7,133    10    0  

Pristilbud på tilleggsarbeider fra elektriker ifbm nybygg

 13     0
Har fått et pristilbud jeg lurer på om er innenfor hva en må regne med. Det er fra samme elektriker som skal gjøre det som allerede er inkludert i kontrakten med husleverandøren. Tenker også at det er dumt å dele opp jobben på flere firmaer bare for å få noen ekstra punkter/ varmekabler etc.

Totalen kom på 93 178,- som for meg som aldri har hyra en elektriker virker helt hinsides.

Se spesifisering på vedlagt bilde. Når man ser på punkt for punkt er det kanskje ikke så ille...? Det er jo helt klart varmekablene som drar opp prisen.

Andre innspill på evt endringer? Fikk f,eks. et tips om å be om 16A kurs til garasjen. Her er det satt opp 2/15A. Hva betyr det?
Pristilbud på tilleggsarbeider fra elektriker ifbm nybygg - pristilbud elektriker.JPG - runmad

   #1
 33     Lillehammer     0
Virker innafor det der i grunn.

Grunnen til 2/15A kan være at det er beregnet 2x2,5mm2 skjult, da er ikke 16A lenger godkjent, pga utløser tid/strøm. ( finnes vel noen 16A som fortsatt klare kravet, men vet mange velger 15A i stede)
  (trådstarter)
   #2
 13     0
Takk for svar, men dette er helt gresk for meg. 2,5mm2 er tykkelsen på ledningen? Pr mm2? Hvor mange watt får jeg ut av en 2/15A kurs før det kneler? Holder det til f.eks å kunne kjøre en varmeovn 3000W + luftkompressor 2000W samtidig en kald vinterdag jeg trenger å fylle luft? Hva om jeg skulle finne på å kjøpe el-bil (som jeg ikke aner hva trekker)..?
   #3
 25,064     Akershus     0
En kurs på 15A kan du belaste med 230*15=3450 Watt. I realiteten kan du gå noe over og for kortere tid enn en time enda noe over. Dine 3000+ 2000W vil nok ta sikringen ganske kjapt.

En el-bil kan du lade med 10,13,14,15,16, 25, 32, 50A, 230V, 400V, en-fas, to-fas og trefas!  :o

I tillegg kan det komme restriksjoner og gjenbruk av halvt utslitte Tesla-batterier. Ikke så lett å svare på mao. Sjekk elbil.no
Signatur
   #4
 336     Northwest     0
Når det er snakk om automatsikringer beregnet for nye hus har en 15A automat en verdi for overlast i en time med faktor 1.3.

Jeg ville lagt 32A trefas til garasje og hatt et lite sikringsskap der, du får sikkert prutet deg til det uten pristillegg.
PH
   #5
 242     Oppland     0
Når det gjelder elektrikere og rørleggere er det lenge siden jeg sluttet å undre meg på hvor lite blyg det er mulig å være når man skriver tilbud og fakturaer. Prisene er hinsides, live with it Smile
Signatur
   #6
 336     Northwest     0

Når det gjelder elektrikere og rørleggere er det lenge siden jeg sluttet å undre meg på hvor lite blyg det er mulig å være når man skriver tilbud og fakturaer. Prisene er hinsides, live with it :)

Synes ikke det er så dyrt jeg. Hvis man henter inn anbud på elektro og vvs og jobben er litt omfattende så er det gjerne små avvik i pris.

Skal man irritere seg over hva som er dyrt bør man se på bilverksteder, ved forrige bilproblem fikk jeg tilbud som sprikte fra 11-27k for den samme jobben og man vil ikke regne ut timesprisen man betaler hos frisør.
PH
   #7
 242     Oppland     0
Når det gjelder bilverksteder så har man flere valg. Man kan velge det dyre merkeverkstedet, det billige piratverkstedet, eller gjøre det selv. Ingen spør deg på en EU-kontroll hvor bremsene er reparert så lenge de fungerer som de skal. Når det gjelder elektrikere og rørleggere derimot, er situasjonen en helt annen. Bransjemafiaen har i samarbeid med myndighetene ordnet det slik at det kun er utdannede personer som har lov til å feste en ledning på veggen fra pkt. A til pkt. B.

Jeg er ikke elektriker selv, og setter bort det meste av dette til fagfolk. Mye av dette gjør de raskere og bedre enn meg, i tillegg til at jeg mangler mye kompetanse på det som er avansert. Det som jeg mener er fullstendig latterlig er når jeg i teorien ikke en gang kan sette opp veggbokser og ferdigtrekte rør, evt trekke dette selv i etterkant. Jeg gjør dette selv, men det er vel fordi jeg har bra forhold til elektrikeren vår.

Når det gjelder sammenligningen bilverksted/elektriker så har jeg hørt at sikkerhet er hovedargumentet for at regelverket innen el-sikkerhet er så strengt. Jeg mener det er verre når naboens bil er til fare for andre i trafikken enn at naboen setter fyr på sitt eget hus pga feilkobling. Og ja - jeg er klar over at naboer kan bli påvirket av el-feil i nabohus.
Signatur

   #8
 336     Northwest     0
Jeg skjønner veldig godt hvorfor man i teorien ikke kan sette opp veggbokser og ferdigtrekte rør selv, det går på det med fagmessig utførelse og amatører bruker gjerne uforholdsmessig mye rør, vannlås hele veien og så ligger det så løst i veggen at man kan glemme å trekke om.

Jeg har konsekvent takket nei til hjelp da jeg la mitt røranlegg selv om jeg har veldig mye rør og tilbud fra 2 hobbyelektrikere om hjelp.

Man har et regelverk når det gjelder bilverksteder også og piratverksted er i mine øyne ikke et alternativ. Men jeg bruker gjerne spesialistfirmaer istedenfor autoriserte bilverksteder.
Siste redigering: Saturday, May 10, 2014 11:39:26 PM av Vidar1979
   #10
 682     0
Syns ikke varmekablene var så veldig dyr. Det er vel ferdig lagt med termostat, føler og dokumentasjon. Er pris inkl eller eks mva?