#61
 3,109     Norge     0
Ein slekning av meg som er installatør og avdelingsledar i ei større elektrobedrift (20 ansatte fordelt på 3 avdelingar) seier at dei bereknar seg 40 % avanse på materiell.
(innkjøpspris multiplisert med 1,4 multiplisert med 1,25 = utsalgspris inkl. mva)

Timepris 690 inkl mva.
Kjøring, bil kr 100,- pr jobb/mann, uavhengig om jobben tar 1 månad eller 1 time.

   #62
 21,481     Enebolig     0



Altså,

Jeg synes du har deg selv å takke.

Enten tar du det på fastpris, ringer rundt og ber om priser eller tar det på anbud.


Har nevnt det før, hvem går inn i butikk og sier de skal ha en bil? Hvorfor spørre om pris?


Hvilken butikk gir en pris som ikke stemmer når du spør? Spør du om pris får du en timepris, som ikke representerer virkeligheten i det hele tatt. Latterlig delpåslag og meningsløse ekstrakostnader som "servicebil". Problemet er ikke timekostnaden i seg selv, men at man med vilje gjør prisen mest mulig ullen ovenfor kunden.


Jeg går ikke inn på verkstedet og spør om hva de tar i timen. Jeg spør om hva reparasjonen koster. Selvfølgelig.

Latterlige ekstrakostader som en servicebil til 150 000, lastet med et halvt tonn, drivstoff, forsikringer, skader på bilen.... Det koster, og det er ikke noe nytt at folk utenfor bransjen ikke forstår dette. Se på din egen bil, det koster.

   #63
 21,481     Enebolig     0



Hvorfor kjøpte du ikke bare alt materiell selv?
At man har påslag på materiell må man regne med, du kan kjøpe 1 pølse med brød (omregnet fra pakker i butikk) til ca 5kr, men på bensinstasjonen koster den 40.- elektrikeren skal administrere innkjøp og henting,eventuelt lager av delene,samt at han har garanti ansvar og det koster selfølgelig, han blir jo et ekstra ledd, skal du dra denne langt, så får du gå til de web el butikkene du nevnte før her, og høre ha påslag de har fra der de kjøper delene, det er nok noe av det samme regnet i %.....
Pølsa som selges for 8 gangern av hva den koster i butikk er det ingen som stusser på, satt i perspektiv, men du får den derimot varma opp servert i brød, likeså du får delene levert hjem til deg uten at du trengte å gjøre noe...




Materiellet blir "alltid" feil og er av billigste sort. Ellers har du helt rett, alle har påslag. Skal man virkelig klage, så er pølsa på Shell et godt sted å starte.


Om billig materiell er en så stor bekymring, hvorfor ha så stort påslag? Jo større påslag, jo mere vil man spare på billigmateriell.


Påslaget er nok omtrent det samme i prosent utifra hva det koster inn. Dessverre har mange firmaer sett gevinsten i å bruke slikt materiell på anbudsjobber, og mange ganger er det en nødvendighet for å vinne jobber. Man kan ikke selge Merce og vinne på pris mot de som selger Lada.

Men Ola, han kjøper stort sett det som er enda hakket dårligere. Elko fra 75 er bedre enn de fleste BT produkter. Det sier sitt. Og gjett hvem de ringer når noe går galt? Og de vil ha det gratis. Slik blir det fort dårlig rykte når firmaet sier nei.
   #64
 21,481     Enebolig     0





Kanskje vi skal starte en kampanje her på BB:
"kjøp alt selv, det er den enste måten å få vite den reelle  timeprisen".



Tipper du ikke ville latt andre ufaglærte forberede og organisere i ditt eget yrke. Greit nok hvis man får noen el nummer, men å handle inn alt er en jobb i seg selv. I tillegg handler de fleste på Biltema og Europris, de vet ikke bedre.


I mitt yrke er det ikke noe problem, nettopp fordi det sjeldent er noe å spare på å handle inn eventuell ting som må handles inn. Det er ikke uten grunn folk vil handle inn selv, det er bransjen selv som skaper dette ønsket, det er lett å bli kvitt maset om å handle inn selv. Det er bare å ikke ha sinnsyke påslag.


Da driver du i en spesiell bransje. Som andre har nevnt, hver dag går vi innom butikker. Felles for dem alle er målet om å tjene penger, og det skal ikke mye kunnskap til for å forstå hvordan man oppnår det.
   #65
 3,216     0






Kanskje vi skal starte en kampanje her på BB:
"kjøp alt selv, det er den enste måten å få vite den reelle  timeprisen".



