3,563    7    0  

16a Hjemmelader Elbil på 2,5mm2 kabel?

 269     0
Hei
Vurderer å få installert hjemmelader til elbil.
Har idag 16A kurs med 2,5mm2 kabel til garasje.  Denne er sikret med 16A jordfeilautomat type A.

Av praktiske årsaker mener elektriker han kan sette en jordfeilbryter type B i garasjen, og koble hjemmelader til denne.

Har lest en del på forum, og har noen punkt jeg lurer på før jeg går tilbake til elektriker å bestiller:

- Er det greit å bruke dagens 2,5mm2 kabel til permanent (dvs 8-12 timer hver natt) ladning? Å bytte til større kvadrat går ikke, da må det trekkes ny kabel -> mye dyrere

- Er det greit å sette jordfeilvern type B i garasje? Har lest at ved feilstrømmer fra bilen vil ikke type A fungere, dvs at kabel mellom sikringskap og garasje ikke er sikret

- Dagens sikring er 16A. Vil denne løse ut med langvarig belastning? Leser at nye installasjoner til denne type bruk får 20A , selv om det ikke trekkes mer enn 16a.


   #1
 1,355     0
Normalt går det greit med 16A belastning på 16A kurs. Mange ladestasjoner fås også med integrert jordfeilbryter Type B, det vil gjøre installasjon enklere.

Ang. kabel fra skap til garasje er det ikke krav om jordfeilbeskyttelse på denne om det er brukt dobbeltisolert kabel (f.eks PFXP (ikke PFSP)).

På nyanlegg ville jeg anbefalt 4mm2 kabel, og sikret med 20A ja.
  (trådstarter)
   #2
 269     0
Takk for raskt svar jkirkebo!

Kabel fra skap til garasje går først med PN i rør, og deretter på vegg fra en koblingsboks ca 5-6 meter med PFSP.

I forhold til beskyttelse fra skap til garasje så er det vel strengt tatt liten risiko for feil her, men tenker at når jeg først skal bruke så mye penger så må det vere sikkert.
Samtidig så blir det vesentlig dyrere om dem må bygge om skapet, og trekke ny kabel, så håper selvsagt at løsningen jeg har fått presentert kan brukes.
Om jeg lar dagens jordfeilautomat stå i skapet, så vil gjerne anlegget vere sikkert nok om jeg får B vern i garasjen? Om det først skal slå ut en feil fra bilen som gjør at A vernet ikke virker, så skal det vel litt uflaks til for at det skal komme en feil samtidig på kabelen ?

Skal høre med dem om dem har ladestasjon med integrert jordfeilbryter, sparer gjerne noen kroner der.
Er veldig greit med litt tips her slik at jeg enklere kan bestemme meg på løsning fra elektrofirma Smile
   #4
 4,269     0
Grunnen til at man anbefaler 20A sikring og dermed 4mm kabel er primært at noen vern ikke holder merkestrømmen sin på 16A over tid, dette gjelder særlig garo og gjerne hvis det er litt varmt i skapet i tillegg. Jeg har selv 16A på 2.5mm på hytta og det fungerer uten problemer (dog 400V trefas).

Min instilling er at kabelen og vernet er godkjent for 16A og at dette dermed ikke er noe problem, jeg ville derfor heller byttet et garo-vern i en annen produsent enn å oppgradere til 20A kabel. Evt kan du justere ned ladestasjonen til feks 14A for å få litt margin om sikringen skulle gå hele tiden.
  (trådstarter)
   #5
 269     0
Dette høres bra ut. Da går jeg for denne løsningen. Er det flere kommentarer i forhold til a vern i skapet og b vern i garasjen, eller skal jeg la dem kjøre på med dette?
   #6
 4,269     0
Hvis du har plass til B-vern i skapet (vanligvis 4-moduler) hadde jeg kanskje vurdert å sette det her i stedet. Da får du en vanlig sikring pluss separat jfb her, plassbehovet er totalt 6 DIN-moduler mot de to du har nå. Fordelen er at du slipper to jordfeilbrytere etter hverandre og underfordeling i garasjen.

Evt ville jeg gjort som jkirkebo sier og hatt ladestasjon med innebygget jordfeilbeskyttelse.
   #7
 1,487     Oslo     0
Mye god info her!

Dette fikk meg til å tenke på en "gylden" uttalelse fra fylkeslederen i Finnmark Venstre på TV nylig. Leif Wasskog fortalte at det var mange i Finnmark som kunne tenke seg å kjøpe/kjøre elbil, men dette var jo så vanskelig i Finnmark for det fantes knapt en eneste ladestasjon i hele fylket. Venstre er et marginalisert parti og fylkeslederen i Finnmark vet ike at man kan lade elbilen hjemme i garasjen.
At det er kaldt i Finnmark og at dette går ut over batterikapasiteten er en annen sak. Men jeg antar at folk har oppvarmede garasjer i Finnmark også?

Wasskog har nå fått linken til Hafslund Netts utmerkede brosjyre tilsendt pr. mail.  
Signatur