1,590    18    4  

Billader og hovedsikring

 220     Kviteseid     0
Godt nytt år til alle gode forumdeltakere og hjelpere!

Jeg vet at jeg får de mest presise svarene hos min nettleverandør evt installatør, men siden jeg kan såpass lite er jeg opptatt av å lære litt for å kunne spørre fornuftig i neste omgang. 

Bakgrunnen er at jeg skal kjøpe Elbil, og vil derfor installere hjemmelader. Den aktuelle bilen har en ladekapasitet på 11 kw og laderen 22 kw. Jeg vil gjerne legge opp en kurs til laderen som ikke bare kan forsyne denne bilen, men være litt i forkant når utviklinga nok øker ladekapasitet i biler fram i tid. Har ikke lyst til å gjøre det om igjen på neste bil, hvis jeg kan unngå det. Da forstår jeg det som 20A, 25A og 32A er aktuelle kurser med tilhørende kabelkrav for kursen selvfølgelig.

I praksis blir det nok mest å lade om natta når strømprisen er lavest. etter hvert bli det vel slik med nettleia også. Jeg har fått åpna HAN-porten i strømmåleren og tenker å anskaffe en TIBBER PULSE som vel bla har som funksjon å dempe kapasiteten i billaderen dersom huset ellers trenger mye strøm. 

Spørsmålet mitt går på om hovedsikringen etter hvert blir et problem. Det er nå en vippesikring bestående av tre brune «vipper» og er beskrevet som 35A 3 x 10 mm.

Konkret:
[ol]
  • Hvor stor makskapasitet har jeg egentlig totalt i skapet mitt? Er det 35 x 230 x 3 = 24 150 kw?

  • Hvis jeg skulle ønske å øke kapasiteten i hovedsikringen, er det 50A som da er aktuelt?

  • Medfører dette mye større arbeid/utgifter enn selve sikringsbyttet? Jeg har ikke de tekniske spesifikasjonene, men inntaksledningen min er en jordledning, ca 5 år gammel.

  • [/ol]

    TSt
       #1
     14,509     1
    Skriver ikke noe om det er 230 eller 400V inntak så antar 230V siden hovedsikring er  relativt liten.  Da er det felles bruk at faseledere slik at det er 1,7 (som er ca rot(3))  som en multipliserer med.  så det er 13,68kW  en har.  Dette forutsetter også perfekt balansering.    En får håpe jordledningen har tatt høyde for større sikring.  63A er helt vanlig men en  kommer langt med 50A.  Har snakket med 2 stk stedet jeg bor som har 40A  siste dagene og de har tatt hovedsikringen et par ganger.  

    Er det 400V inntak har en mye mere siden 230V her tas ut mellom hver av ledere og N.  
       #2
     562     Nord-Jæren     0
    • Du har 35 x 230 x √3 = 14kW tilgjengelig

    • Det vil nok bero på hvordan forsyningen din er forlagt, lengde etc., men tipper 40A eller 50A. Elektriker søker nettselskap om utvidelse, og de "tildeler" deg en viss størrelse.

    • Forutsatt at du har kabel og måler som tåler den nye strømmen, tror jeg kun det er sikringsbyttet. Evt. et gebyr for å søke nettselskapet(?).



    22kW til elbillader fordrer TN nett (som du ikke har). Da er det evt. 32 x 400 x √3 = 22kW. Jeg er usikker på hvilke effekter du realistisk får med TT/IT-nett, da det avhenger litt av bil/ladertype(?) så vidt jeg har skjønt.

    Edit: publisert samtidig som han over.
    (Har antatt IT/TT ut fra at hovedsikringen din bare er 3-polt. I nye TN-nett skal den i hvert fall være 4-polt, men for å være sikker: er det en blå ledning som kommer inn sammen med de andre og går rett til en kobberblokk, og det derfra går blå ledninger til hver enkelt kurs eller kurssikring, kan det vel være et TN-nett.)
       #3
     24,668     Akershus     0
    Ta bilde av hovedsikringen, kursfortegnelsen og måleren så finner vi ut om du har 230V IT eller 230/400V TN. Ca alder på huset?

