#71
 126     Telemark     0


Når du skriver to forskjellige sinuskurver passer dette egentlig ikke for IT systemet. I IT systemet ser du kun tre poler. I TT systemet kan man diskutere faser.


så vi har ikke 3-fas, men 3 pol i IT nett?....

detta blir vel som hver gang dette temaet er oppe.. ingen enighet Smile

   #72
 7,685     Bærum     0
IT,TT og TN er alle trefasenett. Til dissse nettene kan man koble enfase, og trefase-laster.
   #73
 126     Telemark     0

IT,TT og TN er alle trefasenett. Til dissse nettene kan man koble enfase, og trefase-laster.


enig..

men så lenge jeg har L1 og L2 i stikkontakten, og ikke L1 og N, så kaller jeg den kontakten en 2-fas kontakt. lasta kan jeg være med på at er 1 fas..
   #74
 342     Norge     0


Har også vær innom flere linker med rapporter om multiphase power systems. F.eks. 6-fase! (gadd vite hvilke "røtter" vi får da?) En egenskap ved et multifasesystem (>3) er at en kan oppnå større dreiemoment ved mindre strøm og jevnere gange. Dette på bekostning av større komplesistet.


Det jeg jobber med innebærer 6, 12 og noen ganger 24-fase i opptil 6kV/5MW
Du hadde blitt skuffet om jeg forklarte hvordan vi får det til Smile
   #77
 342     Norge     0

Flisespikk kanskje. Vanlig metode for bruk av asynk motor er som du sier å koble en fase til "L1" og "L2". Motoren får da en magnetisering i en fase. Motoren vil da ikke starte av seg selv. Startes den ikke vil den bli meget het da ankeret opptrer som en kortslutning. For å få motoren til å gå kan man feks bruke en kondensator som kobles fra en av de spenningsatte tilkoblingene og til "L3" avhengig av motor vil den da skape magnetisering i en eller to faser til. Dette vil starte motoren. Så lenge motoren går spiller denne kondensatoren mindre rolle.


Hm, ja. Det virker logisk.
Men vil ikke motoren merke noen forskjell om man kobler fra kondensatoren når den er i drift?

Og er du sikker på at ingen motorer vil starte med kun to tilkoblede ledere?  Det går kanskje an på om den er Y eller D-koblet og hvor mye last den har på akselen. Jeg tror nemlig at en Y-koblet motor skal klare å putre litt med kun 2 ledere og liten last.

Det blir vel kanskje samme prinsippet som med sylindere i bil. Jeg har kjørt min på 2 av 4 sylindere en gang pluggledningene løsnet. Det gikk fint, men det var ikke mye effekt i den og det hørtes litt "rart" ut.

   #78
 342     Norge     0

Hva jobber du med?  

Jeg er serviceingeniør for et firma som blant annet leverer kraftløsninger.  Jeg jobber altså med oppstarter og testing av generatorer og hovedtavler ombord på skip.


Fortell da, jeg lover å ikke bli skuffa.

Vi kjører trefase inn på en skilletrafo som faseforskyver med 7,5 eller 15 eller 30 grader.
Om vi da mater trefasene fra hver side av trafoen inn på en frekvensomformer så får vi 6 faser i en veldig tett strøm av sinuskurver.
En tett strøm av sinuskurver er lettere å likerette og gir muligheter for mindre kondensator ettersom "dippene" mellom spenningspeakene blir mindre. Den likerettede spenningen blir også mye renere.

For å få 12 og 24-fase så mater vi bare fra flere trafoer.
(Men det går hovedsaklig i 6-fase (eller 6-puls som egentlig blir mer korrekt))
  (trådstarter)
   #79
 24,668     Akershus     0



Har også vær innom flere linker med rapporter om multiphase power systems. F.eks. 6-fase! (gadd vite hvilke "røtter" vi får da?) En egenskap ved et multifasesystem (>3) er at en kan oppnå større dreiemoment ved mindre strøm og jevnere gange. Dette på bekostning av større komplesistet.


Det jeg jobber med innebærer 6, 12 og noen ganger 24-fase i opptil 6kV/5MW
Du hadde blitt skuffet om jeg forklarte hvordan vi får det til :)


Flott, fortell! Hva er det du jobber med - smelteverk eller konkurrent til HVDC?
Signatur