7,133
10
0
Pristilbud på tilleggsarbeider fra elektriker ifbm nybygg
13
0
Har fått et pristilbud jeg lurer på om er innenfor hva en må regne med. Det er fra samme elektriker som skal gjøre det som allerede er inkludert i kontrakten med husleverandøren. Tenker også at det er dumt å dele opp jobben på flere firmaer bare for å få noen ekstra punkter/ varmekabler etc.
Totalen kom på 93 178,- som for meg som aldri har hyra en elektriker virker helt hinsides.
Se spesifisering på vedlagt bilde. Når man ser på punkt for punkt er det kanskje ikke så ille...? Det er jo helt klart varmekablene som drar opp prisen.
Andre innspill på evt endringer? Fikk f,eks. et tips om å be om 16A kurs til garasjen. Her er det satt opp 2/15A. Hva betyr det?
Totalen kom på 93 178,- som for meg som aldri har hyra en elektriker virker helt hinsides.
Se spesifisering på vedlagt bilde. Når man ser på punkt for punkt er det kanskje ikke så ille...? Det er jo helt klart varmekablene som drar opp prisen.
Andre innspill på evt endringer? Fikk f,eks. et tips om å be om 16A kurs til garasjen. Her er det satt opp 2/15A. Hva betyr det?
Grunnen til 2/15A kan være at det er beregnet 2x2,5mm2 skjult, da er ikke 16A lenger godkjent, pga utløser tid/strøm. ( finnes vel noen 16A som fortsatt klare kravet, men vet mange velger 15A i stede)
En el-bil kan du lade med 10,13,14,15,16, 25, 32, 50A, 230V, 400V, en-fas, to-fas og trefas! :o
I tillegg kan det komme restriksjoner og gjenbruk av halvt utslitte Tesla-batterier. Ikke så lett å svare på mao. Sjekk elbil.no
Jeg ville lagt 32A trefas til garasje og hatt et lite sikringsskap der, du får sikkert prutet deg til det uten pristillegg.
Synes ikke det er så dyrt jeg. Hvis man henter inn anbud på elektro og vvs og jobben er litt omfattende så er det gjerne små avvik i pris.
Skal man irritere seg over hva som er dyrt bør man se på bilverksteder, ved forrige bilproblem fikk jeg tilbud som sprikte fra 11-27k for den samme jobben og man vil ikke regne ut timesprisen man betaler hos frisør.
Jeg er ikke elektriker selv, og setter bort det meste av dette til fagfolk. Mye av dette gjør de raskere og bedre enn meg, i tillegg til at jeg mangler mye kompetanse på det som er avansert. Det som jeg mener er fullstendig latterlig er når jeg i teorien ikke en gang kan sette opp veggbokser og ferdigtrekte rør, evt trekke dette selv i etterkant. Jeg gjør dette selv, men det er vel fordi jeg har bra forhold til elektrikeren vår.
Når det gjelder sammenligningen bilverksted/elektriker så har jeg hørt at sikkerhet er hovedargumentet for at regelverket innen el-sikkerhet er så strengt. Jeg mener det er verre når naboens bil er til fare for andre i trafikken enn at naboen setter fyr på sitt eget hus pga feilkobling. Og ja - jeg er klar over at naboer kan bli påvirket av el-feil i nabohus.
Jeg har konsekvent takket nei til hjelp da jeg la mitt røranlegg selv om jeg har veldig mye rør og tilbud fra 2 hobbyelektrikere om hjelp.
Man har et regelverk når det gjelder bilverksteder også og piratverksted er i mine øyne ikke et alternativ. Men jeg bruker gjerne spesialistfirmaer istedenfor autoriserte bilverksteder.