs for lading av elbil er fullt tillatt. Husk dog at elbil skal lades fra dedikert stikkontakt som er ment for formålet, hvor stikkontakten er sikret av et type B-jordfeilvern.
Dette er ikke tilbakevirkende. Det er altså helt lovlig for de det gjelder å bruke den eksisterende 16A kursen. Men jeg ville sørge for god strekkavlastning, og ikke kjøpe uorginal ladekabel som kan trekke 16A (de finnes).
ok, så konklusjonen er at den ekst. instalasjonen ikke trengs og gjøres noe med? det kan være som det er i dag?
ja, jeg nevnte det til de folka at laderen ikke burde "henge" i kontakten, det burde være en form for oppheng eller lignende
Men finner de ut at de ønsker raskere lading kan de vurdere å oppgradere anlegget. Dette vil i i så fall utløse alle dagens krav, med dedikert kurs, B-vern og ladestasjon/industristikk.
Men det er mulig kravet om B-vern er fjernet om noen år. Dette er først og fremst aktuelt på trefaselading, men Norge har valgt å være veldig konservative i regelverket. Altså kan det lønne seg å vente.
Skal man være helt på den sikre siden kan være lurt å sjekke vilkårene i boligforsikringen for å se om disse sier noe om lading av elbil. Jeg regner med det ikke varer lenge før enkelte selskap setter krav til både jordfeilbryter type B og overspenningsvern.
Men det er mulig kravet om B-vern er fjernet om noen år. Dette er først og fremst aktuelt på trefaselading, men Norge har valgt å være veldig konservative i regelverket. Altså kan det lønne seg å vente.
Jeg er enig i at kravet om B-vern for enfaselading bygger på en streng fortolkning. Men i de siste ukene har mediene fortalt om parkeringsselskaper som nekter å bygge ut ladeplasser pga. brannfaren, vi har hørt om Teslaen som begynte å brenne ved hurtigladestasjonen, og i natt begynte det å brenne i en hybridbuss som stod til vedlikeholdslading.
Slike saker skaper lett en stemning som gjør det viktig for myndighetene å vise at de er opptatte av at elbillading skal være trygt. Jeg blir ikke overrasket hvis det kommer strengere krav rundt slik lading i årene som kommer.
Kravene kan bli strengere på noen områder, men på andre områder er det mer trolig at de mykes opp. Det ville ikke overraske meg om det blir et krav at nye elbiler skal kun leveres med Type 2 ladekabel, e.l. Vanlig stikkontakt vil fases ut til større og større grad. Men jordfeilvern klasse B er det egentlig ikke behov for, så der vil det fint kunne endres til A på enkle installsjoner uten at noen hever et øyenbryn.
Når det gjelder parkeringsselskapet som ikke ville sette opp ladestasjoner var nok brannfaren en hendig unnskyldning. Jeg antar lading er noe de ikke interesserer seg for, av en eller annen grunn. Kanskje er det ikke nok penger i det. DSB sier at elbiler ikke brenner oftere enn fossilbiler, og at en brann har ikke større konsekvenser, så det er en ganske latterlig unnskylding.
Det norske veritas, en gjeng som vel er over snittet opptatt av sikkerhet, har akkurat åpnet 100 ladeplasser for elbil i deres garasjeanlegg...
Hva en tullegjeng på nordvestlandet bruker av unnskyldninger er latterlig. Blir moro å se om pipen får en annen lyd om noen år når belegget i p-huset går ned fordi folk er vant til å lade ved parkering.
Mange advarer mot å lade via husholdningskontakter (Schuko) fordi det finnes historikk med varmgang. Reelt sett handler dette om at mange ladekabler har en ca 1 kg tung "kladd" som belaster kontakten rent fysisk. Strekkavlastning løser alt.
Ny installasjonsveiledning angir at elektrikerne kun kan sette opp 10a sikring hvis kursen skal brukes til elbillading. Årsaken er historikken med kladdene.
I sum - intet problem å nytte eksisterende 16a kurs. (forutsetter at den har 2,5mm kabel).
Forøvrig - anbefaler elbilforum.no Rimelig mange som er opptatt av disse spørsmålene der.
OK, så dem trenger ikke gjøre noe? det trengs heller ingen spesiell jf.automat?
leste noe om A og B type, eller gjelder det kun på større kurser/lade-stasjoner etc?
EDIT; ser det kom et svar i mellomtiden. må bytte automat altså?
Dette er ikke tilbakevirkende. Det er altså helt lovlig for de det gjelder å bruke den eksisterende 16A kursen. Men jeg ville sørge for god strekkavlastning, og ikke kjøpe uorginal ladekabel som kan trekke 16A (de finnes).
ok, så konklusjonen er at den ekst. instalasjonen ikke trengs og gjøres noe med?
det kan være som det er i dag?
ja, jeg nevnte det til de folka at laderen ikke burde "henge" i kontakten, det burde være en form for oppheng eller lignende
Men finner de ut at de ønsker raskere lading kan de vurdere å oppgradere anlegget. Dette vil i i så fall utløse alle dagens krav, med dedikert kurs, B-vern og ladestasjon/industristikk.
Men det er mulig kravet om B-vern er fjernet om noen år. Dette er først og fremst aktuelt på trefaselading, men Norge har valgt å være veldig konservative i regelverket. Altså kan det lønne seg å vente.
Jeg er enig i at kravet om B-vern for enfaselading bygger på en streng fortolkning.
Men i de siste ukene har mediene fortalt om parkeringsselskaper som nekter å bygge ut ladeplasser pga. brannfaren, vi har hørt om Teslaen som begynte å brenne ved hurtigladestasjonen, og i natt begynte det å brenne i en hybridbuss som stod til vedlikeholdslading.
Slike saker skaper lett en stemning som gjør det viktig for myndighetene å vise at de er opptatte av at elbillading skal være trygt. Jeg blir ikke overrasket hvis det kommer strengere krav rundt slik lading i årene som kommer.
Når det gjelder parkeringsselskapet som ikke ville sette opp ladestasjoner var nok brannfaren en hendig unnskyldning. Jeg antar lading er noe de ikke interesserer seg for, av en eller annen grunn. Kanskje er det ikke nok penger i det. DSB sier at elbiler ikke brenner oftere enn fossilbiler, og at en brann har ikke større konsekvenser, så det er en ganske latterlig unnskylding.
Bussen som brant holdt forresten på med vedlikeholdslading av 24V batteriet. Det at den var hybrid hadde ingenting med saken å gjøre. http://www.tu.no/industri/2016/01/25/busshybridene-som-brant-var-ikke-ladbare
Hva en tullegjeng på nordvestlandet bruker av unnskyldninger er latterlig. Blir moro å se om pipen får en annen lyd om noen år når belegget i p-huset går ned fordi folk er vant til å lade ved parkering.