Jeg fant også denne i samme sekund som deg. Får satse på at dette er etterrettelig. Er i så fall et greit utgangspunkt for å spørre videre. Jeg oppfatter, som deg, at Easee håndterer alle varianter. Det hadde vært fint å ha 400 v tilgjengelig, skjønner jeg.
Ja eller at de hadde bygd laderen som Model 3 og tappet 3 fase på 230V også
Salto er nok i samme nivå som Easee tror jeg så jeg tror at deres info er troverdig. På Kia var det engelske nettsider som avslørte at jeg var blitt litt lurt og trodd at 3 fase gjalt også 230V
Noen gate ladere har 3-fase 400V ellers er det billigere å bruke 50kW DC ladere enn Fortums 22kW Type 2 uttak (det er primært Renault Zoe lader ser det ut som)
For at du skal få 400V inn til huset må dette være tilrettelagt i forsyningstransformatoren ute i gata. Tviler på nettselskapet bytter den fordi du har lyst på hissigere elbillader, dessverre.
Kan hende du kan slippe forholdsvis billig unna med å montere en 3-fase transformator. Må selvsagt kjøpes i samråd med, og monteres av, elektriker. Vil nok også påløpe kostnader til eget sikringsskap og egen kurs etc. Kan finne enheter som er brukt til en ok penge. F.eks. denne: https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=204446274 eller denne https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=204431670 . Sistnevnte er bare 20kVA, så den måtte du ha sikret med 25A og dermed blitt begrenset til 17kW lading, men det er jo ganske mye mer enn 7,4kW da.
Ett lite tips: Mange tilbyr ladere pluss sensor som skal regulere hvor mye bilen trekker slil at hovedsikringen ikke overbelastes. Det er fint og flott - men dersom du kan bytte hovedssikring slik at du vet at den tåler belastningen oppnår du: - mulighet til full pupp på ladingen når som helst - stor hovedssikring som sannsynligvis vil takle eventuelle andre fremtidige behov
Og det koster sannsynligivs mindre enn å sette inn en sensor.
Så dersom du har mulighet vil jwg ambwfale deg å først oppgradere hovedssikringen.
Signatur
- TEK
Many of the great achievements of the world were accomplished by tired and discouraged men who kept on working...
Tek73. Jeg ser det også slik, hvis det er mulig, å få større hovedsikring. Å få inn 400v virker for omfattende. Men jeg skal likevel ha en sensor som du omtaler. TIBBER puls koster bare 5-600 kr
Kall det like gjerne "utelukket". Det er realiteten.
Det får an å ha egen trafo for ladingen da
Det er imidlertid ikke noe særlig poeng med mindre man har behov for mye effekt på en litt liten hovedsikring. Med et slikt oppsett trekker man jevnt på alle tre fasene noe som kan være en stor fordel.
Ren anbefaling og hva som ville vært normalt i dette tilfellet er å øke til 3x63a OV. Du kan nok uten å søke få økt til 40a, da 35 ikke er å finne lenger. (Normalt det nettselskapene sier). Regner med inntakskabelen går god for 63a (den burde ihvertfall vært tatt hensyn til når den ble skiftet for 5 år sia.) Her er det installatør som søker om økning og sjekker om det går med inntakskabel.
Når det gjelder ladestasjon er det fornuftig å sette opp en ladestasjon med 3x32a. Da kan man både lade biler som støtter 3-fas 230v, og vanlig 1-fas. Her er zaptec og eease og fler godt egnet. Med 63a går det stort sett fint å droppe laststyring, men hvis det blir problemer kan man evt ettermontere det.
Ny kurs med 3X 32a og tilkopling av Easee ladeboks + Oppgradering av hovedsikring til 63 a evt noe mindre dersom det er tekniske hindre. + installatør må ta seg av nødvendig kontakt med nettselskapet for å klarere dette.
Laststyring skal jeg uansett ha gjennom TIBBER pulse. Den gir i tillegg til laststyring en del morsomme data å følge med på.
Salto er nok i samme nivå som Easee tror jeg så jeg tror at deres info er troverdig. På Kia var det engelske nettsider som avslørte at jeg var blitt litt lurt og trodd at 3 fase gjalt også 230V
Noen gate ladere har 3-fase 400V ellers er det billigere å bruke 50kW DC ladere enn Fortums 22kW Type 2 uttak (det er primært Renault Zoe lader ser det ut som)
Kan hende du kan slippe forholdsvis billig unna med å montere en 3-fase transformator. Må selvsagt kjøpes i samråd med, og monteres av, elektriker. Vil nok også påløpe kostnader til eget sikringsskap og egen kurs etc. Kan finne enheter som er brukt til en ok penge. F.eks. denne:
https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=204446274 eller denne https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=204431670 .
Sistnevnte er bare 20kVA, så den måtte du ha sikret med 25A og dermed blitt begrenset til 17kW lading, men det er jo ganske mye mer enn 7,4kW da.
Mange tilbyr ladere pluss sensor som skal regulere hvor mye bilen trekker slil at hovedsikringen ikke overbelastes.
Det er fint og flott - men dersom du kan bytte hovedssikring slik at du vet at den tåler belastningen oppnår du:
- mulighet til full pupp på ladingen når som helst
- stor hovedssikring som sannsynligvis vil takle eventuelle andre fremtidige behov
Og det koster sannsynligivs mindre enn å sette inn en sensor.
Så dersom du har mulighet vil jwg ambwfale deg å først oppgradere hovedssikringen.
Many of the great achievements of the world were accomplished by tired and discouraged men who kept on working...
Kall det like gjerne "utelukket". Det er realiteten.
Det får an å ha egen trafo for ladingen da
Det er imidlertid ikke noe særlig poeng med mindre man har behov for mye effekt på en litt liten hovedsikring. Med et slikt oppsett trekker man jevnt på alle tre fasene noe som kan være en stor fordel.
Her er det installatør som søker om økning og sjekker om det går med inntakskabel.
Når det gjelder ladestasjon er det fornuftig å sette opp en ladestasjon med 3x32a. Da kan man både lade biler som støtter 3-fas 230v, og vanlig 1-fas. Her er zaptec og eease og fler godt egnet. Med 63a går det stort sett fint å droppe laststyring, men hvis det blir problemer kan man evt ettermontere det.
Ny kurs med 3X 32a og tilkopling av Easee ladeboks
+ Oppgradering av hovedsikring til 63 a evt noe mindre dersom det er tekniske hindre.
+ installatør må ta seg av nødvendig kontakt med nettselskapet for å klarere dette.
Laststyring skal jeg uansett ha gjennom TIBBER pulse. Den gir i tillegg til laststyring en del morsomme data å følge med på.