1,146    23    1  

3 fas sikring brukt til 1 fas opplegg.

 13     0
Hei,

Jeg har en situasjon hvor det ser ut som tidligere eier har hatt lyst til å sette opp 3 fas lading til elbil i garasje, men det ser ut som han har ombestemt seg og kun brukt 2 av fasene ut til en vanlig utestikk i garasje.

Ustyr:
3 fas 16amp sikring
2.5 (2 + jord) pfxp kabel
Vanlig utestikk I garasje.

Har det noe og si at kun 2 av 3 blir brukt på sikringen i forhold til varmgang eller overbelastning?

Burde sikringen byttes til en ren 1 fas sikring 16 amp? Istedenfor 3 fas. Eller har det ikke noe å si?

Jeg synes utestikk blir ganske varm + lade pinnene på ladekabel, men det pushes jo ganske mange ampere over lang tid så det er kanskje ikke noe rart. 

   #1
 4,193     0
Vi har samme løsning, ingen grunn til å tro at det ikke skal være innenfor reglene og trygt.
TSt
   #2
 14,509     0
Hvis det er C karakteristikk på sikringen også så blir dette veldig galt. Uansett må slutte å bruke dette straks det begynner å bli varmt. Denne løsningen er ikke for permanent bruk. Skaff en ordentlig lader og koble den til med 3 fas kabel så her en det til fremtiden selv om bilen i dag kanskje ikke klarer å bruke det. Det er riktignok ikke mange biler som klarer å benytte 230V 3 fas men er det 400V anlegg så er det mange biler etter hvert som kan nytte gjøre seg dette.
   #3
 4,193     0
Eller vent litt, vi har fast opplegg til lading og ikke utestikk på 16A.

Mer enn 10A på shuko er ikke lov pga varmgang.
   #4
 4,193     0
B eller C-karakteristikk har ikke noe å si for varmgang, men kun for lasten som trengs for momentan utløsning.

Sikringen vil ha lik karakteristikk i forhold til langvarig overlast.
   #5
 24,668     Akershus     0
Å ta ut én spenning over en 3-moduls sikring er helt ok.
Signatur
   #6
 1,104     Trøndelag     0
Som det skrives her er det maks 10 A til lading. Det kreves også jordfeilvern type B (DC) for at dette skal være tillatt.
   #7
 24,668     Akershus     0
Hvis det er C karakteristikk på sikringen også så blir dette veldig galt.


Blander du sammen siktingskarakteristikk B eller C med jordfeilbryter type A eller B?

En fast ladekurs trenger et jordfeilvern type B, dvs et jordfeilvern som ikke lammes av likestrømsjordfeil. Funksjonen er ofte innebygget i moderne ladeuttak.
Signatur

  (trådstarter)
   #8
 13     0
Eller vent litt, vi har fast opplegg til lading og ikke utestikk på 16A.

Mer enn 10A på shuko er ikke lov pga varmgang.


Så om jeg forstår det riktig så skal vi ikke bruke over 10 amp sikring på lading av i bil vanlig stikkkontakt?
Så her må jeg bytte ut 16 amp med en 10 amp hvis kursen hovedsaklig brukes til lading av bil?
   #9
 119     Bærum     0
Dette lurer jeg også på, dette er vel et definisjonsspørsmål? Dvs dersom det skal brukes til fast lading slår alle disse kravene inn, men skal du lade sporadisk så kan man la det stå som det er.

Selv har jeg laderen stilt inn på 8A ved lading i Schuko og skjøteledning med 2.5mm

Vil det være ok med 16/15A sikring og blå kontakt dersom man skal benytte den til sporadisk lading/gjesteladning? Dette selv om man har andre stikk på kursen? Eller må jeg da ha jordfeilvern type B i tillegg?

   #10
 4,251     0
Det er i bransjen advart mot trefas lading på 230v. Dette er utenom gjeldende standarder og blir advart mot.