#71
 472     Asker     0
Jeg tror det kan være verdifult å se dette i en større sammenheng, slik det nå etterhvert blir gjort i denne tråden.

Det er lenge siden de tider, der det mest kompliserte man gjorde for å få kunden til å føle at han fikk mye for pengene, var å prise varen til 19 990,- i stedet for 20 000,-.

Dog hadde datidens prissetting det til felles med nåtidens prissetting at det er velegnet til å irritere.

Men som flere av dere er inne på, vi ser altså at det blir stadig vanskeligere å finne ut hva varer og tjenester koster. Prisingen er forvirrende, og de skjulte tilleggene kommer der hvor man ikke har forhørt seg. Kreativiteten er stor, og enkelte synes ikke å sky noen ting for å oppnå en høyere fortjeneste/lønn enn det timeprisen skulle tilsi.

Og vi ser tendensene i flere og flere bransjer.

I noen bransjer er metodene utspekulerte, men likevel mer spiselige. I bilbransjen (merkeforhandlerne) og blant ferdighusprodusentene for eksempel. Det jobbes stadig med å gjøre produktet bedre og mer attraktivt. Måtene produktene blir presentert på i alle sammenhenger får de til å fremstå særdeles attraktive. Og prisene du ser er absolutt spiselige. Egentlig ikke noe å lure på altså.

MEN når man undersøker nærmere så finner man ut at produktet man får for den presenterte prisen er høyst spartansk. Det er knapt nok så man får med 4 hjul når man kjøper en bil. Og når man skal begynne å legge til eller endre, da får man fnatt. Det blir tydelig hvor mye av fortjenesten ligger.

Det som blir irriterende for meg er når endringene eller tilleggene er så dyre at det virker som man har mistet bakkekontakten fullstendig. Men da er du jo allerede litt låst, siden du har valgt en ferdighusprodusent eller et bilmerke.

Jeg har hørt flere historier om selgere som river seg i håret når man kjøper et ferdighus eller en bil uten et ønske å endre noe som helst.

Av ovennevnte grunn valgte jeg arkitektegnet hus i stedet for ferdighus. Jeg fikk markant høyere blodtrykk i perioden da jeg innhentet tilbud hos ferdighusprodusenter.

Dette er et "fenomen" som blir mer og mer vanlig. Se bare på flyreiser i ulike selskaper. Det finnes en rekke andre eksempler.

Noen vil sikkert hevde at dette har med kundenes valgfrihet å gjøre. Om bedriftenes ønske om å kunne levere et produkt tilpasset akkurat deg. Jeg tillegger den forklaringen begrenset verdi.

Jeg kaller dette moderne prissetting. Her presentert også i litt andre former enn innen håndverkerbransjen.

Hvis noen skulle være i tvil, jeg finner den irriterende.

Signatur

  (trådstarter)
   #72
 268     Nesodden     0
"Det er vanskelig å få en man til å forstå en sak, når hans levebrød avhenger av at han ikke forstår det."
Husker ikke hvem som sa det, men det virker relevant just nu.

Jeg har et konstruktivt forslag.

Jeg går til elektrikeren og sier at "jupp, jeg skal ha den jobben her på timepris".
Men totalsummen av materiellet skal maks koste 20% mer en prisen på identisk eller tilsvarende kvalitet på elektroimportøren. Hvilken timepris skal du ha da?

Det burde være en gjennomførbar strategi.

Vi kunne lage "ByggeBoligs standardkontrakt for elektrikker"  Wink
Signatur
   #73
 21,481     Enebolig     0
Nettopp, spør om det. Summen blir den samme, men hvis man ønsker endringer, gjør noe med det.

