(trådstarter)
   #11
 4,623     Sørlandet     0
Ett spørmsål jeg ikke finner noen nyere svar på; må jeg søke agder energi om dette? Forandrer jo ikke hovedsikringen men google sier at jeg må ved lading over 16a, MEN disse søkeresultatene er gamle....

   #13
 24,668     Akershus     1
Spurte Hafslund for et år siden om 3-fase 32A med 63A OV. Fikk intrykk av at det var bare å skru i veg. Andre krevde diverse informasjon om bilens ladekarakteristikk (Follo energi?). Blir jo helt søkt. Om to år etter å ha byttet bil, er ikke ladeuttaket tillatt lenger?

Du må sjekke med egen netteier.
Signatur
  (trådstarter)
   #14
 4,623     Sørlandet     0
Skulle tro at man kunne benytte opp til hovedsikringen som man vil...

Dersom jeg får elektriker til å koble ett CEE- støpsel på ladestasjonen eller rett og slett kjøper en ladestsjon med cee støpsel originalt påmontert Omgår jeg dette da? Og er det teknisk greit? (F.eks easee har jo alt av vern som skal til innebygd) Kunne jo vært kjekt å kunne flytte på ladestajonen, samt å slippe trikkerregning også. Men må det søkes er det kun elektrofirma som får lov.
   #15
 3,210     Vestlandet     1
Det er vel skeivlast nettselskapet bryr seg om regner jeg med? Altså stort effektuttak som ikke er på alle tre fasene.
  (trådstarter)
   #16
 4,623     Sørlandet     0
Det er vel skeivlast nettselskapet bryr seg om regner jeg med? Altså stort effektuttak som ikke er på alle tre fasene.

Vil tippe det. Elektriker som skal gjøre jobben bekreftet ihvertfall at han må søke. Også får han se på tverrsnittet også iflg skjema sikringskapet er det benyttet 10mm2 men stusser jo litt når kabelen er sånn ca halvparten i fysisk størrelse enn 10mm2 pfsp kabelen som ble montert sist😅

Det ble nevnt at det hadde vært litt plunder og heft med disse Easee laderene? Noen som har kjennskap? Og dersom jeg kjøper av elektroimportøren; kan jeg forvente at de også tar elektrikerregningen i tilfelle reklamasjon? Det gjorde nemlig megaflis (og det hadde jeg aldri trodd!)
  (trådstarter)
   #17
 4,623     Sørlandet     0
Da er både bil og ladeboks kjøpt og trikker kommer iløpet av neste uke. Positivt svar fra nettselskap så jeg kan lade med 32a på 1-fas for dem sin del.

Trikker kunne koble ladeboksen på støpsel. Men der har jeg ombestemt meg og vil heller følge råd om å legge opp litt til garasjen i samme slengen. Da kan jeg få ett (eller kanskje 2?) stikk på 16a. Jeg må vel da bytte CEE stikket med en modulkapsling med jfa 16a. Også kobles alt inni kapslingen (cee stikk og ladeboks.

Er jeg inne på noe om jeg handler en slik https://www.elektroimportoren.no/modulkapsling-12-moduler-ip65/91441/Product.html

Også passende JFA på 16a?

Såvidt jeg forstår så inneholder ladeboksen en modul så jeg slipper JFB tybe B og det trengs sånn sett ikke å tukles noe i hovedsikringskapet.? 63a hovedsikringer (skrusikringer), JFB forankoblet. OV tilstede. 32a C-automat (ikke jfa) til garasjen (cee-stikk)

Og kan jeg også bruke denne fra kapslingen til ladeboksen https://www.elektroimportoren.no/tfxp-mr-flex-4g6mm-hvit/1093462/Product.html . Åpen forlegning.

  (trådstarter)
   #18
 4,623     Sørlandet     0
Kurs 16 er til cee stikk i garasjen. Eneste på kursen3-fas Cee kontakt med lite tverrsnitt som elbil lader.  - D43ACE42-9BE8-4BD2-A803-B890A7EC774A.jpeg - zippy
HSt
   #19
 36,582     Lillestrøm kommune     0
Innmaten til Easee laderen kan settes inn av ufaglært personell så går noe galt bytter du innmaten (den er ikke beregnet på mange inn utkoblinger, men i felles garasje kan en sette opp kun bak-boksen og kjøpe innmaten når en får el-bil uten elektriker)
   #20
 242     1
Du tenker rektig. Hvis jordfeilbryter er forankoblet så er jeg enog i at du ikke trenger å gjøre noe i hovedskapet. MEN hvis du har skrusikringer som OV, ville jeg hatt bytta de.

Men det blir litt dårlig samtidighetsfaktor hvis du sksl lade bil med 32amp og forvente å ha 2x16 amp ved siden av. Når bilen lader så vil du ikke kunne bruke stikkontaktene. Kan hende elektrikker ikke vil koble dette da, anlegget ikke blir egnet for bruk. Da må du vent lade saktere eller se på mulighetene for å øke sikring til 40 amp.