Siden den ladestasjonen synes å være en 230V enfasesak synes jed det mest ryddige ville vært en helt vanlig topolet 230V kontakt.
Med den 5-pin 3-fasesaken så kan en senere lett komme til å blingse slik at det legges linjespenning ut mot lasten.
Er forresten enig i at det ryddigste er med en annen vegg-kontakt. Men ikke Schuko, disse er ikke veldig pålitelige over tid med høy belastning. Litt slitasje så er de potensielle brannfeller. Man kunne satt opp et blått 16A 230V CEE-stikk ved siden av 400V-stikket, og byttet til dette på ladestasjonen, så hadde alt vært fint både på kort og lang sikt.
Jeg tror ikke det er noen elbiler som takler 3-fase 230V IT. Dette er et særnorsk fenomen som man stort sett ikke finner ellers i Europa. Resten av Europa bruker 400V TN.
Dette kan jeg ikke noe om, men vil tro at slike kraftladere består av 3 stk AC-DC omformere. Slike er ofte tolerante for forskjellige spenninger.
Generelt er jeg enig i at 230V 3-fas er litt spesielt.
Dette kan jeg ikke noe om, men vil tro at slike kraftladere består av 3 stk AC-DC omformere. Slike er ofte tolerante for forskjellige spenninger.
Generelt er jeg enig i at 230V 3-fas er litt spesielt.
Sier ikke at det er umulig å tilpasse laderne relativt enkelt til 230V IT, men det er såvidt jeg vet ingen elbilprodusenter som har valgt å ta den kostnaden.
De regner vel med at veldig mange (og et økende antall) husstander har 400V TN anlegg, mens 230V IT er sakte men sikkert på vei ut. De tenker vel også at om man kun har 230V IT anlegg hjemme klarer man seg seg med en-fase 32A 230V (6,6 kW eller ca 30-50 km rekkevidde i timen, med 8 timer lading i døgnet kan man da kjøre 90k-150k km i året) og at offentlige ladestasjoner kan få lagt opp 400V TN ganske enkelt.
En annen mulighet som noen Tesla-kjøpere ser på er en 230V IT til 400V TN trafo. Dette koster kanskje 10 000, men det er billigere enn å bytte om inntaksspenningen.
Hvorfor dette maset om IT-nett? Trådstarter har etter eget utsagn TN-nett i huset sitt.
Ja, og bruker det til puslete enfas 16A lading av el-bil. Avsporingen dreier seg om det finnes alternativer slik at han kanskje får litt mer futt i sakene, eller forbereder seg på neste bilmodell.
Det finnes 400V 32A hjemmelader, og jeg lurer allerede på hvorfor jeg ikke fikk/gikk for 32A... Men den koster dobbelt så mye, og passer så langt bare Tesla. Den jeg har kjøpt lader 20 % kjappere enn standard 16A (13A) ladaklædd, og 50% kjappere enn 10A kladdene som er på dagens biler.
Dette kan jeg ikke noe om, men vil tro at slike kraftladere består av 3 stk AC-DC omformere. Slike er ofte tolerante for forskjellige spenninger.
Generelt er jeg enig i at 230V 3-fas er litt spesielt.
De regner vel med at veldig mange (og et økende antall) husstander har 400V TN anlegg, mens 230V IT er sakte men sikkert på vei ut. De tenker vel også at om man kun har 230V IT anlegg hjemme klarer man seg seg med en-fase 32A 230V (6,6 kW eller ca 30-50 km rekkevidde i timen, med 8 timer lading i døgnet kan man da kjøre 90k-150k km i året) og at offentlige ladestasjoner kan få lagt opp 400V TN ganske enkelt.
En annen mulighet som noen Tesla-kjøpere ser på er en 230V IT til 400V TN trafo. Dette koster kanskje 10 000, men det er billigere enn å bytte om inntaksspenningen.
Det er avhengig av hvilken spenning som brukes internt. Mye 400v TNutstyr er koblet slik at det bruker 230v internt og kan kobles til 230v IT.
Ja, og bruker det til puslete enfas 16A lading av el-bil. Avsporingen dreier seg om det finnes alternativer slik at han kanskje får litt mer futt i sakene, eller forbereder seg på neste bilmodell.
Men den koster dobbelt så mye, og passer så langt bare Tesla. Den jeg har kjøpt lader 20 % kjappere enn standard 16A (13A) ladaklædd, og 50% kjappere enn 10A kladdene som er på dagens biler.