Angående bilkjøp og flyselskaper, så vil jeg si at folk flest kjenner til prispolitikken nå. Elkjøp hanket også inn kunder med to stk billige og ubrukelige vaskemaskiner, dette drev de med i flere år. Folk er opplyste og vil vite total pris, men tydeligvis ikke når håndverkeren kommer.
   #74
 7,686     Bærum     0
Dette har vi diskutert 1000 ganger før. Poenget er at folk flest ikke aner hva materiell koster, men de kan forholde seg til en timepris. Folk som frekventerer dette forumet vet at de kan sjekke prisen på diverse nettbutikker, men de er ikke representative for folk flest. Derfor synes bransjen det er kjekt å oppgi en timepris folk aksepterer og heller ta deler av fortjenesten på materiell. Selvfølgelig er det lurt å sjekke prisen hos flere, men det endrer ikke det faktum at prisingen er vanskelig å sette seg inn i. Å si at folk for be om fastpris er et dårlig argument. Hvis det er løsningen får bransjen slutte med å jobbe på timer.
   #75
 3,216     0



Nei, jeg driver ikke en spesiell bransje, jeg driver i en bransje der folk betaler meg for min kompetanse. Folk går ett annet sted om de vil kjøpe varer i en butikk. Det er ikke derfor de kommer til meg/oss. Det for arbeidet de kommer, ikke delene.


Om fortjenesten tas inn på timer (kompetanse) så blir summen den samme. Penger skal tjenes, ikke gis bort.


For noen blir summen den samme, for andre ikke, i snitt blir det nok likt. Problemet her er ikke kostnaden i seg selv, men at man lurer folk med en ullen prispolitikk.
   #76
 3,216     0



Ja, påslaget er det samme, så forskjellen i absolutte summer øker, jo mere påslag på deler, jo mindre lønner det seg med godt utstyr. Om bransjen ønsker å øke kvaliteten på utstyret, hvorfor har de en prispolitikk som straffer de som kjøper dyrt utstyr?


Kvalitet koster. Bransjen er et vidt begrep, vi som skrur på dritten skyr den uavhengig om den kommer fra kunden eller firmaet.


Likefullt koster kvalitet mer enn det burde pga påslagene, bransjen er en pådriver for lavere kvalitet, fordi prisstrukturen gjør det mer lønnsomt å bruke så lite som mulig på utstyret.
   #77
 3,216     0


Ikke alle jobber er spesielt godt egnet til fastpris, det vet du like godt som meg.

Poenget er ikke at bilen koster, poenget er at det er enda en måte å gjøre prisene mere ullene for meningmann, jeg kan ikke velge å ikke ha en servicebil, hvorfor er det ikke bakt inn i timeprisen? Vi operer ikke med en timepris, og ett leie av kontrorplass-tillegg, arbeidsgiveravgift tillegg, erstatningsak-tillegg som kunden ikke kan unngå. Disse kostnadene er bakt inn, og man får en timepris å forholde seg til. Ikke en timepris, og masse tillegg som kunden vet eller ikke vet at finnes.

Poenget er ikke at elektrikere tjener penger, eller forsåvidt prisnivået i seg selv, som du later til å tro, poenget er at prisstrukturen er helt latterlig, og dens primære mål er tydeligvis å gjøre det vanskeligst mulig og mest mulig forvirrende for kunden. Er virkelig bransjen tjent med at kunder føler seg lurt? Jeg tror ikke det. Jeg er ikke videre tilfreds med "haha, når du er så dum og ikke bruker fastpris/vet at påslagene er hinsides/ vet at det kommer gebyrer på toppen, så kan du bare ha det så godt".-holdningen.


Det legges til noe på fastpris, men da vet man hva man skal betale. Hvis man ønsker det annerledes, så ber man om et prisoverslag. To sikre metoder. Folk pruter gjerne på et musikanlegg til 5K, men forhører seg ikke om pris på et el anlegg til 100K? Hvor er logikken?

Jeg har ikke latterliggjort dine holdninger, men setter ting i perspektiv. Det er ikke slik at en servicebil er gratis i drift. Alt koster. Og mye er allerede bakt inn i timeprisen, bla sosiale utgifter og arbeidsgiveravgift. Å ta tre ganger påslag er heller ikke så uvanlig som du fremstiller det, Shell har blitt nevnt. Hvis du ønsker en endring, så ta det opp med firmaet du bruker, og evt det neste du kontakter.