Tipper du ikke ville latt andre ufaglærte forberede og organisere i ditt eget yrke. Greit nok hvis man får noen el nummer, men å handle inn alt er en jobb i seg selv. I tillegg handler de fleste på Biltema og Europris, de vet ikke bedre.


I mitt yrke er det ikke noe problem, nettopp fordi det sjeldent er noe å spare på å handle inn eventuell ting som må handles inn. Det er ikke uten grunn folk vil handle inn selv, det er bransjen selv som skaper dette ønsket, det er lett å bli kvitt maset om å handle inn selv. Det er bare å ikke ha sinnsyke påslag.


Da driver du i en spesiell bransje. Som andre har nevnt, hver dag går vi innom butikker. Felles for dem alle er målet om å tjene penger, og det skal ikke mye kunnskap til for å forstå hvordan man oppnår det.


Nei, jeg driver ikke en spesiell bransje, jeg driver i en bransje der folk betaler meg for min kompetanse. Folk går ett annet sted om de vil kjøpe varer i en butikk. Det er ikke derfor de kommer til meg/oss. Det for arbeidet de kommer, ikke delene.
   #66
 3,216     0




Hvorfor kjøpte du ikke bare alt materiell selv?
At man har påslag på materiell må man regne med, du kan kjøpe 1 pølse med brød (omregnet fra pakker i butikk) til ca 5kr, men på bensinstasjonen koster den 40.- elektrikeren skal administrere innkjøp og henting,eventuelt lager av delene,samt at han har garanti ansvar og det koster selfølgelig, han blir jo et ekstra ledd, skal du dra denne langt, så får du gå til de web el butikkene du nevnte før her, og høre ha påslag de har fra der de kjøper delene, det er nok noe av det samme regnet i %.....
Pølsa som selges for 8 gangern av hva den koster i butikk er det ingen som stusser på, satt i perspektiv, men du får den derimot varma opp servert i brød, likeså du får delene levert hjem til deg uten at du trengte å gjøre noe...




Materiellet blir "alltid" feil og er av billigste sort. Ellers har du helt rett, alle har påslag. Skal man virkelig klage, så er pølsa på Shell et godt sted å starte.


Om billig materiell er en så stor bekymring, hvorfor ha så stort påslag? Jo større påslag, jo mere vil man spare på billigmateriell.


Påslaget er nok omtrent det samme i prosent utifra hva det koster inn. Dessverre har mange firmaer sett gevinsten i å bruke slikt materiell på anbudsjobber, og mange ganger er det en nødvendighet for å vinne jobber. Man kan ikke selge Merce og vinne på pris mot de som selger Lada.

Men Ola, han kjøper stort sett det som er enda hakket dårligere. Elko fra 75 er bedre enn de fleste BT produkter. Det sier sitt. Og gjett hvem de ringer når noe går galt? Og de vil ha det gratis. Slik blir det fort dårlig rykte når firmaet sier nei.


Ja, påslaget er det samme, så forskjellen i absolutte summer øker, jo mere påslag på deler, jo mindre lønner det seg med godt utstyr. Om bransjen ønsker å øke kvaliteten på utstyret, hvorfor har de en prispolitikk som straffer de som kjøper dyrt utstyr?
   #67
 3,216     0




Altså,

Jeg synes du har deg selv å takke.

Enten tar du det på fastpris, ringer rundt og ber om priser eller tar det på anbud.


Har nevnt det før, hvem går inn i butikk og sier de skal ha en bil? Hvorfor spørre om pris?


Hvilken butikk gir en pris som ikke stemmer når du spør? Spør du om pris får du en timepris, som ikke representerer virkeligheten i det hele tatt. Latterlig delpåslag og meningsløse ekstrakostnader som "servicebil". Problemet er ikke timekostnaden i seg selv, men at man med vilje gjør prisen mest mulig ullen ovenfor kunden.


Jeg går ikke inn på verkstedet og spør om hva de tar i timen. Jeg spør om hva reparasjonen koster. Selvfølgelig.

Latterlige ekstrakostader som en servicebil til 150 000, lastet med et halvt tonn, drivstoff, forsikringer, skader på bilen.... Det koster, og det er ikke noe nytt at folk utenfor bransjen ikke forstår dette. Se på din egen bil, det koster.


