Dobler du prisen kan du vel få lader på veggen og øke til det sikringsskapet dit takler og kanskeje lade med 16 eller 32 amp de gangene du trenger det.
Dobler du prisen kan du vel få lader på veggen og øke til det sikringsskapet dit takler og kanskeje lade med 16 eller 32 amp de gangene du trenger det.
Hva er det for biler som ikke har lader ombord? Er det ikke bare hurtigladere med DC som monteres utenfor bilen?
Veggboksen er strengt tatt ikke en lader - siden laderen ganske riktig sitter inne i bilen. Bokseinnmaten har samme funksjon som kladden som er montert på kabelen til reiseladeren som følger med når man kjøper bilen. Den kommuniserer med bilen og regulerer hvor mye strøm som leveres til bilen under ladingen.
Prisen er helt innenfor med tanke på mulige hindringer o.l. og borring i vegger og evnt. hvis det er betongvegger så krever det også litt lenger tid for feste av kabel.
Men snodig at du får levert vanlig stikk med klapplokk og 10A og ikke 16A med rundtstiftkontakt i stedet?!
Prisen er helt innenfor med tanke på mulige hindringer o.l. og borring i vegger og evnt. hvis det er betongvegger så krever det også litt lenger tid for feste av kabel.
Men snodig at du får levert vanlig stikk med klapplokk og 10A og ikke 16A med rundtstiftkontakt i stedet?!
Da må man bytte støpsel på ladekontakten. Da får man ikke brukt denne andre steder der det allerede er vanlig stikkontakt.. Har faktisk laget overgang skjøtekontakt fra industri til shuko for noen kunder... kremt..
Har Peugeot Ion som stort sett lades hjemme. Jeg har trukket kabel med stor kapasitet men sikret den med 16 A da dette dekker hva bilen kan lade. I garasjen har jeg satt opp 16A rundstikk med 3 pinner samt en http://www.elbilhjelpen.no/htm/type2-1fase.html sammen med Vare nr 32202.
Denne kladden står fastmontert i garasjen. Default så lader den da på 6 A noe som er kjekt for over natten lading (lavere belastning på strømnettet og bilen står kortere tid med fullladet batteri som øker batterislitasjen). Dersom jeg skal lade fort fordi jeg skal langt med bilen på kvelden setter jeg den på 16A.
Dette fungerer bra for meg nå og er ganske fleksibelt for fremtiden.
Signatur
De fleste av innleggen mine her er teorier og bør leses utfra dette. Ingen formell utdanning relatert til bygg.
Dette har jeg brukererfaringer med: Teknikktank,peisinnsats med vannkappe, l/v varmepumpe, veggvarme på badet, gulvvarme, råte i feilkonstruerte yttervegger, El-bil Peugeot Ion.
Laderen som medfølger bilen går under definisjonen "nødlader"
Jeg vil anbefale deg å gå for en løsning der du får 3x32A. Jeg gjorde dette selv hjemme og det er rimelig behagelig å kunne fulllade leafen på 4timer.
Sjekk Salto sine ladere.. de er billige sammenlignet med en del andre typer. Det blir å pisse i buksa å betale 10lapper for en "10A" kurs.
Alle elbiler vil etterhvert gå over til menekes kontakter.. så kjøp en ladestasjon med dette. har du leaf.. så kjøper du en overgang.
Ser ut til at du har en 6,6 kW lader ombord. En tofase 230V tilknytning på 32A gir deg 7,360 kW. Hva bruker du den siste fasen til? For Leafen er den bortkastet, men vil kanskje ha noe for seg på sikt? Imidlertid, det forutsetter som oftest installasjon av en 230/400V trafo på maaaange kilo og kr.
Helt riktig.. Leafen benytter kun L1-L2. Men jeg har lagt opp for 3 faser... Det blir for dumt av meg å ikke ha den siste fasen tilgjengelig hvis vi skulle skifte bil med en annen ladeløsning i fremtiden.
Hva er det for biler som ikke har lader ombord? Er det ikke bare hurtigladere med DC som monteres utenfor bilen?
Bokseinnmaten har samme funksjon som kladden som er montert på kabelen til reiseladeren som følger med når man kjøper bilen. Den kommuniserer med bilen og regulerer hvor mye strøm som leveres til bilen under ladingen.
Men snodig at du får levert vanlig stikk med klapplokk og 10A og ikke 16A med rundtstiftkontakt i stedet?!
Da må man bytte støpsel på ladekontakten. Da får man ikke brukt denne andre steder der det allerede er vanlig stikkontakt.. Har faktisk laget overgang skjøtekontakt fra industri til shuko for noen kunder... kremt..
(kanskje noe av det mest jalla jeg har klart og dra opp gjennom google)
https://www.deal.no/deal/default.asp?page=vare&produsentID=ELN-1573651&ref=GoogleMerchant&&utm_source=GoogleMerchant&utm_medium=origanic&utm_campaign=ELN-1573651&gclid=CjwKEAiAnLGjBRCk_I-y_4iAmB0SJADGjWWz-BAPaGd6WOCPPzbnCfyNzs0OqaNfFvJ9_NrAIIQ8VhoCZb7w_wcB
Ellers så kan du sette en 32A industri sikret med en 16A som en løsning.
Men igjen så er det litt avhengig av hvilken type elbil det er snakk om.
Jeg vil anbefale deg å gå for en løsning der du får 3x32A. Jeg gjorde dette selv hjemme og det er rimelig behagelig å kunne fulllade leafen på 4timer.
Sjekk Salto sine ladere.. de er billige sammenlignet med en del andre typer. Det blir å pisse i buksa å betale 10lapper for en "10A" kurs.
Alle elbiler vil etterhvert gå over til menekes kontakter.. så kjøp en ladestasjon med dette. har du leaf.. så kjøper du en overgang.
Jeg har trukket kabel med stor kapasitet men sikret den med 16 A da dette dekker hva bilen kan lade.
I garasjen har jeg satt opp 16A rundstikk med 3 pinner samt en http://www.elbilhjelpen.no/htm/type2-1fase.html sammen med Vare nr 32202.
Denne kladden står fastmontert i garasjen. Default så lader den da på 6 A noe som er kjekt for over natten lading (lavere belastning på strømnettet og bilen står kortere tid med fullladet batteri som øker batterislitasjen). Dersom jeg skal lade fort fordi jeg skal langt med bilen på kvelden setter jeg den på 16A.
Dette fungerer bra for meg nå og er ganske fleksibelt for fremtiden.
Dette har jeg brukererfaringer med:
Teknikktank,peisinnsats med vannkappe, l/v varmepumpe, veggvarme på badet, gulvvarme, råte i feilkonstruerte yttervegger, El-bil Peugeot Ion.
Ser ut til at du har en 6,6 kW lader ombord. En tofase 230V tilknytning på 32A gir deg 7,360 kW. Hva bruker du den siste fasen til? For Leafen er den bortkastet, men vil kanskje ha noe for seg på sikt? Imidlertid, det forutsetter som oftest installasjon av en 230/400V trafo på maaaange kilo og kr.
Men jeg har lagt opp for 3 faser...
Det blir for dumt av meg å ikke ha den siste fasen tilgjengelig hvis vi skulle skifte bil med en annen ladeløsning i fremtiden.