Folk forhører seg gjerne om pris, men prisen er med vilje gjort så ullen som mulig. Feks er det ikke uvanlig å spørre om timepris, og tidsestimat, så forventer man at timeprisen faktisk er det man betaler i timen, og at man ikke blir lurt med delepriser. Greit nok, man kan alltids si kunder er naive, men jeg tror ikke bransjen er tjent med å utnytte og regelrett lure naive kunder.

Forskjellen er at man går til en butikk for å kjøpe en vare, og prisen er klar, til håndverkere går man for å kjøpe en tjeneste, og prisen er ullen. Tror du virkelig folk går til elektrikere for varene sin del? Nei, de kommer ditt for å få kompetent arbeidskraft. Jeg tok det opp med forrige firma jeg brukte som drev på med dette, jeg ble møtt med ett skuldertrekk og "vi må da tjene penger". Jeg kan rett og slett ikke skjønne hvorfor bransjen tror de er tjent med dette. Den allmenne holdningen i befolkningen er at man blir lurt, er det virkelig bra at kundene tenker dette? Det er jaggu bra dyrt å kjøpe mine tjenester også, men det er ihvertfall en klar og tydelig pris, og alle utgifter viderefaktureres uten påslag.

   #78
 21,481     Enebolig     0

Dette har vi diskutert 1000 ganger før. Poenget er at folk flest ikke aner hva materiell koster, men de kan forholde seg til en timepris. Folk som frekventerer dette forumet vet at de kan sjekke prisen på diverse nettbutikker, men de er ikke representative for folk flest. Derfor synes bransjen det er kjekt å oppgi en timepris folk aksepterer og heller ta deler av fortjenesten på materiell. Selvfølgelig er det lurt å sjekke prisen hos flere, men det endrer ikke det faktum at prisingen er vanskelig å sette seg inn i. Å si at folk for be om fastpris er et dårlig argument. Hvis det er løsningen får bransjen slutte med å jobbe på timer.


Poenget mitt er at folk generelt skjønner at man må spørre om totalprisen på en vare. Det er ikke noe urimelig i å si det.

Jeg liker heller ikke at Ryanair tar meg med på sirkus når jeg skal ut og fly, men i dagens samfunn vet jeg at elektriske vinduer fremdeles er ekstrautstyr på en bil. Håndverkerbransjen skiller seg ikke spesielt ut. Vi kan godt gå 30 år tilbake for min del, men folk skjønner stort sett at ting har forandret seg.

En ting kan man banne på; om el firmaet tok dobbel timepris og null fortjeneste på materiell, så ville også det ha vært et kjent tema på BB. En fornuftig løsning er sannsynligvis i midten.
   #79
 543     Asker     0
Er litt usikker på regnestykket til TS...

Mener han at elektrikerens fortjeneste på delene skal deles på antall timer som ble utført (fakturert) og tillegges "timelønnen"? Har vel ikke hørt om noen andre firmaer eller bransjer som videreselger delene uten et påslag og kun solgt timene!?!

Så hvis jeg skal sammenligne med min jobb/bransje, så kan jeg risikere å fakturere en "timelønn" på 5.000,- da.... Fordi vi leier ut materiell som vi monterer og demonterer for kunde. Det kan være leiemateriell for 500.000,- som vi bruker 100 timer på jobben. Vi har jo ikke "kjøpt inn" noe, bare brukt ting vi har "liggende" så da er jo hele fortjenesten lønn....

Hvis det er slik TS m/ flere tenker bør de umiddelbart sette seg inn i økonomisk forståelse og bedriftsledelse. Evnt starte et firma med en fakturert timepris på 790,- og selge delene till innkjøpskost! Tror ikke en slik sjappe lever mange ukene før bostyret klør seg i hue og lurer på hva vedkommende har mellom ørene.....

Håper jeg misforstod hele spørsmålet i tråden!
Signatur