Ikke alle jobber er spesielt godt egnet til fastpris, det vet du like godt som meg.

Poenget er ikke at bilen koster, poenget er at det er enda en måte å gjøre prisene mere ullene for meningmann, jeg kan ikke velge å ikke ha en servicebil, hvorfor er det ikke bakt inn i timeprisen? Vi operer ikke med en timepris, og ett leie av kontrorplass-tillegg, arbeidsgiveravgift tillegg, erstatningsak-tillegg som kunden ikke kan unngå. Disse kostnadene er bakt inn, og man får en timepris å forholde seg til. Ikke en timepris, og masse tillegg som kunden vet eller ikke vet at finnes.

Poenget er ikke at elektrikere tjener penger, eller forsåvidt prisnivået i seg selv, som du later til å tro, poenget er at prisstrukturen er helt latterlig, og dens primære mål er tydeligvis å gjøre det vanskeligst mulig og mest mulig forvirrende for kunden. Er virkelig bransjen tjent med at kunder føler seg lurt? Jeg tror ikke det. Jeg er ikke videre tilfreds med "haha, når du er så dum og ikke bruker fastpris/vet at påslagene er hinsides/ vet at det kommer gebyrer på toppen, så kan du bare ha det så godt".-holdningen.

   #68
 21,481     Enebolig     0


Nei, jeg driver ikke en spesiell bransje, jeg driver i en bransje der folk betaler meg for min kompetanse. Folk går ett annet sted om de vil kjøpe varer i en butikk. Det er ikke derfor de kommer til meg/oss. Det for arbeidet de kommer, ikke delene.


Om fortjenesten tas inn på timer (kompetanse) så blir summen den samme. Penger skal tjenes, ikke gis bort.
   #69
 21,481     Enebolig     0


Ja, påslaget er det samme, så forskjellen i absolutte summer øker, jo mere påslag på deler, jo mindre lønner det seg med godt utstyr. Om bransjen ønsker å øke kvaliteten på utstyret, hvorfor har de en prispolitikk som straffer de som kjøper dyrt utstyr?


Kvalitet koster. Bransjen er et vidt begrep, vi som skrur på dritten skyr den uavhengig om den kommer fra kunden eller firmaet.

   #70
 21,481     Enebolig     0

Ikke alle jobber er spesielt godt egnet til fastpris, det vet du like godt som meg.

Poenget er ikke at bilen koster, poenget er at det er enda en måte å gjøre prisene mere ullene for meningmann, jeg kan ikke velge å ikke ha en servicebil, hvorfor er det ikke bakt inn i timeprisen? Vi operer ikke med en timepris, og ett leie av kontrorplass-tillegg, arbeidsgiveravgift tillegg, erstatningsak-tillegg som kunden ikke kan unngå. Disse kostnadene er bakt inn, og man får en timepris å forholde seg til. Ikke en timepris, og masse tillegg som kunden vet eller ikke vet at finnes.

Poenget er ikke at elektrikere tjener penger, eller forsåvidt prisnivået i seg selv, som du later til å tro, poenget er at prisstrukturen er helt latterlig, og dens primære mål er tydeligvis å gjøre det vanskeligst mulig og mest mulig forvirrende for kunden. Er virkelig bransjen tjent med at kunder føler seg lurt? Jeg tror ikke det. Jeg er ikke videre tilfreds med "haha, når du er så dum og ikke bruker fastpris/vet at påslagene er hinsides/ vet at det kommer gebyrer på toppen, så kan du bare ha det så godt".-holdningen.


Det legges til noe på fastpris, men da vet man hva man skal betale. Hvis man ønsker det annerledes, så ber man om et prisoverslag. To sikre metoder. Folk pruter gjerne på et musikanlegg til 5K, men forhører seg ikke om pris på et el anlegg til 100K? Hvor er logikken?

Jeg har ikke latterliggjort dine holdninger, men setter ting i perspektiv. Det er ikke slik at en servicebil er gratis i drift. Alt koster. Og mye er allerede bakt inn i timeprisen, bla sosiale utgifter og arbeidsgiveravgift. Å ta tre ganger påslag er heller ikke så uvanlig som du fremstiller det, Shell har blitt nevnt. Hvis du ønsker en endring, så ta det opp med firmaet du bruker, og evt det neste du kontakter.