    Vær obs på at det som står i huset ikke er noen lader. Laderen står i bilen. Boksen på veggen er bare en avansert stikkontakt for lading. Om du til elbillading klarer å utnytte 1, 2 eller 3 spenninger er også avhengig av lader i den aktuelle bilen. Pt er det trolig bare Tesla mod 3 som kan utnytte 3-fase IT.
    Signatur
    TSt
       #4
     14,509     0
    Tesla Model 3 an visst lade på 230V 3fas. Easee har visst lader som finner ut hva de forskjellige kan benytte av seg selv.
       #5
     1,699     Trondheim     0
    Tesla Model 3 an visst lade på 230V 3fas. Easee har visst lader som finner ut hva de forskjellige kan benytte av seg selv.

    Det tviler jeg på at er mulig uten noe i sikringsskapet som «senser totalbelastningen.
    Signatur
      (trådstarter)
       #6
     220     Kviteseid     0
    Takk for all hjelp! Jeg har det jeg trenger for å gå videre med proffene. Jeg skal passe på terminologien. KjellG. Laderen sitter i bilen. I de 2 aktuelle bilene for meg (TESLA Y og Skoda Enyaq) er kapasiteten 11 KW 16A 3 fas.

    På veggen skal det en ladeboks. Selve boksen er nok billigst hos Elbilforeninga med pris kr 6 495, hvis en velger TIBBER som strømleverandør.

    Jeg tar kontakt med mitt nettselskap for å få råd og opplysninger og om de har regler om dette, som en del selskaper har (evt søknadsplikt.) De vet om jeg har 230 v i inntaket eller mulighet for å ta ut 400 v, men jeg gjetter på 230V. Huset er fra ca 1975, men jeg fikk lagt om fra luftspenn til jordkabel fra nærmeste stolpe for ca 5 år siden.

    Sannsynligvis vil hovedsikringa representere en flaskehals, jf snaut 14 kw makskapasitet. Når jeg får muligheter/begrensninger fra nettselskapet, ber jeg om pris fra et par installatør på på egen ladekurs + montering av ladeboksen med nåværende hovedsikring og en pris inklusive større sikring dersom det lar seg gjøre. Så kan jeg gjøre et valg.

    Jeg har forstått det slik at ladeboks Easee + strøm fra TIBBER gir ganske avanserte muligheter for å følge med, og styre ladinga.
    HSt
       #7
     36,582     Lillestrøm kommune     0
    Jeg har ikke sjekket men mange oppgir data dårlig så ikke vær skuffet hvis Skodaen ikke lader 3-fase, Bertel O Steen hadde utydelig info rundt Kia e-Niro i fjor sommer (har ikke sjekket opp om det nå er blitt nøyaktig info 400V 3 fase)

    Tror ellers et svar ble misforstått over her, Easee laderen vil føle av om bilen håndterer 3-fase eller bare 1-fase og så må den ha Tibber pulse tilgang for å laststyre til billig perioder / perioder med lavt forbruk i huset.

    HSt
       #8
     36,582     Lillestrøm kommune     0
    Edit: Forumet dobbelt postet igjen, slettet

    Edit 2: sjekket opp litt og som jeg tippet Skodaen vil kun lade med 11kW 3-fase på 400V dvs som på Kia så er det 1-fase 32A last som er maksimalt av hva den kan trekke på 230V. Easee skal kunne håndtere dette med 3-fase 230 til de som klarer det og 1-fase ellers. men jeg har ikke fått montert det selv enda.
      (trådstarter)
       #9
     220     Kviteseid     0
    Takk for presiseringa HSt. klarere du da å regne ut den maksimale ladinga i KW på 230 volt på Enyaqen, gitt en kurs på 32A? Jeg har også forstått det slik at Ease skal kunne håndtere begge deler.